Gezocht musical/kleinkunstnummer over angst, oorlog, de dood of jezelf terugvinden
change_status
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2008-02-24

Hoi musicalliefhebbers,
Beetje een gekke topictitel misschien maar ik ben op zoek naar een mooi lied uit kleinkunst, musical of nederlands poprepertoire over angst, soldaat, oorlog, de dood of jezelf terugvinden/ tevreden zijn met hoe je bent
Het is voor een theaterstuk wat ik zelf moet maken..ben een soldaat, was altijd bang voor de dood, om die angst te overwinnen bij het leger gegaan, maar daar telkens als een soort runaway bride weggerend als het gevaar dichtbij kwam
En dan besluit deze persoon te stoppen bij het leger tijdens een verlof..maar raakt dat betrokken bij een ongeluk en sterft alsnog
Haha dit is een korte en rommelige uitleg..maar ergens moet ik in dit stuk een lied hebben
Dus als jullie ideeen hebben
Bedankt alvast

  [ # 1 ] 08 March 2010 09:46 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  182
Geregistreerd  2009-05-04

Als je een bestaand lied gebruikt, dan heb je wel te maken met rechten. Hou daar rekening mee, advocaten zijn duur!

De eerste waar ik aan denk als het over angst en oorlog gaat is “oorlog in mij” uit Ciske.
Over angst in het algemeen, het sinds een bepaalde zoektocht op TV overdreven bekende “Sluit alle deuren maar”/“Close every door on me” uit Joseph.
Over de dood: “lege stoelen lege tafells” uit Les Miserables.
Jezelf terugvinden: “Mijn leven is van mij” - weet niet uit welke musical die komt.

Verder ken ik weinig musicals, maar angst in het algemeen is een universeel thema dat in 90% van alle musicals een rol speelt en waar dus ongetwijfeld veel verhalen over zijn. Ook jezelf terugvinden komt vaak voor. Oorlog en dood zijn minder universele thema’s. Maar ik weet zeker dat als je kritisch nagaat welke musicals je kent, dat je dan zelf ook nog wel een aantal ideeën zult krijgen.

Succes met het maken van je stuk!

  [ # 2 ] 08 March 2010 10:24 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  26
Geregistreerd  2009-10-16

Mijn leven is van mij is uit Elisabeth 😊

  [ # 3 ] 08 March 2010 12:08 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Als het voor een opleiding is en je geen toegang vraagt mag je alles gebruiken.

Liedjes die bij me opkomen:

- La Solitude (origineel is van Barbara, er is een vertaling)
- Au Suivant/Wie volgt
- Iets uit Ciske (met het oog op de oorlog 😉)
- Bang uit Buster en Benjamin van Opus One
- Wat een mooie dag van Blof
- De weg naar school van Kinderen voor Kinderen

Ik denk dat je sowieso eens in de (vertaalde) chansons moet duiken.

Als je behoefte hebt aan meer ideëen kun je me ook PM’en, ik zou het best leuk vinden om met je mee te denken over je concept.

  [ # 4 ] 08 March 2010 03:12 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1486
Geregistreerd  2008-06-15

Bang uit Doe Maar en van Doe Maar gaat ook over angst. Voor alles, welteverstaan.
Verder vind ik het liedje van Kruimel uit De gebroeders Leeuwenhart ook wel een mooie: de dood als avontuur, maar ik weet niet of het in je stuk past. (http://www.youtube.com/watch?v=et-zvdNfAMw)
Op leven en dood, uit Joe. Over hoe om te gaan met leven en dood in een oorlog. (Sowieso gaan veel nummers uit Joe over dood in combinatie met liefde; een terugblik op je leven)

   Handtekening   

The sea has many drops of water, but the salt won’t let you taste the sweet.

  [ # 5 ] 08 March 2010 07:46 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  241
Geregistreerd  2005-07-29

Billy Elliot heeft diverse nummers over dood en jezelf overwinnen.
Whistle down the wind heeft nummer over angst (try not to be afraid)
Beautiful Game heeft ook nummers over angst/doodgaan.

  [ # 6 ] 09 March 2010 10:42 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  893
Geregistreerd  2008-11-08

Op een verzamelalbum van Tim Rice staat ook het prachtige ‘Only the very best’ Weet niet uit welke musical het komt helaas.

   Handtekening   

I am not dead yet!!!!!!