2 of 2 |  < 1 2
Snijden in musical opleidingen
  [ # 16 ] 24 June 2015 03:45 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Misschien moet de selectie anders? Meer mensen toelaten tot een voorbereidend jaar, waar docenten een jaar lang kunnen kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben? Ik kan me voorstellen dat er studenten zijn die bij audities fantastisch zijn maar tijdens de opleiding niet voldoende groeien of de belofte waarmaken… Als mensen al bij amateurgroepen bij een auditie niet goed uit de verf komen, zal dat bij zo’n opleiding ook wel zijn.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 17 ] 25 June 2015 07:45 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Dat er een overschot aan acteurs en opleidingen is, is gewoon de harde waarheid. En inderdaad zitten er ook mensen op sommige opleidingen waarvan je weet dat ze waarschijnlijk nooit de top zullen bereiken. Dit zou betekenen dat je dus echt maar 9 studenten per jaar opleidt (wellicht in heel NL) om de kans op werk te vergroten, maar dit is niet realistisch vanwege de hoge kosten.
Anderzijds is dit natuurlijk in elke sector nu het geval. Veel (goed) opgeleide mensen, te weinig werk. In elke sector, niet alleen in de dierverzorging of vrijetijdsmanagement (overigens is dit geen sneer naar deze opleidingen!)
Vind een voorbereidend jaar een goed idee, maar wat je nu al veel ziet is dat een groot gedeelte van de (HBO) studenten op muziektheateropleidingen al een vooropleiding hebben gedaan, dus in principe weten veel opleidingen denk ik wel met wat voor talenten ze starten, uitzonderingen daargelaten.

Dit zal nooit gaan werken, maar ik zou het niet gek vinden als je per jaar een productie doet in het m-lab (a la dogfight of Grand Hotel) waarin je al de laatste jaars laat spelen, en dit wellicht als samenwerking doet met de drie grote hbo’s. Dus niet zoals into the woods, in tilburg alleen voor Fontys, maar een samenwerkingsproject tussen Artez, Codarts en Fontys.
Het gebeurt al steeds vaker, maar ik denk dat er nog meer aan gedaan kan worden.
En, leuk voor theaterliefhebbers die geinteresseerd zijn in dit nieuwe talent en in kleinere (onbekende) producties! (hoeven we eindelijk niet meer naar The Sound of Music en Grease 😉 )

[ Gewijzigd: 25 June 2015 07:48 AM by Anniek ]
   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

 < 1 2
2 of 2