Met maar maar één echte Vlaamse productie en een paar importshows uit Nederland, die werden aangevuld met een paar Vlamingen en verkocht als Vlaamse topcast was het afgelopen seizoen mager. De nominaties waren voorspelbaar, en erg aan de veilige kant. Het had er alle schijn van dat gekozen is voor mensen die goed zijn, hoewel dat er in de rollen niet echt goed uitkwam.
De videoreportages van Musicalworld.TV zijn in hoge resolutie. Mocht die te veel zijn voor je computer, klik dan op de gele HD-knop onderaan het scherm voor een standaardkwaliteit.
Na een voorproefje door de kinderen uit Annie ging de prijzenregen van start. De meest spannende categorieën zaten meteen in het begin. Allereerst werd de prijs voor mannelijke bijrol uitgereikt aan een verbouwereerde Koen Crucke door Evelien Hoste. “Mijn eerste nominatie en meteen ook mijn eerste prijs.” Verwarring troef, ook bij de uitreiker van de tweede prijs, Hein Gerrits. “Als iemand van tevoren had gezegd dat je zondag bij Op zoek naar Josef zou afvallen en maandag een Vlaamse musicalprijs zou uitreiken had ik je niet geloofd.” De prijs ging naar landgenote Loeki Knol, waardoor beide prijzen richting de musical Assepoester gingen. “Toen Koen zijn prijs kreeg, dacht ik, dan krijg ik m niet.” Het was de verkeerde gedachte.
Sara Gracia Santacreu is de verrassing in Evita. De Vlaamse werd van school geplukt en speelt nu in Evita. Daar Evita ook in Vlaanderen te zien zal zijn vertolkt ze breekbaar “Een volle koffer in een kale gang”.
De volgende twee prijzen die worden uitgereikt zijn die voor beste creatieve en beste inhoudelijke prestatie. Die voor de beste creatieve prestatie gaat naar Karen Beens voor de poppen uit de Fabeltjeskrant; die voor de beste inhoudelijke prestatie naar Pol Vanfleteren voor de arrangementen van The Last Five Years. Deze laatste prijs kon de productie niet ontgaan; beide andere nominaties waren ook voor deze productie.
Een Vlaamse hoofdrolspeler, Timo Descamps en een aantal optredens in Vlaanderen. De volgende demonstratie is van Kruistocht in Spijkerbroek, van het Amsterdamse NJMT. Een ballad, waarin Timo nog wat onzeker overkomt, zeker in verhouding met podiumtijger Janke Dekker, klinkt mooi; het opvolgende nummer over Nicolaas bruist.
Jurylid Guy van Vliet heeft de eer de prijs voor beste ensemble uit te reiken. De prijs gaat naar Fame. De Radio 2 publieksprijs “er hebben veel meer mensen gestemd dan we hadden verwacht”. Presentatrice Christel Van Dijck mag bekend maken dat de prijs gaat naar de musical Grease.
Dan is het wederom tijd voor een verrassing; maar dit keer is de verrassing voor de organisatie. Een stroomstoring zorgt ervoor dat de microfoons uitvallen, en een deel van de verlichting. Presentator Jo de Poorter lijdt er niet heel erg onder: We hebben te weinig stroom. Heeft er iemand nog batterijen in de zaal? Het levert een ongeplande pauze op, maar uiteindelijk worden de problemen opgelost.
De verrassingsact is een klein goedmakertje voor het feit dat Les Miserables niet naar Vlaanderen komt. Wim van den Driessche zingt Ster, al snel bijgestaan door Hans Peter Janssens, die de rol op het West End speelde. Het is een bijzonder duet. Beiden weten dan nog niet dat ze ook een prijs mogen ophalen. Voor Wim van den Driessche is er de speciale ATV-prijs voor bijzondere prestatie. Dat hij zowel Valjean als Javert speelde is al bijzonder; dat hij dat op één dag deed is zo uniek dat hij daarvoor deze prijs kreeg. Aan Hans Peter Janssens kwam de Prijs voor bijzondere verdienste toe.
Wederom volgt een sterk intermezzo: Suske en Wiske — De Circusbaronnen kent een sterke vertolking van de bekende karakters, vrolijke muziek en een zeer acrobatisch ensemble.
Het is altijd afwachten wat een jury beslist, maar het kon toch niet anders dan dat de prijzen voor beste mannelijke en vrouwelijke hoofdrol Jan Schepens en Ann van den Broeck zouden gaan. Het kon inderdaad niet anders; beide kregen hun prijs voor The Last Five Years. Een stuk erkenning voor de enige echt Vlaamse productie. Beide spelers gaven naast dank en blijdschap ook een stukje kritiek. Jan Schepens spreekt direct richting de cultuurminister, wiens beleid desastreus aanpakt voor musical. Ann van den Broeck hoopt op een volledig Vlaamse topcast, een subtiele hint richting de verkooppraatjes waarmee de Nederlandse producties met een stuk of 3 vervangingen ineens als Vlaamse topcast verkocht worden.
Een buitengewoon sterk optreden zet Sarah Hay vervolgens neer met het geestige “Rich, Famous & Powerful” Ze staat al jarenlang op het West End staat (waaronder veel in Blood Brothers in meerdere rollen en op diverse momenten) of in Engelse tourproducties. Flair, pointe, het zit helemaal goed en maakt je nieuwsgiering naar de optredens die ze in België zal geven.
Martin Michel miste de prijs voor zijn choreografie, maar de beste regie prijs ging wel naar hem. Voor Fame mocht hij deze prijs ontvangen. Dat vervolgens het feestje voor The Last Five Years nog niet over is blijkt hierna. Ook de beste musical was volgens de jury deze voorstelling. In zijn dankwoord gaf Sam Verhoeven (Judas Theaterproducties) aan hoe moeilijk het was om deze voorstelling neer te zetten en er financieel uit te komen. (Al eerder werd quasi serieus gehint dat Sam zijn huis te koop heeft gezet). Toch wilde hij niet alleen het subsidiebeleid verantwoordelijk houden voor alle ellende, maar stelde dat het ook wel eens tijd werd voor meer overleg tussen producenten. In het komende theaterseizoen wordt er ook tegen mekaar gevochten door het tegelijkertijd plannen van musicals. Met overleg zou iedereen daar toch beter van worden.
Dat dit een mager musicaljaar zou worden was vorig jaar bij de optredens al duidelijk. Dit jaar wordt beduidend beter. En om dat nog eens extra kracht bij te zetten wordt de prijsuitreiking afgesloten met een optreden van de cast van Daens. Een beter slottaccoord dan dit monsterlijk goede optreden kan je je als musicalliefhebber niet wensen.