Diana & Zonen ⭐⭐⭐⭐

Laat er geen misverstand over bestaan. In Diana & Zonen zien we begenadigde acteurs in de weer, mooi geregisseerd in een statig, geometrisch decor, verrijkt met slimme, commerciële songs, zowel vertrouwd traditioneel als lekker eigentijds. Maar nee, Diana & Zonen vertelt niet het levensverhaal van Diana, Prinses van Wales. Geen uitbeelding van de bruiloft van de eeuw, van buitenechtelijke schandalen of van de schokkende, tragische afloop. Diana & Zonen speelt zich in het heden af, als Diana al zo’n twintig jaar niet meer onder ons is. ⭐⭐⭐⭐

De twaalf jaren dat Harry zijn moeder mocht meemaken, waren veel te kort. En daarom laat hij tijdens moeilijke momenten in zijn leven zijn moeder zijn gedachtewereld in- en uitglijden. Als een ware engelbewaarder geeft zij hem dan advies, advies zoals alleen een moeder haar kind kan geven.

Moeilijke momenten heeft Harry zeker, helemaal nu hij na een turbulent liefdesleven de ware heeft gevonden: de actrice Meghan Markle. Amerikaans, actrice, gescheiden en van kleur. Los van de meedogenloze aandacht van de tabloidpers vallen de vier kenmerken van Meghan op z’n zachtst gezegd ongemakkelijk aan het Britse hof, waar – zoals het ensemble ons toezingt – je om de ladder te bestijgen, moet horen, zien en zwijgen. De schilderijen aan de muur, van zijn moeder en voorouders, kijken de prins dan ook streng en afkeurend aan.

Reset

Terwijl de radio- en tv-commercials voor Diana & Zonen het thema suggereren van ‘een moeder die vecht voor het geluk van haar kinderen’, blijkt op het toneel het thema eerder dat van een man die vecht voor zijn eigen geluk. Theaterbezoekers die op de commercials afgaan, zullen tijdens het eerste halfuur even een kleine reset moeten verrichten. Zij zien namelijk een Diana die haar leven geleefd heeft, boven alle aardse ellende staat en vooral wijze raad geeft. Ze heeft nog net geen vleugels. Die heiligheid ontdoet Diana flink van haar ‘girl next door’- en ‘people’s princess’-reputatie en maakt de voorstelling minder hartverscheurend dan wanneer we een getormenteerde Diana meemaken die midden in al haar ellende staat. Op twee momenten na dan, momenten waarin ze haar aardse leed wel heel intens herbeleeft.

Minder gepolijst

Maar na die reset, wat biedt Diana & Zonen dan? Allereerst die hierboven genoemde hybride samenstelling van songs. Er zitten echte powerballads tussen, waaronder Diana’s Wijs mij niet af. Een song waarvan we in het musicalgenre veel kennen. Maar door de casting van een actrice die we niet direct associëren met dat genre (Weerdenburg heeft weliswaar tien jaar geleden in Soldaat van Oranje gestaan) en die een minder gepolijste zangstijl heeft, horen we een rauwheid die prachtig contrasteert met de stijfheid van het hof.

Daarnaast horen we songs die zó op de radio van nu thuishoren. Of deze composities van Sophie van Veldhuizen en Jeroen Sleyfer blijvertjes in de musicalgeschiedenis worden, weten we niet, maar de loopjes, riedeltjes, geluidseffecten die er af en toe klinken, horen met gemak thuis in heavy rotation-hits van Ed Sheeran, Charlie Puth en Maan.

Kranig

De acteurs. De rol van Harry is een nieuw hoogtepunt voor Freek. Alleen, een nadeel van een stuk rond personages die vooral volgens protocol leven en zich gedragen, is dat we nooit echt kunnen weten hoe ze echt zijn. Daarom is Freek Bartels in Diana & Zonen niet zozeer Harry, ondanks een zeer geslaagde pruik en baard, maar vooral Freek Bartels zelf. Maar boffen wij even dat Freek Bartels zichzelf uitstekend neerzet. Na meer dan tien jaar aan de top laat de carrièreklad voorlopig nog op zich wachten.

Een belangrijke plek is uiteraard ook weggelegd voor Meghan Markle, de katalysator van het koningsdrama. We kennen Danique Graanoogst van Mamma Mia. Daarin waren alle spelers vooral verrukkelijk. Het karakter van Meghan is andere koek en Danique houdt zich kranig staande tegenover veteranen als Freek Bartels en Gerrie van der Klei. 

Clown

Het script van Dick van den Heuvel gunt ons gelukkig ook nog een glimp van buiten het strenge hof. Gitty Pregers zet een sterke Grace neer, een nuchtere fish-and-chipsverkoper die Harry op de nodige momenten met beide benen op de grond terughelpt. Liss Walravens mag als de normaliter beheerste Kate Middleton op één hilarisch moment uit haar slof schieten. En de publiekslieveling van de avond is ongetwijfeld Gerrie van der Klei, die als Charles’ tweede echtgenote Camilla Parker Bowles de lachers op de hand krijgt met haar zowel pesterige als ontwapenende humor en zelfspot. We weten niet of de echte Camilla ook de clown van het Britse hof is, maar we kunnen ze er in ieder geval een van harte toewensen.