4 of 5 | ‹ First  < 2 3 4 5 > 
Klapvee
  [ # 46 ] 30 January 2011 10:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Oorspronkelijk is applaus bedoeld als waardering en een staande ovatie als éxtra waardering.
Maar blijkbaar is de cultuur in Nederland aan verandering onderhevig.

Overigens heb ik ook eens een acteur in een interview horen zeggen dat de cast feitelijk niets heeft aan een staande ovatie, want dat kun je vanaf het toneel door de felle belichting toch niet zien.
Hij had liever dat het publiek ging joelen.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 47 ] 30 January 2011 10:54 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Svenn - 30 January 2011 10:34 PM

Nou, ik heb niet gezegd dat je niet mag klappen haha. Dat doe ik zelf ook, maar dan wel als een song is afgelopen. En op het eind. Ik had het meer over meeklappen. Er zijn shows waar tijdens de voorstelling niet wordt geklapt. Recent is dat Je Anne, een aantal jaren terug was dat bij Passion. En dat is ook wel leuk.

Wel grappig dat je schrijft: ”...maar ik sta zelf ook wel eens op het podium en als mensen bij het slotapplaus NIET gaan staan, dan heb ik zoiets van: “Huh? Vonden jullie het niet leuk dan?”

Dat is dus blijkbaar de cultuur in NL geworden…. Door het niet staan denken acteurs nu dat men de voorstelling niet leuk vindt. Maar dat is dus niet waar (niet bij mij althans)

Ja, dat is ook zo 😛 Doe ik ook meestal gewoon, enkele uitzonderingen daargelaten. Er zijn nu eenmaal shows waar het wel en shows waar het niet kan. Wordt natuurlijk ook gewoon zo geregisseerd uiteraard.

Ik denk idd dat de cultuur wat dat betreft aan het veranderen is. Kan niet zeggen wanneer/waarom dat gebeurt. Ik denk dat er dus, mochten we dit tegen willen gaan, vanuit de kant van het toneel moeten veranderen. Bijv. door ervoor te zorgen dat het lied niet echt geschikt is om mee te klappen ofzo 😉 Ik zou het ook verder eigenlijk ook niet weten 😊

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 48 ] 30 January 2011 10:55 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Lotus18 - 30 January 2011 10:54 PM

Ik denk dat er dus, mochten we dit tegen willen gaan, vanuit de kant van het toneel moeten veranderen. Bijv. door ervoor te zorgen dat het lied niet echt geschikt is om mee te klappen ofzo 😉

Ik zie je knipoog, maar ben ik erg als ik zeg dat ik dit de omgekeerde wereld vind?
Kunnen we niet gewoon weer beginnen met mensen opvoeden of zo?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 49 ] 30 January 2011 11:58 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Heidi - 30 January 2011 10:55 PM
Lotus18 - 30 January 2011 10:54 PM

Ik denk dat er dus, mochten we dit tegen willen gaan, vanuit de kant van het toneel moeten veranderen. Bijv. door ervoor te zorgen dat het lied niet echt geschikt is om mee te klappen ofzo 😉

Ik zie je knipoog, maar ben ik erg als ik zeg dat ik dit de omgekeerde wereld vind?
Kunnen we niet gewoon weer beginnen met mensen opvoeden of zo?

Ben het met je eens, hoor! Maar waar wil je in hemelsnaam beginnen? Er zijn mensen die alleen bij hoge uitzondering naar de musical gaan. Verbieden om te klappen dan maar? 😉 Ik bedoel het sarcastisch hoor, maar weet niet hoe je daar mee zou moeten beginnen… Ik zal zelf de volgende keer eens opletten wat er gebeurt in een zaal en bij de acteurs als er geklapt wordt 😊

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 50 ] 31 January 2011 10:12 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

Mensen die met hoge uitzondering naar musicals gaan, snappen over het algemeen niet waarom mensen klappen, maar klappen maar mee om niet op te vallen. Dus ik vermoed dat het toch grotendeels de musicalfans zijn, die hun waardering willen uitspreken en die kan je wel ” heropvoeden”  Of iig informeren over het feit dat een staande ovatie niet moet, maar alleen op z’n plek is als het de beste voorstelling is die je ooit hebt gezien. Dat meeklappen een totale no go is. En dat het applaus tussendoor eigenlijk ook vreemd is, maar indien ingeregisseerd aanvaardbaar.

Het stoort mij als ik teksten lees als: laatst stond niemand op en klapte er niemand mee… Dan is het geen stom publiek, maar was de voorstelling niet geweldig.

Ik sta gemiddeld 1 a 2 keer per jaar op na een voorstelling en klap zelden tussendoor. Je doorbreekt het verhaal, het wordt dan meer een concert. Dat is voor mij ook een van de redenen waarom ik momenteel steeds minder musicals zie en weer meer toneelvoorstellingen/dans. Daarbij is de applauscultuur nog heerlijk ouderwets en degelijk! Dus kan ik ongestoord mee gaan in een verhaal, zonder geklap en gehysterie!

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

  [ # 51 ] 31 January 2011 03:14 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Heidi - 30 January 2011 10:42 PM

Overigens heb ik ook eens een acteur in een interview horen zeggen dat de cast feitelijk niets heeft aan een staande ovatie, want dat kun je vanaf het toneel door de felle belichting toch niet zien.
Hij had liever dat het publiek ging joelen.

Dat lijkt me nou ook wel weer een tikje overdreven.

  [ # 52 ] 31 January 2011 04:14 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Joriss - 31 January 2011 03:14 PM
Heidi - 30 January 2011 10:42 PM

Overigens heb ik ook eens een acteur in een interview horen zeggen dat de cast feitelijk niets heeft aan een staande ovatie, want dat kun je vanaf het toneel door de felle belichting toch niet zien.
Hij had liever dat het publiek ging joelen.

Dat lijkt me nou ook wel weer een tikje overdreven.

De voorste rijen kunnen ze wel zien hoor.

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 53 ] 31 January 2011 05:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Don’t shoot the messenger; ik citeer.

(weet alleen niet meer wie het was.. iemand hier nog wel?)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 54 ] 31 January 2011 08:23 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik heb al een aantal musicals gezien in binnen en buitenland
in duitsland ging men bv pas staan cq klappen bij de hoofdrol spelers (heb ik gemerkt) dit was bv bij tanz en wicked
in broadway ligt het mijninsziens aan de voorstelling ik heb daar 2 feelgood voorstellingen gezien en kan me niet echt meer herinneren of het publiek ging staan of niet
in londen was het bij priscilla een staande ovatie en deed het publiek op een gegeven moment gewoon mee in de show
bij de phantom was er tussendoor wel geklap maar dan wel op de momenten dat het kon en op het einde ook een staande ovatie volgens mij
bij love never dies heb ik het even moeten laten bezinken en was het even stil voor er geapplaudisseerd werd

Het is wel zo dat ik ook nog graag wat wil zien en dat ik dan wel moet gaan staan als de rest van het publiek gaat staan want anders zie ik dus echt geen moer meer
al zou ik willen blijven zitten je krijgt dan niets meer mee

Je kunt wwry bv ook totaal niet vergelijken met Soldaat van Oranje
heb beide een aantal keer gezien en bij WWRY wordt veel meer meegeklapt dan bij SvO bij SvO zou ik echt uit het verhaal gehaald worden als daar geklapt zou worden

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 55 ] 31 January 2011 10:13 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

Heidi - 31 January 2011 05:42 PM

Don’t shoot the messenger; ik citeer.

(weet alleen niet meer wie het was.. iemand hier nog wel?)

ik weet wel nog dat michael Diedrich (schrijf je dat zo) colums/weblogs schreef voor ons eigen musicalworld. En eentje ging over het feit dat Nederlands publiek altijd een staande ovatie gaf en dat hij dat niet begreep!

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

  [ # 56 ] 31 January 2011 10:18 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Bij deze nog een link naar de column:
http://www.musicalworld.nl/artikel/wilt_u_zitten_ik_kan_staan/

De andere columns van Michael Diederich zijn te vinden via zijn acteurspagina:
http://www.musicalworld.nl/acteur_docs/michael_diederich/

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 57 ] 01 February 2011 10:57 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

N.a.v. de eerste link: een fantastisch mooi stukje van Diederich. Ik onderstreep het helemaal!

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 58 ] 01 February 2011 07:27 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Dit lijkt erg op het stukje wat ik bedoelde:

Wij (musical artiesten: hoofdrolspelers, bijrollen, orkest…) willen jullie danken voor je respect, maar om eerlijk te zijn, daar is applaus voor. Eén van de mooiste theaterkreten komt van Sondheim: “What is it that we’re living for? Applause, applause!” Dat is echt wat wij willen horen. Vergeet niet dat vaak aan het eind van de voorstelling het licht in onze ogen schijnt en we het publiek amper kunnen zien, maar we kunnen jullie wel horen.

De link naar het topic waarnaar Michael verwijst werkt bij mij helaas niet meer.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 59 ] 02 February 2011 05:19 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Heidi - 01 February 2011 07:27 PM

Dit lijkt erg op het stukje wat ik bedoelde:

Wij (musical artiesten: hoofdrolspelers, bijrollen, orkest…) willen jullie danken voor je respect, maar om eerlijk te zijn, daar is applaus voor. Eén van de mooiste theaterkreten komt van Sondheim: “What is it that we’re living for? Applause, applause!” Dat is echt wat wij willen horen. Vergeet niet dat vaak aan het eind van de voorstelling het licht in onze ogen schijnt en we het publiek amper kunnen zien, maar we kunnen jullie wel horen.

De link naar het topic waarnaar Michael verwijst werkt bij mij helaas niet meer.

Volgens mij ligt het niet aan jou, ik kan het topic ook niet vinden.

  [ # 60 ] 02 February 2011 06:10 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Hebben jullie gezien dat deze column alweer ruim 5 jaar oud is? Af en toe moet je ook een beetje het forum opruimen/vernieuwen 😉 Vandaar dus ook dat de link niet meer naar een juist bericht verwijst.

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

‹ First  < 2 3 4 5 > 
4 of 5
‹‹ Stemmen tegen de BTW verhoging      - ››