William bedoelt het goed, maar het komt niet altijd even goed over. Misschien vanwege zijn frustratie over het een en ander. Ik kan me dat wel voorstellen.
Zo keek ik afgelopen woensdag Idols (niet meer doen), alwaar Yoran de Bont kwam auditeren. Vervolgens werd het hele genre door Eva Simons de grond in geboord, niet gehinderd door enige kennis en drie minuten ervaring. Gelukkig zat daar Jamai, die gelukkig wel enig recht van spreken heeft na zoveel producties, om haar van terechte repliek te dienen. Ik vraag me dan echt af, waarom is dat nodig, waarom wordt er zo denigrerend gedaan over musicals, waarom moet dit genre altijd en overal verdedigd worden? Er staan mensen 8x per week live bijna 3 uur op het podium te zingen, dansen en acteren. Het kan jouw stijl niet zijn, maar heb verdorie een beetje respect. Ik hou niet van Armin van Buuren, Tiësto en consorten, maar als mijn collega helemaal blij is als ze een kaartje voor hun concert heeft, dan ben ik blij voor haar in plaats van dat ik die muziek eens lekker ongenuanceerd ga afkraken.
Nog los van alle kwaliteit en originaliteit van shows, of beter het gebrek daaraan soms, wordt er door de gemiddelde Nederlander neergekeken op dit genre, niet alleen omdat het hun ‘ding’ niet is, maar vooral omdat ze het slechte voorbeeld krijgen van anderen. Musical? Pfff… Een beetje 2,5 uur staan dansen, hupsen en spelen. Heel gechargeerd. Dan kan je als Maurice Wijnen nog zo enthousiast vertellen in Shownieuws SBS6, maar als daar een totaal ongeïnteresseerde Bridget Maasland naast zit die fake roept dat ze het zo gaaf vindt terwijl ze geen idee heeft, wat bereik je dan precies mee? In Boulevard preekt Verlinde voor eigen parochie dus die neemt dan ook niemand serieus. Dan heb je op NPO een serie, waarmee je misschien wel een soort van verschil kan gaan maken, wordt het genre door de mensen die erin spelen of anderszins mee te maken hebben neergesabeld. En bedankt!
Als ik in mijn omgeving kijk geldt de gulden 80-20 regel: 80% gaat niet en vindt het maar een rare tijdsbesteding, begrijpt niet dat ik zo enthousiast kan zijn. 20% gaat nog wel eens, maar dan alleen naar Soldaat van Oranje (want dat is meer theater) of tegenwoordig naar The Bodyguard, want ja, daar zit Romy van The Voice in. Of vul een andere musical in met een BN-er.
Ligt het aan de stuntcasting, ligt het aan de uit de mottenballen halen van producties die al eerder zijn opgevoerd, ligt het aan het gebrek aan durf of geld om echt eens te investeren in decor, orkest en cast? Misschien van alles een beetje, musicals kampen met een groot imagoprobleem en ik respecteer de manhaftige poging van William om een tegengeluid te laten horen.