Musical cd’s
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

De laatste jaren verschijnen er nog nauwelijks cd’s van de musicals die in Nederland die worden opgevoerd.
Is dit vooral een rechtenkwestie of levert het niet genoeg op? Of een combi van die redenen of zijn er nog andere redenen?
Soms verschijnt er verrassend genoeg wel een cd van een musical of theaterproductie. (Bijvoorbeeld de theatershow van Simone Kleinsma).
De kleinere producenten vinden het vaak nog wel de moeite waard. zo verschenen er cd’s van o.a. De Jantjes, Volendam de musical

Persoonlijk vind ik het erg jammer en hoop ik dat dit niet betekent dat er op een gegeven moment geen cast-albums mee verschijnen.

Als we naar de laatste jaren kijken, dan zijn van de volgende musicals geen cd’s verschenen:
Sonneveld, My Fair Lady (2006/2007), Evita (2008/2009), Dirty Dancing, Mamma Mia (2009/2010), All Shook Up/Love Me Tender, We Will Rock You, Urinetown, Next To Normal, Wicked, The Bodyguard, La Cage Aux Folles, Zorro, Saturday Night Fever (2012), Aspects of Love, Love Story, Hij Gelooft in Mij, Jersey Boys, Billy Elliot, Dreamgirls, The Sound of Music (2014/2015), Grease (2015/2016), Robert Long
En dit alleen dan de lijst van Stage Entertainment….
Nu ik het zo op een rij zet, is het wel een enorme lijst. Toch wel erg jammer.

Dat er van revivals lang niet altijd cd’s uitkomen, snap ik nog wel. Maar consequent zijn ze niet: Miss Saigon en Les Miserables wel beide versies. Evita, My Fair Lady, Saturday Night Fever, Beauty and the Beast niet…

Kunnen we in de nabije toekomst nog wel cd’s verwachten? The Lion King vast niet. Ook Ciske niet, aangeziien dit een revival is… Misschien Hair??
En A Chorus Line en De Grote Drie, aangezien die door DommelGraaf & Cornelissen worden gemaakt en die komen nog weleens met een cd op de proppen?!

Wat is jullie top 3 van cd’s (van Nederlandse producties) die niet zijn uitgebracht?
Mijn top 3:
1. Sonneveld (in DeLaMar)
2. The Bodyguard
3. Evita

  [ # 1 ] 10 August 2016 08:58 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  299
Geregistreerd  2011-05-02

Het castalbum van de Miss Saigon revival had te maken met de primeur van het nummer Maybe/Toch nog.
Bij Dirty Dancing, Jersey Boys en The Bodyguard worden de nummers in de show in het Engels gezongen en dus voegt een Nederlandse CD niet veel toe aan de bestaande CD’s van Broadway of West End.
Van Wicked vind ik het wel nog steeds heel erg jammer dat er geen Nederlands castalbum is.

  [ # 2 ] 10 August 2016 12:49 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

EVITA is gedrukt en lag klaar maar is teruggetrokken. Ergens in een magazijn zullen nog honderden CD’s liggen van die productie.

Hij gelooft in mij had met de rechten te maken.


Voor komend seizoen verwacht ik dan ook geen nieuwe CISKE, HAIR of the LION KING.
Ik verwacht wel dat Ruud de Graaf zo slim is om van a chorus line een cd te maken.
Bij HDHL heeft hij een stomme fout gemaakt om dat destijds niet te doen.