Perspresentatie

Aladdin’s eerste noten.

De afgelopen jaren waren de producties van Fanwork te zien op Kasteel de Haar in Haarzuilens. De nieuwste, Aladdin, duikt de theaters in.

Na Repelsteeltje, Hans en Grietje en Robin Hood is nu het verhaal van Aladdin aan de beurt om te worden bewerkt tot een musical van Fanwork. De musicalgroep is het visitekaartje van de snelgroeiende organisatie, en heeft dan ook de sjieke naam Musical Academy.  De muziek en het script worden in eigen beheer gemaakt. Deze middag zien horen we een voorproefje van de aankomende productie: een aantal degelijke songs, met een oosters tintje. Dat er talent zit in de groep is duidelijk als we ze aan het werk zien; zowel live als op repetitie beelden. Dat er nog veel geoefend moet worden ook.  Maar daar is ook nog alle tijd voor. Opvallend: in deze versie zal de geest worden vertolkt door een vrouw.
Creatief probleem in de voorstelling was de verschijning van de geest uit de lamp. Hoe laat je dit gebeuren. De stoute schoenen werden aangetrokken en magiër Hans Klok werd benaderd. Deze bleek bereid een van zijn trucs aan een viertal leden van de cast te leren. Hoe de truc werkt; daarover moeten zij tot in den eeuwigheid zwijgen. Een geheimhoudingscontract, met een flinke boete op een overtreding, moet daar voor zorgen. Laten we aannemen dat de opmerking van één van hen dat het allemaal een stuk simpeler werkt dan je zou verwachten niet op de zwarte lijst staat.

Fanwork
Commissaris bij Fanwork is Frans van Seumeren. De kersverse meerderheidsaandeel-houder van voetbalclub Fc Utrecht vertelt over zijn dromen in het verleden, die zijn uitgekomen. De bedrijfsovername van “idool” Mammoet. De berging van de Koersk, zijn voettocht naar Athene en het scheppen van de mogelijkheid voor jonge ondernemers een bedrijf op te bouwen. Tot deze laatste categorie hoort het huidige Fanwork. Mooi is het dat juist dit bedrijf jonge mensen een kans geeft hun droom, een carrière in de musicalwereld, waar te maken.
Frank van der Steen en Wouter Blijleven zijn de directie van het jonge bedrijf en de groei zit er goed in. Waren er oorspronkelijk maar 3 docenten en 40 leerlingen, inmiddels is het aantal docenten al 50, en zijn er mogelijk 1200 leerlingen in september. De doelstellingen, de jeugd een kans te geven, en een grote speler op de markt te worden, lijken zo te worden gehaald.

Musical Academy en Musical School
Het paradepaardje van Fanwork is de Musical Academy, die dit jaar Aladdin gaat opvoeren. Uit zo’n 450 gegadigden uit het hele land, en zelfs een aantal uit Belgie, zijn een kleine dertig spelers geselecteerd die onder leiding van professionele docenten de voorstelling gaan maken. De stelling: “wij werken uitsluitend met talent” leidt tot zware audities, waarbij velen afvallen. “Maar niet op een Idols achtige wijze”.
Naast de Academy is er ook de School; een soort voorloper op de Academy. Er draait er nu een in Zwolle, die de Academy-productie van vorig jaar, Robin Hood, zal gaan opvoeren, zei het in een beperktere schaal. Deze school moet navolging krijgen in een aantal andere grote steden.
Men is uiteraard trots op de resultaten. Ex-musical academy leden zijn in zo’n beetje elke professionele productie waar kinderen in meespelen terug te vinden, zoals Les Miserables, Ciske de Rat, Annie, en nog veel meer.

Eigen beheer.
Alle voorstellingen worden in zijn geheel zelf gemaakt. Ondanks dat de titels vaker onderwerp zijn geweest van een musical is de filosofie dat ze zo het meest passend zijn bij Fanwork en de groep. Hoewel de nummers zeker wel aardig klinken is de vraag of deze keuze wel juist is. De Alladin-songs van de professionele Nederlandse toerproductie van een paar jaar geleden hebben meer kracht; en datzelfde kan zeker gezegd worden als je de Robin Hood van vorig jaar vergelijkt met Robin Hood-score van Studio 100. Maar misschien bewijst de keus van het Vlaamse Event Team (die dit jaar nog Alladin op de planken bracht) voor Fanwork’s Repelsteeltje als productie voor volgend jaar daarin wel mijn ongelijk.

Haarzuilens of theaters.
De keus om Haarzuilens te verlaten heeft een financiele achtergrond. Er waren te weinig faciliteiten, en matsen met de kosten zat er ook niet in. Bijgevolg zou daar blijven staan een kaartprijs van 30 euro hebben opgeleverd. Dat is wat gortig. Nu zo rond de 15 euro; dat is een mooie prijs. En nu kunnen misschien wel nog meer mensen de voorstelling zien.

Aladdin is te zien op de volgende dagen en in de volgende theaters:
23-24 augustus Fulcotheater IJsselstein.
30-31 augustus Singer theater - Laren.
6-7 september Theater aan de Slinger - Houten
13-14 september Theater De Veste - Delft

Ook in december zullen nog een aantal voorstellingen worden opgevoerd.

 

20 May 2008
N.v.t.
Ijsselstein
Fulco Theater
Aladdin
Aladdin, Jasmine, Jafar, musical, Fanwork, IJsselstein, Hans Klok, Geest, familie, Wouter Blijleven.

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen