9-10 19.30 Made in Dagenham (Adelphi)***
![](http://ww1.prweb.com/prfiles/2014/03/02/11631780/gI_120504_header.png)
Van ene historische staking naar de andere. Eerst de mijnwerkers, nu de Ford-vrouwen. Naast deze duidelijke overeenkomst hebben ze ook nog eens logo’s die op elkaar lijken, rode letters op een witte achtergrond, maar het contrast kan niet veel groter zijn. Het is opening night, ik behoor tot de allereerste bezoekers die deze gloednieuwe musical mag aanschouwen. Een leuke kans natuurlijk, al betekent het wel dat ik met rij L van de Dress Circle een niet zo heel goede plek heb.
opening is wat aan de lange kant, maar veelbelovend. Rita O’Grady heeft een druk leven dankzij een gezin met twee kinderen, en een man. Een switch naar de set van de Ford-fabriek levert de eerste twijfel op. Het nummer is heerlijk, maar vormgeving kan me niet bekoren. Panelen in de vorm van bouwdooselementen van een auto komen nogal gekunsteld over. In het verloop van de show komt gekunsteld wel vaker terug in mijn gedachte, zoals de lichtgevende letters die soms in het decor zitten.
Het is 1968, en de dames die de bekleding van de Ford-auto’s maken wordt een loonsverhoging ontzegd. Het is duidelijk een mannenmaatschappij, en ook de vakbondsvertegenwoordiger van de vrouwen, een man, neemt ze niet helemaal serieus. Maar als Rita O’Grady mee wordt gevraagd naar een overleg blijkt ze niet op haar mondje gevallen, en eist ze gelijke betaling. Als aan deze eisen niet tegemoet wordt gekomen, gaan de dames in staking. In Londen worstelt premier Wilson met de arbeidsproductiviteit van het land, en stelt staatssecretaris Castle aan om het probleem op te lossen. Als de Amerikanen erbij komen verhardt het conflict. Wetend dat ook Eddie O’Grady voor zijn inkomen afhankelijk is van Ford gooien ze de fabriek dicht. De druk in het gezin O’Grady neemt inderdaad toe, ook omdat Eddie vindt dat Rita te weinig tijd heeft voor haar gezin. Maar Rita krijgt ook steun uit onverwachte hoek: de vrouw van de manager van de fabriek.
De voorstelling zit vol met grappen,al zijn ze niet allemaal even goed te verstaan, en zijn er veel weinig memorabel. Vooral de karikatuur van Wilson is bijzonder grappig, maar ook de soms wat kattige conversaties tussen de vrouwen in de fabriek pakken komisch uit. Dat geldt ook voor de gesprekken tussen de mannen, al is dat vooral te danken aan een uitgesproken, misplaatste superioriteit tegenover vrouwen.
Ondanks de vele techniek op het podium wordt het tijdsbeeld goed gepakt. Dat komt deels door de muziek, die in soms een beetje op Hairspray lijkt en de kleding uiteraard. De presentatie van een nieuw Ford-model geeft de tijd ook goed weer, al doet de ‘bioscoopreclame’ voor de aanvang van de tweede akte weer wat gekunsteld aan. Het is niet het enige moment dat de plank wordt misgeslagen. Als er bij de aankomst van de Amerikaan ook een leger soldaten in een jeep binnenkomt is de vraag of het budget voor deze voorstelling niet te groot is geweest. Dat had een mooie reden geweest om deze onnodige en vast kostbare scène te schrappen. Ook de drie botsauto’s om aan te geven dat ze in Eastbourne zijn lijken mij volledig onnodig.
Made in Dagenham is zeker niet de nieuwe Billy Elliot, maar eerder een nieuwe Betty Blue Eyes. Een sympathieke productie, met name dankzij het hoofdpersonage, de sympathieke bijrollen en de maffe prime minister maar ook één in de categorie net niet. Dat laatste is vooral te danken aan het deels gekunsteld ogende decor, een gebrek aan homogeniteit met idiote uitwijdingen als de entree van de Amerikaanse baas, en een wat erg gemakzuchtige manier van het verhaal afronden. Natuurlijk is deze voorstelling nog te lang, en moet er nog wat worden ingedikt en geschrapt, dat zal wel goed komen, maar ik vrees voor de drie eerder genoemde missers. Sterkste punt van de voorstelling is de score van David Arnold, componist van onder meer recente James Bond-muziek en televisieseries als Sherlock en Little Britain. Het is te hopen dat er een CD opname van komt.
Sympathie voor deze voorstelling was er ook vanuit het publiek, dat het een staande ovatie gaf, Maar hoe serieus moeten we dat nemen, als ze eerder bij de aankondiging van een technische showstop ook al hard klapten.
https://www.youtube.com/watch?v=qXVCe9wEMos