5 of 5 | ‹ First  < 3 4 5
Klapvee
  [ # 61 ] 03 February 2011 09:37 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  113
Geregistreerd  2010-10-23

Lotus18 - 30 January 2011 08:07 PM

Ik heet dan wel geen Truus en kom niet uit Delft, maar waarom mag je niet klappen? Of een staande ovatie geven?

De anderen hebben het eigenlijk al mooi verwoord. Een staande ovatie geef je als je iets écht heel erg goed en mooi vindt, als iets uitzonderlijk is. Wat me soms stoort is dat “het zeer reguliere musicalpubliek” (of hoe zeg ik het, de mensen die elke avond naar een musical gaan) al staat voordat de show is afgelopen. De laatste tonen klinken nog niet of HUP uit die stoel en klappen maar. Dat is mijns inziens helemaal niet de bedoeling van een staande ovatie. Omdat iedereen altijd en overal maar gaat staan te klappen, wat moet een mens doen als een voorstelling er echt bovenuit steekt? Gaan staan springen ofzo?

In Londen krijgt een show lang niet altijd een staande ovatie of soms staan maar een paar mensen, nou, zo hoort het. Als het publiek dan staat, weet de cast dat het écht uitzonderlijk was wat ze gedaan hebben. Als voorbeeld: zou een show als Petticoat in Londen een staande ovatie krijgen? Ik denk het niet. Het een een erg goed geheel, maar absoluut niet nieuw of verrassend, geen staande ovatie waard, hoe hard de cast ook zweet na 3 uur rennen op dat podium (om maar een voorbeeld te geven)...

En daar komt nog bij dat een staande ovatie volgens mij pas hoort als de mensen blijven klappen, als het publiek uitzinnig is. Hier klapt men zolang de muziek te horen is, “omdat het moet”, hier gaat men staan “omdat de rest dat doet”, wat voor waarde heeft zo’n applaus dan nog?!

En klappen tijdens een show moet kunnen, maar niet omdat het stil is of omdat een liedje af is gelopen… Dat mensen Billy een staande ovatie geven na Electricity, JA, mooi, dat is emotie, je uit je gevoel in applaus, het voegt iets toe, je zegt als zaal “Waw, zoiets moois heb ik nog nooit gezien”, iedereen voelt het. Klappen omdat de muziek niet speelt en een artiest even niks zegt, nergens goed voor.

Zo, dat was het weer, morgen heerlijk naar Urinetown, lekker meeklappen, hahaha :D

  [ # 62 ] 03 February 2011 09:44 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Tom… - 03 February 2011 09:37 PM
Lotus18 - 30 January 2011 08:07 PM

Ik heet dan wel geen Truus en kom niet uit Delft, maar waarom mag je niet klappen? Of een staande ovatie geven?

De anderen hebben het eigenlijk al mooi verwoord. Een staande ovatie geef je als je iets écht heel erg goed en mooi vindt, als iets uitzonderlijk is. Wat me soms stoort is dat “het zeer reguliere musicalpubliek” (of hoe zeg ik het, de mensen die elke avond naar een musical gaan) al staat voordat de show is afgelopen. De laatste tonen klinken nog niet of HUP uit die stoel en klappen maar. Dat is mijns inziens helemaal niet de bedoeling van een staande ovatie. Omdat iedereen altijd en overal maar gaat staan te klappen, wat moet een mens doen als een voorstelling er echt bovenuit steekt? Gaan staan springen ofzo?

In Londen krijgt een show lang niet altijd een staande ovatie of soms staan maar een paar mensen, nou, zo hoort het. Als het publiek dan staat, weet de cast dat het écht uitzonderlijk was wat ze gedaan hebben. Als voorbeeld: zou een show als Petticoat in Londen een staande ovatie krijgen? Ik denk het niet. Het een een erg goed geheel, maar absoluut niet nieuw of verrassend, geen staande ovatie waard, hoe hard de cast ook zweet na 3 uur rennen op dat podium (om maar een voorbeeld te geven)...

En daar komt nog bij dat een staande ovatie volgens mij pas hoort als de mensen blijven klappen, als het publiek uitzinnig is. Hier klapt men zolang de muziek te horen is, “omdat het moet”, hier gaat men staan “omdat de rest dat doet”, wat voor waarde heeft zo’n applaus dan nog?!

En klappen tijdens een show moet kunnen, maar niet omdat het stil is of omdat een liedje af is gelopen… Dat mensen Billy een staande ovatie geven na Electricity, JA, mooi, dat is emotie, je uit je gevoel in applaus, het voegt iets toe, je zegt als zaal “Waw, zoiets moois heb ik nog nooit gezien”, iedereen voelt het. Klappen omdat de muziek niet speelt en een artiest even niks zegt, nergens goed voor.

Zo, dat was het weer, morgen heerlijk naar Urinetown, lekker meeklappen, hahaha :D

-

[ Gewijzigd: 22 May 2012 12:39 PM by Lotus18 ]
   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 63 ] 03 February 2011 09:49 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

De gemiddelde Truus zal het nooit snappen want die komt niet op MW. Maar in Londen vind ik het wel prachtig hoor. Plukjes mensen die gaan staan en de rest blijft dus gewoon zitten.

In 2000 zag ik met een paar vrienden The Phantom of the Opera vanaf de voorste rij. We hadden afgesproken om na afloop meteen te gaan staan. Maaruhhh, we waren dus de enige drie. Die ene vriend begon zich te generen, dus die ging zitten. Ik hield wel vol en een knipoog van de toenmalige phantom was mijn beloning…

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 64 ] 03 February 2011 09:58 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  113
Geregistreerd  2010-10-23

Lotus18 - 03 February 2011 09:44 PM

Nog een dingetje, hoe krijgen we de gemiddelde Truus dan weer zover dat ook die dat gaat snappen?

Waarschijnlijk niet 😉

En ach, als Truus niet zo veel naar musicals ging en vrolijk meeklapte, waren er ook niet zoveel shows in ons land en zaten wij ons elk weekend te vervelen 😉

  [ # 65 ] 03 February 2011 10:20 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Tom… - 03 February 2011 09:58 PM
Lotus18 - 03 February 2011 09:44 PM

Nog een dingetje, hoe krijgen we de gemiddelde Truus dan weer zover dat ook die dat gaat snappen?

Waarschijnlijk niet 😉

En ach, als Truus niet zo veel naar musicals ging en vrolijk meeklapte, waren er ook niet zoveel shows in ons land en zaten wij ons elk weekend te vervelen 😉

Hahaha, ja

[ Gewijzigd: 22 May 2012 12:39 PM by Lotus18 ]
   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 66 ] 04 February 2011 04:49 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Arme Truus, die wordt hier ook helemaal afgezeikt 😉

  [ # 67 ] 04 February 2011 05:27 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ronny - 02 February 2011 06:10 PM

Hebben jullie gezien dat deze column alweer ruim 5 jaar oud is? Af en toe moet je ook een beetje het forum opruimen/vernieuwen 😉 Vandaar dus ook dat de link niet meer naar een juist bericht verwijst.

Oeoeh,... wat vliegt de tijd!

MW bestaat al bijna weer 10 jaar 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 68 ] 06 February 2011 04:12 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  384
Geregistreerd  2010-09-29

Ik heb eigenlijk ook nooit last van het geklap, alleen gisteren bij Petticoat heb ik me eraan geiritteerd. Een groepje (aangeschoten) vrouwen zat voor me en zodra er een nieuw nummer werd ingezet begonnen zij als enigen te klappen. Opzich heb ik daar niks tegen, maar ze deden het allemaal op een andere tel en uit de maat. Het was gewoon genant. Punt.

  [ # 69 ] 29 January 2012 05:23 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Kiepkantel - 17 January 2011 12:28 AM

Ik heb vanmiddag Petticoat in Eindhoven gezien, en na opnieuw een hele mooie middag waarin er door het publiek heel leuk en actief gereageerd werd op wat er zich op het podium afspeelde, heb ik het applaus nog nooit zo koud meegemaakt.  Er was de “gebruikelijke” staande ovatie maar er onstond op een gegeven moment dat iedereen heel hard begon mee te klappen met de muziek. Het klonk als een marstempo   :ohw: .  Het gewone applaus begon pas toen Chantal applaus kwam halen. Ik miste heel erg het warme applaus dat zou moeten klinken wanneer het ensemble en de kleinere rollen naar voren kwamen.  Ze hadden dat, net als Chantal, allemaal verdiend   😄

Het was er weer, gistermiddag, dit keer na een mooie middag Wicked…...een hard, koud, marstempo applaus…..is dat nou ook iets waar we maar aan moeten wennen, net als het automatisch staand applaudisseren ?  :sad:

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 70 ] 29 January 2012 06:08 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  716
Geregistreerd  2010-11-28

Kiepkantel - 29 January 2012 05:23 PM
Kiepkantel - 17 January 2011 12:28 AM

Ik heb vanmiddag Petticoat in Eindhoven gezien, en na opnieuw een hele mooie middag waarin er door het publiek heel leuk en actief gereageerd werd op wat er zich op het podium afspeelde, heb ik het applaus nog nooit zo koud meegemaakt.  Er was de “gebruikelijke” staande ovatie maar er onstond op een gegeven moment dat iedereen heel hard begon mee te klappen met de muziek. Het klonk als een marstempo   :ohw: .  Het gewone applaus begon pas toen Chantal applaus kwam halen. Ik miste heel erg het warme applaus dat zou moeten klinken wanneer het ensemble en de kleinere rollen naar voren kwamen.  Ze hadden dat, net als Chantal, allemaal verdiend   😄

Het was er weer, gistermiddag, dit keer na een mooie middag Wicked…...een hard, koud, marstempo applaus…..is dat nou ook iets waar we maar aan moeten wennen, net als het automatisch staand applaudisseren ?  :sad:

Omdat we hier in Nederland om de een of andere debiele reden direct gaan staan te klappen, duurt het voor je gevoel super lang en dan gaan mensen voor het gemak maar meeklappen op muziek…dus ja…het hoort er bij denk ik :S:P..

  [ # 71 ] 29 January 2012 06:19 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik denk dat het aan de muziek ligt,  er is muziek en we klappen toch al dus in de maat dan maar.  Daardoor was het ook nog dat het heel vreemd eindigde.  Een gewoon, warm, ieder voor zich applaus sterft uit.  nu hield ook iedereen tegelijk op, wat het nog kouder maakte :ohw:

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 72 ] 29 January 2012 07:00 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1491
Geregistreerd  2009-04-26

Toen ik in Londen was voor Phantom was alweer 2010 gingen mijn vriendin en ik als eerste staan, met later nog een paar plekjes mensen, wij zaten helemaal vooraan en de waardering was zo leuk om te zien van de cast leden, hoe wij helemaal enthousiast waren over de voorstelling. Was wel heel bijzonder, en zo hoort het ook staan als je het echt gewaardeerd heb.

   Handtekening   

All magic comes with a price Dearie!

  [ # 73 ] 29 January 2012 07:17 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  67
Geregistreerd  2011-06-16

Ik klap zelden tijdens een show. Heb liever dat alles in één keer doorgaat zonder onderbreking, aangezien ik dan beter in het verhaal blijf. Maar als ik echt onder de indruk ben sta ik aan het eind op en klap ik uit waardering voor de acteurs en dat meen ik dan ook echt.

Wat ik wel vervelend vind van het staan is dat ik soms genoodzaakt wordt, ook al heb ik daar geen zin in. Bij We will rock you b.v. ging bij de laatste nummers iedereen staan, oke hoorde daar wel een beetje bij, maar toch. En daardoor moest ik wel anders zag ik gewoon niks meer van wat er op het podium gebeurde. Maar dat gebeurd wel vaker. Ik ben klein en als ik niet op een wat hogere rij zit, zie ik aan het einde gewoon niks meer.

  [ # 74 ] 22 May 2012 10:34 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ben Brantley, theater criticus van de New York Times, schreef het volgende artikel over ‘Standing Ovations’ (oftewel S.O. oftewel Staande Ovaties)

Theater Talkback: Against Ovation Inflation

Something rare and wonderful happened at the opening night of the Encores! concert production of “Gentlemen Prefer Blondes” at City Center last week. At the end of the show, when the performers took their bows, the audience remained seated.

Let me hasten to add there was no doubt that this audience had mightily enjoyed what it had just seen. We had all beat our hands raw with clapping through a succession of showstoppers, including a tap sequence that would have made you swear the ghosts of the Nicholas Brothers had possessed its performers; an athletic series of variations on the Charleston; and a knockout rendition of “Diamonds Are a Girl’s Best Friend,” that immortal anthem to non-liquid assets.

That number was performed by Megan Hilty, who as the gold-digging Lorelei Lee gave an original, audacious comic performance that, for the moment, wiped out memories of Carol Channing and Marilyn Monroe, her indelible predecessors in the role. It felt like one of those fabled performances (much cherished by theatergoers) that in a single, golden night thrust its leading lady into the firmament of musical stage stardom.

And at the final curtain, we stayed in our seats.


Benjamin Norman for The New York Times
The standing ovation after a show is now part of the Official Broadway Experience.
We whooped, we roared, we wolf-whistled. Our applause might well have sent tremors all the way to Battery Park. But no one, as far as I could tell, was standing up. “Gentlemen Prefer Blondes” had been accorded the five-star tribute of a sitting ovation.

I would like to make the case, officially and urgently, for the return of the sitting ovation. Because we really have reached the point where a standing ovation doesn’t mean a thing. Pretty much every show you attend on Broadway these days ends with people jumping to their feet and beating their flippers together like captive sea lions whose zookeeper has arrived with a bucket of fish. This is true even for doomed stinkers that find the casts taking their curtain calls with the pale, hopeless mien of patients who have just received a terminal diagnosis.

The s.o. (if I may so refer to a phenomenon that no longer warrants the respect of its full name) has become a reflexive social gesture, like shaking hands with the host at the end of a party.

Or, to put in cruder and more extreme terms, it’s like having sex with someone on the first date, whether you like the person or not, because you think it’s expected of you.

The reasons for the ubiquity of the promiscuous s.o. have been widely pondered by cultural pundits. One theory has it that it’s because habitual theatergoers have become a relative rarity. Many of the people who attend big Broadway shows are tourists whose itinerary includes, along with visits to the Statue of Liberty and the Hard Rock Café, a performance of “Wicked” or “Jersey Boys.”


Sara Krulwich/The New York Times
Megan Hilty in the Encores! production of “Gentlemen Prefer Blondes.”
For such audience members, standing up to applaud at the end has become of the Official Broadway Experience. And of course, if you’ve spent several hundred dollars for that pair of orchestra seats, an s.o. seems to help confirm that the money wasn’t wasted.

I also have a suspicion that for some people, standing up immediately at the end of the show is simply a physical relief after an hour or more of immobility. Besides, the sooner you’re on your feet, the greater your odds are for beating the crowd to the exits. And, oh yes, let’s not discount the domino effect of an s.o.: Once the person in front of you is standing, you too must stand if you want to see what’s on stage.

In London, where theater remains a larger and more natural part of the general cultural conversation, the s.o. is less epidemic. True, I have felt its sweaty presence at some of the bigger West End musicals (often imported from Broadway, so perhaps they arrived carrying the virus). But I can’t remember the last time I witnessed an s.o. at the National Theater, where the level of professional quality is consistently and rewardingly high.

Admittedly, there are some shows that deserve an s.o., which I don’t necessarily mean as a compliment. “Newsies the Musical,” in which the characters keep dancing and cartwheeling and jumping all over the place, seems so pathetically eager for an s.o. that to deny it one would be like forbidding an adorable puppy its chew toy. Similarly, Liza Minnelli — whenever and wherever she appears — must receive an s.o. It’s part of the unwritten but unbreakable contract between her and her audience (as it was with her mother, Judy Garland).

And then there are — or once were, the old ones tell us – the meaningful s.o.’s. These were not instantaneous or knee-jerk. Legend has it that on the opening night of Arthur Miller’s “Death of a Salesman,” the audience was so moved by what it had witnessed that it sat in in shocked silence, collecting itself and drying its tears, before the applause broke out.

I think that people seeing Mike Nichols’s current revival of that play may well be similarly moved by the tragedy of Willy Loman, its title character. But at the performance I attended, they were on their feet in a millisecond, as if electrodes had been applied to their legs.

So I can’t tell you how heartened I was, at the end of a packed spring theater season, to be part of that seated ovation at “Gentlemen Prefer Blondes.” I should point out that among audiences for musicals, those who attend the Encores! productions are probably the most sophisticated and discriminating in town. Many of them know the history, in detail, of the show they’re seeing and the resumes of those appearing in it.

But can’t we all, please, strive to be a little more like them? I’m not asking for the wholesale abolition of the s.o. That would be a sadly quixotic demand. I’m just asking you, my comrades in urban theatergoing, to think before you stand, if you must stand at all. And to remember, in an age in which the s.o. is as common in a Broadway theater as an endless line for the ladies room at intermission, that staying seated has become the exceptional tribute.

What’s your diagnosis for s.o. fever? Do you have any prescriptions for curtailing it? Or do you feel it even needs to be addressed?

Op Broadway hebben ze er dus ook last van.

Ps. Ben je slecht in Engels.. Gooi het stukje dan even door Babblefish voor een boerenkool Nederlandse vertaling.

  [ # 75 ] 22 May 2012 12:35 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

En toch was het vorige maand op Broadway bij de shows die ik zag anders..
- Anything Goes: groot deel ging staan bij Joel Grey. Groter deel bij Stephanie J. Block.. Colin Donnell keek oprecht verbaasd toen we voor hem gingen staan en zwaaide dan ook even..
Toen Stephanie J. Block haar eerste scene op kwam gingen er daarentegen best wel wat mensen uit hun dak.
- Evita: Iedereen ging staan toen Ricky Martin voor zijn applaus kwam. Toen werd het daarentegen een gekkenhuis.. Mensen liepen naar voren.. Gooiden cadeautjes op het podium en fotografeerden en filmden alles.
- The Phantom: Niemand stond.

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

‹ First  < 3 4 5
5 of 5
‹‹ Stemmen tegen de BTW verhoging      - ››