Achtergrond

ITs Festival: Opleiding Jazz- en Musicaldans

Het was een druilerige zondagmiddag toen ik de voorstelling van de opleiding Jazz- en Musicaldans bijwoonde. Eenmaal in de fijne danszaal van de Theaterschool begon de zon echter te stralen, adrenaline door mijn lichaam te stromen en werd ik meegevoerd naar een dansparadijs. De opleiding had namelijk een spannend programma samengesteld dat magistraal werd uitgevoerd door haar veelbelovende studenten.

Fragments of ...
De voorstelling bestond uit drie aktes. De eerste akte, ‘Fragments of’ werd gechoreografeerd door voormalig studenten Dorottya Kiss en Percy Kruythoff, die de Jazz-dansgroep The Kisshoff Moves leiden. Samen met de studenten presenteerden ze een vette fusion van diverse danstechnieken, variërend van klassiek, jazz, latin tot en met hiphop. Deze variëteit was ook in de muziek terug te vinden, een eclectische mix van o.a. Guns ‘n Roses, Yo-Yo Ma, Michael Nyman en Matt Dusk. Het sublieme ensemble wist in 60 minuten een show van zeer hoog niveau neer te zetten. Vooral de studenten Lucas Theisen, Daphne Oosterwolde, Clement Mensah en Laura Camfferman kwamen bijzonder sterk over.

Tijdens de inleiding van de show vertelde een docent dat The Kisshoff Moves nog op zoek is naar financiering, zodat ze tot een groot professioneel gezelschap kunnen uitgroeien. Ik hoop van harte dat ze dit voor elkaar krijgen, want ze zouden volgens mij een verrijking zijn voor de Nederlandse cultuur. Wil je meer over de groep weten bezoek dan hun website en ik kan je zeker aanraden om 1 van hun voorstellingen te bezoeken. Je hoeft geen dansconnaisseur (ben ik ook niet) te zijn om van deze choreografie te genieten.

Ik/Wij
Het tweede blok bestond uit musicaldans. Tijdens de inleiding vertelde de docent dat ze wel weer A Chorus Line konden opvoeren, maar (en ik citeer) ‘dat weten we nu wel’. En gelijk heeft hij. ‘Ik/Wij’ is een fris dansblok geworden met speelse choreografie van Wies Bloemen en met een enorme dosis enthousiasme, energie en talent van de eerstejaars studenten. De inleider vertelde dat diverse choreografen moeilijk deden over werken creëeren voor eerstejaars, maar op basis van deze groep zou ik niet weten waarom. Voor deze leek zag het er allemaal zeer professioneel uit en ik heb met volle teugen genoten.

Aangezien het musicaldans is werd beweging ook af en toe afgewisseld met live zang. Het begon met ‘Reflections’ (toepasselijk gezien het thema van het programma) uit de Disney-film Mulan en eindigde met ‘Geliefden sterven nooit’ uit Joe (originele titel: Piloten sterven nooit). De zang was niet van het hoge niveau als de dans, met uitzondering van een geval: Pieter de Groot. Deze expressieve danser (met een grote blonde dos haar) begeleidde zichzelf op de vleugel, terwijl hij met volle overgave ‘I Will Talk and Hollywood Will Listen’ van Robbie Williams bracht. Simultaan voerden de overige studenten, als interessant contrapunt, vreemde, groteske en komische bewegingen uit op de dansvloer. Ook Lucas Theisen was weer sterk aanwezig in deze voorstelling, maar nog veel meer studenten zijn het noemen waard. Ik kon echter nergens een castlijst met foto’s vinden. Erg frustrerend voor een recensent. Ik heb nog enige namen weten te achterhalen door met dansers te praten na de voorstelling.

Net als in de eerste akte heb ik genoten van de gevarieerde choreografie, waarin o.a. een seksobsessie, een heupswingende S&M relatie en sensuele golven werden uitgebeeld. Wat een opluchting dat het geen ‘standaard’ musicalchoreografie was. Ik kan iedereen van harte aanraden om deze eerstejaarsklas te blijven volgen. Zij gaan de musicaldans nog tot grote hoogtes brengen.

Het laatste blok was getiteld:
Let There Be….Wordssoundsmoves
De inleider van de voorstelling was ‘zielsgelukkig’ met deze choreografie van Ben Bergmans en werd uitgevoerd door tweede- en derdejaars studenten. Bergmans schijnt meer dan wie dan ook te weten van de jazzdans en zijn werk was dan ook kunst met een grote K. Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk het minst met dit werk had. Vooral de vage en vasthoudende rap van Rik Zutpen werkte zeer vervreemdend op mij. De dansers waren absoluut sterk, de bewegingen interessant, maar om een of andere reden kon ik er niet echt in komen. De hele sfeer was donker en onheilspellend. Dit is ongetwijfeld meer een werk voor de echte danskenner.

Top-voorstelling
Dit is zonder twijfel de beste studentenvoorstelling die ik dit jaar heb bijgewoond. En dat voor maar 5,50 euro. Het is eigentijds, eigenzinnig, cultureel divers, fris, tongue in cheek, energiek en veelbelovend voor de Nederlandse Jazz- en Musicaldans.

Evenement
Amsterdam
Theaterschool
Its Festival