Musical nummers debate-topic
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Excuus voor de walgelijke titel, ik kon even niet op iets beters komen. 😉
Voortkomend uit een idee in ‘t Hamilton topic lijkt het me leuk om losse nummers ofwel CD’s aan te kaarten waarover men iets kan zeggen.

Ik vind het namelijk heel leuk om andermans mening te horen over musicals/muziek. 😊
‘t mag een volledige recensie zijn, ook een kort stukje met daarin je mening.

Ik wil als eerste aandragen:
Bring Him Home - Les Miserables

Afgelopen week heb ik nogal een overdosis Les Mis gehad, en in verschillende discussies kwam er vaak naar voren dat men dit nummer of helemaal fantastisch vind, of dit de inkakker van de show vond.

Ik hoor tot de eerste categorie. Ik vind het een prachtig nummer zowel qua simpelheid van de tekst (die voor mij in het verhaal toch een enorme diepgang heeft) als wel de kleine dingetjes in de score waardoor ik na de honderden keren dat ik dit nummer heb geluisterd toch soms nog verrast word.

Benieuwd naar wat jullie ervan vinden.

[ Gewijzigd: 11 October 2015 02:48 PM by Anniek ]
   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 1 ] 11 October 2015 02:54 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  335
Geregistreerd  2004-10-29

Op één of andere manier heb ik wat met Duitstalige versies van musicals.
Geen idee waarom maar het is gewoon zo.

De eerste cd welke ik echt niet leuk vind is de Duitstalige uitvoering van The Addams Family.
Waarom?

-Let’s not talk about anything else but love mist op de cd en in de show
-Uwe Kröger zingt helemaal niet leuk als Gomez Addams met dat vreemde soortachtige Spaanse accent.
-Enkele nieuwe nummers doen het echt niet voor mij

   Handtekening   

Zelfs in een orkaan blijft je suikerspin staan!

  [ # 2 ] 11 October 2015 03:49 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  297
Geregistreerd  2007-05-05

Anniek - 11 October 2015 02:45 PM

Ik wil als eerste aandragen:
Bring Him Home - Les Miserables

Afgelopen week heb ik nogal een overdosis Les Mis gehad, en in verschillende discussies kwam er vaak naar voren dat men dit nummer of helemaal fantastisch vind, of dit de inkakker van de show vond.

Ik hoor tot de eerste categorie. Ik vind het een prachtig nummer zowel qua simpelheid van de tekst (die voor mij in het verhaal toch een enorme diepgang heeft) als wel de kleine dingetjes in de score waardoor ik na de honderden keren dat ik dit nummer heb geluisterd toch soms nog verrast word.

Benieuwd naar wat jullie ervan vinden.

Helemaal eens wat betreft ‘bring him home’. Een prachtig nummer dat heel veel teweeg brengt emotioneel bij Valjean. Zo belangrijk. Kan je het schrappen uit de show? Ja, maar dan mis je een héél mooi deel van de rol van Valjean. Prachtig gebruik van de stem en het kan zo geweldig gezongen worden. Maar… het is zo jammer als het niet goed performed wordt. (dan denk ik bijvoorbeeld aan Chris Holland die an sich een rockzanger is en eigenlijk tekort schiet in dat nummer, vooral in dat nummer).

  [ # 3 ] 11 October 2015 05:01 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Les Mis mag wat mij betreft morgen weer terugkomen in Nederland, mijn kaartjes zijn bij wijze van spreken dan al geboekt. Eén van de pareltjes is Breng hem Thuis, dat m.i. wel toegevoegde waarde heeft dus zou je niet kunnen weglaten… Aan het eind van de voorstelling kan Valjean zijn hoofd rustig neerleggen omdat Cosette en Marius samen gelukkig verder leven. Misschien dat meehelpt dat ik Christelijk ben opgevoed, want dit nummer is natuurlijk een gesprek met God, waarin Valjean bidt voor het herstel van Marius. Maar zo mooi hoor je ze zelden in een kerk.

Prachtige uitvoering gezien van René van Kooten, al moet ik eerlijk zeggen dat ik die van Tony Neef nog beter vond. Tot Breng hem Thuis vond ik Tony de mindere van René als Valjean, maar dat werd in één klap goedgemaakt met de vertolking van dit nummer.

  [ # 4 ] 11 October 2015 06:58 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  297
Geregistreerd  2007-05-05

Ik herlas even mijn stuk en het lijkt alsof ik helemaal géén fan ben van het nummer: Bring him home. Dit even rechtzetten: ik vind het één geweldig nummer en hanstmf verwoord perfect hoe ik het nummer ook ervaar 😊!

  [ # 5 ] 12 October 2015 07:59 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

@Roelof grappig! Ik moet nog steeds dat hele album luisteren, maar ik blijf heel onorigineel vaak steken bij Pulled. 😉
Herken het wel, ik vind Elisabeth duizend keer mooier in het Duits dan in het Nederlands, en luister ook Wicked graag in het Duits, maar bijvoorbeeld Aida in het Duits vond ik dan weer helemaal niks.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 6 ] 12 October 2015 11:49 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  148
Geregistreerd  2008-11-06

Ik ben een grote Les Mis liefhebber, geweldige musical! Maar over Breng hem thuis, denk ik anders.
In de afgelopen jaren heb ik het nummer in verschillende versies door verschillende artiesten horen vertolken, goed gebracht, minder goed en zelfs supergoede vertolkingen waar ik echt van onder de indruk was. Ik snap ook echt waarom het nummer nodig is in de musical. Maar ik kan toch echt niet onderdrukken dat ik het een verschrikkelijk zeiknummer vind… En daar heb ik geen steekhoudende argumenten voor, eigenlijk gewoon dat het mijn smaak niet is en ik zoveel nummers kan noemen die ik honderd keer liever hoor.

  [ # 7 ] 12 October 2015 01:18 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Ik ben Duits pas echt gaan verstaan/begrijpen door het luisteren naar Duitstalige musicals haha. Ik kwam net van de middelbare school af toen ik Elisabeth voor het eerst in het Duits hoorde. Op die school 5 jaar Duitse les gehad en niet veel van geleerd, maar nu kan ik een Duitse tekst prima lezen en Duits prima volgen (als het tenminste ‘Algemeen Beschaafd Duits’ is). :D

Wat ook verschil uitmaakt is dat ik groot fan ben van de meeslepende, beetje bombastische en grootse muziek van Kunze & Levay. Elisabeth en Rebecca zijn daar uitstekende voorbeelden van, en als dat dan in het Duits gezongen wordt geeft het het nog iets extra’s, op de een of andere manier. Nog meer mystiek.

Over Bring him home: Ik val denk ik eerder in de laatste categorie. Hoewel ik het ook geen verschrikkelijk nummer vind, het doet me gewoon heel weinig. Ik kan wel veel bewondering opbrengen voor de vocale toeren die een zanger met zijn stem moet uithalen om dat nummer echt goed te brengen, maar emotioneel raakt het me niet. Hoewel ik de strekking er wel van snap enzo, natuurlijk. In 2008/2009 was Breng hem thuis voor velen inderdaad het hoogtepunt van de show, en René van Kooten zong dat altijd prachtig. Tony Neef ook inderdaad. Maar ik had toch andere favorieten… Ik weet niet zo goed waarom het nummer me niet raakt.

Ik kan de reactie van Jessica hierboven dus heel goed begrijpen 😉

  [ # 8 ] 12 October 2015 09:41 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Bring him home/breng hem thuis: Het ligt enorm aan de vertolking van Valjean wat mij betreft. Niet alleen zangtechnisch maar zeker en vooral tekstbelevingstechnisch. Ik stoor me minder aan een fout nootje dan aan een technisch briljante uitvoering met nul gevoel.
Dit terzijde, ik ben van categorie 2 (mwah) naar categorie 1 (briljant) verhuisd. Vroeger vond ik dit lied maar niets, tegenwoordig een van de mooiste nummers.
Misschien moet je in dit lied groeien…

Over in een lied groeien gesproken: ondanks mijn enorme Wicked/Willemijn verslaving heb ik enorm moeten “groeien” in For good/Door jou alleen.
Pas na een aantal voorstellingen begon ik de betekenis, het gevoel, de meerwaarde, de lading (vul maar in) te zien en nu krijg ik standaard een brok in mijn keel als ik ‘m hoor, nog los van wie de partijen zingt overigens. Hoewel het brokje wel wat groter wordt als…..  :cheese:

Er zijn nummers, vertolkingen, talen etc. die je meteen pakken en nooit meer loslaten, die je leert waarderen met de tijd en die je ook gewoon nooit fantastisch zal vinden. En voor iedereen is dat anders en dat is nou net zo mooi!

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 9 ] 13 October 2015 07:36 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

hannetje - 12 October 2015 09:41 PM

Er zijn nummers, vertolkingen, talen etc. die je meteen pakken en nooit meer loslaten, die je leert waarderen met de tijd en die je ook gewoon nooit fantastisch zal vinden. En voor iedereen is dat anders en dat is nou net zo mooi!

Amen. Maar daarmee zou een topic als deze onnodig zijn, en ik vind het juist zo leuk om andermans meningen te horen. :p
Over leren waarderen kan ik een boekwerk schrijven qua muziek, musicals, verhalen, toneel, opera. Wellicht ook wel een van de mooie dingen van theater. Ergens blanco ingaan en volledig gegrepen worden of bij de sceptische derde poging ineens de schoonheid inzien van en volledig verkocht zijn. 😊

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)