Ik kom te weinig op het forum! Tim heeft weken geleden al stille hint gegeven dat ik mijn mening moet delen.
Dus… welkom bij de lange versie van mijn mening over Frozen, Disney’s laatste film. Dit kan spoilers bevatten. Veel spoilers.
Wel… wat kan ik zeggen? Het is een goede film. Beter dan Brave (niet dat dat moeilijk was, ik heb een gruwelijke hekel aan Brave) maar lang niet zo goed als Tangled. En vergelijkingen met Beauty and the Beast zijn absoluut niet aan de orde.
Zullen we beginnen met het positieve? Ja, waarom ook niet. Positief, het ziet er geweldig uit. De visuals, vooral die van Elsa’s paleis zijn adembenemend. Maar dat gaat direct over in wat minder positiefs. Het ziet er goed uit, maar de stijl is bijna identiek aan die van Tangled. Dus op één scène na, niets wat ik nog niet eerder gezien heb. Ik las eerder dat Rapunzel een cameo heeft in de kroningsscène. Dus wat ik eerder gezegd heb klopt: als je in de wereld van Tangled een verkeerde afslag neemt, kom je uit in Arrendelle. Deze koninkrijken liggen duidelijk naast elkaar.
Andere goede dingen? De relatie tussen Elsa & Anna is leuk en geloofwaardig. Songs zijn redelijk maar geen knallers als ‘Under the Sea’ of ‘Beauty and the Beast’.
Ik heb diverse keren hardop gelachen, maar ik kan niet herinneren waarom…
En nu op naar het leuke gedeelte! De film krijgt van mijn als ondertitel: Plothole, the movie. (Pas op. Spoilers).
Verhaal
De opening. Geweldige song, Frozen Heart, een fijn groot koor van gespierde mannen die in het ijs hakken. Maar waarom kijken we hier naar? We zien deze mannen nooit meer terug. Is het echt alleen om te laten zien dat Kristoff een schattig jongetje was met een schattig rendier? En hij wil graag een ijshakker (nieuw woord) worden? (Kristoff, niet het rendier). De opening van Pocahontas had hetzelfde soort koor, maar die mannen kwamen continu terug in het verhaal en droegen wat bij.
Natuurlijk, personages introduceren is goed, maar het roept wel veel vragen of. Ik ging er eerst van uit dat Kristoff’s vader één van deze mannen zou zijn, maar dat kwam niet. Dit kind staat alleen op de wereld, geen van de ijshakkers kijkt naar hem, waar zijn zijn ouders? Waarom letten die mannen niet op als er een klein kind van 5 naast hen staat te werken? Hij kan zo in het water vallen en onder het ijs terecht komen! Dit is niet ongevaarlijk werk. Ik zou het zo leuk vinden als een Disney personage eens een keer 2 ouders had, die het alle twee overleven.
Nee, het blijkt dat dit kind een wees is en hoewel Arrendelle er heel welvarend uitziet, er is geen weeshuis. Kinderen zonder ouders worden aangemoedigd door de bossen te zwerven, op straat te slapen en geadopteerd te worden door trollen. Wie op deze wereld dacht: Ja, dit is een goed idee! We laten Kristoff Anna en haar ouders bespioneren als zij bij de trollen komen, en dan zegt één van de trollen ‘ik ga jullie houden!’ WTF?
Om even een musical associatie tussen door te gooien: Denk ‘Dit is de Jacht’ uit Drie Musketiers.
Nu dat we toch bij de trollen zijn… Ik snap het echt niet. Blijkbaar hebben trollen magische krachten in deze wereld, maar niet zo magisch dat ze alles kunnen. Maar ze weten wel veel van magie. Waar komt hun kracht vandaan? Waar komt Elsa’s kracht vandaan? Ik hoef niet alles uitgespeld te krijgen, maar een Ijs of Sneeuw-godin of iets dergelijks zou wel welkom zijn geweest en meer geloofwaardig. Ik geloof het niet dat random wezens random krachten krijgen toegekend. En hadden de trollen die informatie van ‘act of true love’ gelijk in de proloog kunnen geven? Waarom niet gelijk al die informatie aan de ouders (die dat toch moeten weten) meedelen, dat is toch handig voor Elsa? Alleen om dat het plot-wise handiger uit komt? En waarom trekt Kristoff zijn bek niet open? Hij was er bij in die proloog? Of was ie zulke belangrijke informatie vergeten? Ik zou toch serieus gaan praten met ‘mijn familie’ als ik Kristoff was.
Overigens, sinds de uitvinding van de uitdrukking ‘Big-Lipped-Alligator-Moment’ (zoek maar op, op Youtube), is er geen liedje geweest dat meer Big-Lip-Alligator-ig is dan ‘Fixer Upper’. We hebben haast, we zijn in gevaar, de hoofdpersoon Anna is bijna dood. En de trollen gaan een liedje zingen hoe perfect Anna en Kristoff bij elkaar passen. Sorry? Dat was totaal niet nodig! Anna en Kristoff gingen prima de juiste richting op, met een beetje hulp van een rendier en een sneeuwpop. Vanaf het moment dat Anna en Kristoff elkaar ontmoete in de winkel is het heul duidelijk dat deze 2 samen gaan eindigen. Daar hadden we geen liedje voor nodig.
En zoals elk goed Big-Lipped-Alligator-Moment, hebben we het hier nooit meer over. En we zien de trollen ook nooit meer terug. Ook niet in de epiloog (of ik moet ze gemist hebben).
Oké door met het volgende grote onderwerp: Elsa’s krachten.
Zoals gezegd, ik hoef niet alles te weten over die krachten, waar ze precies vandaan komen. Maar als we in een wereld vol Dreuzels zijn en er is één Heks, dan wil ik daar graag wat meer achtergrondinformatie over hebben! Blijkbaar is er iets in de verhaallijn verwijderd en niemand dacht er aan om het te vervangen voor een andere/kortere verklaring.
Eerste vragen: Voordat Anna’s herinnering uit haar geheugen gewist wordt, waren er geen bediendes of hovelingen in het paleis die van Elsa’s krachten af wisten? Het ziet er uit of Elsa en Anna wel vaker midden in de nacht uit bed sluipen om sneeuwvlaktes te veroorzaken in de balzaal. Er moet toch een knecht of een kamermeisje zijn die al die sneeuw (of het smeltwater) weer opruimt als ze uitgespeeld zijn? Alles gaat prima tot Anna per ongeluk een ongeluk krijgt.
Volgende vragen: Hoe kun je leren je krachten te controleren als je onder de mensen bent, als je compleet afgesloten wordt van de wereld? Zou het niet logischer zijn om Elsa continu bij anderen te laten zijn? Hoe kan ze oefenen zonder mensen?
Ter aanvulling: Waarom, als Elsa een probleem heeft, het volledige paleis voor 10 jaar afsluiten? Was er niemand die wilde weten wat er aan de hand was? Waarom gaan haar ouders op de Willy-Wonka-Tour? Vooral als ze blijkbaar belangrijke handelspartners hebben. Als je je kroonprinses opsluit, zou je dan niet de volgende in lijn voor de troon wat koninklijke manieren en lessen bijbrengen? Ik snap het niet. Haar vader was zag er goed uit, maar dat doet er nu niet toe.
Andere vraag: Zou het niet interessant zijn geweest om iets meer te zien hoe Elsa probeert haar krachten onder controle te houden, een paar keer falen en dan denken dat het haar gelukt is?
Voor zover Elsa’s krachten.
Op naar een van de belangrijkste onderdelen van een sprookje en een Disney film: De slechterik.
We zitten in Frozen zonder slechterik. Tot de laatste 5 minuten. Een goede Disneyfilm heeft een goede slechterik, met een nog beter slechterikken-liedje. “Poor Unfortunate Soulsâ€, “Be Preparedâ€, “Friends on the Other Sideâ€, stuk voor stuk nummers die het hoogtepunt van de film kunnen zijn, waar je naar uit kijkt. Dat dit ontbreekt in Frozen… het is een groot gemis.
Vanaf he begin weten we dat Elsa niet de slechterik gaat zijn. We zien haar opgroeien, we zien de liefde tussen haar en haar zusje, tussen haar en haar ouders, haar spijt als ze Anna’s ongeluk veroorzaakt. Er is geen mogelijkheid dat dit de slechterik gaat zijn. Dus weten we dat het sneeuwmonster ook geen slechterik is. Want zelfs ruziënde zusjes sturen geen sneeuwmonsters achter elkaar om elkaar te vermoorden. Gewoon elkaar een beetje bang maken.
Die knakker uit Weselton is zo’n irritant bijfiguurtje, hij kan de slechterik ook niet zijn. Ik heb geen moment gedacht dat dat het plan zou zijn.
He feit dat Hans de slechterik zou zijn wist ik al. Het script stond online voor de film uitkwam en ik had het al gelezen. I don’t really care about Hans. Ik wil een slechterik waar ik een haat/liefde gevoel voor haar heb. Maar als een personage 95% van de tijd goed is, zonder enige aanwijzing dat dit zou veranderen, dan is het 5 minuten voor het einde te laat om dat om te gooien. Je schept bepaalde verwachtingen bij je publiek, dat opeens 180 graden bijstellen is ongeloofwaardig. Je gelooft nooit dat deze jongeman een bedreiging gaat zijn. Maar zou het niet geweldig geweest zijn als er kleine hints van zijn slechtheid zichtbaar zouden zijn geweest. Dat je als bij een poppenkast kan roepen “Anna, nee, kijk uit, achter je!†Hints die je langs je heen laat glijden, maar dan aan het einde bedenkt: “Oh my God, waarom zag ik het niet!†En dan een tweede keer moet kijken om de hints bewust te zien. The good guy turning evil is één van de interessantst aspecten die je in een verhaal kan hebben, maar het is niet heel goed uitgewerkt hier.
En terzijde: Hoe ongelooflijk achterhaald is het als de slechterik, terwijl the good girl, ligt dood te gaan en bijna uitgeschakeld is, zijn hele plan uit de doeken gaat doen en neerkijkt op the good girl? Zelfs de meeste superheldenfilms proberen dit te vermijden. Nee, dit is wel heel goedkoop. Er is zelfs een website waar alle dingen die een superslechterik niet moet doen zijn verzameld:
http://eviloverlord.com/lists/overlord.html
Nog een laatste dingetje over Hans. Wat voor oerstomme actie is het van Anna om te zeggen: “Ik ga mijn zus zoeken, deze man (die mijn ware liefde is) zal het koninkrijk besturen. Zelfs al weet ik niet hoe lang ik weg blijf en of deze man mijn koninkrijk kent / weet hoe die het moet besturen… hij heeft de leiding!†Ik weet hoe dom je kan worden van ware liefde, maar dit is wel heel dom en naïef.