1 of 3 |  1 2 3 > 
De toekomst van de Musical in Nederland
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Met het nieuws dat Mark Vijn Theaterproducties failliet is gegaan, is het wel interessant om een discussie te starten over de toekomst van musicals in Nederland. Vandaag had de Volkskrant een interessant artikel. Ben benieuwd naar jullie mening (niet per definitie over het artikel, maar meer hoe jij de toekomst ziet voor musicals in Nederland)

Na slechts een week speeltijd is het doek voor de musical De Producers definitief gevallen, zo werd gisteren bekend. Waarom kwaliteit niet meer vanzelfsprekend leidt tot volle zalen.

‘Weet je hoe je in het theater met een miljoen kan eindigen? Door met tien miljoen te beginnen!’ Het is een oude Joodse wijsheid uit New York, maar het citaat zou ook rechtstreeks uit De Producers kunnen komen. Het probleem is alleen dat producent Mark Vijn geen tien miljoen heeft om mee te beginnen. Hij is nagenoeg platzak.

Na de lovende recensies van vorige week (de Volkskrant: ‘Harde humor in fluweel ****’), komt het nieuws hard aan: De Producers moet stoppen. Met als consequentie dat de hele tournee met onder meer voorstellingen in Carré Amsterdam en Luxor Rotterdam afgelast wordt. En erger nog: het betekent ontslag voor 64 man personeel.

Niet op zichzelf
De problemen met De Producers staan niet op zichzelf. Al langer maken musicalproducenten zich zorgen over de ontwikkelingen in de markt en met name de afnemende publieke belangstelling voor dit kostbare genre in de podiumkunsten. Eerst werd de schuld gegeven aan het overaanbod, toen aan de btw-verhoging, maar nu blijken de problemen veelomvattender. De consument is bedachtzamer, koopt minder kaartjes en wacht langer met de aanschaf daarvan.

Zoals in veel sectoren (autohandel, horeca) merkt ook de entertainmentindustrie de gevolgen van de aanhoudende economische crisis. Het publiek geeft minder makkelijk zijn geld uit. Daarbij komt dat musical een kunstvorm is waar de vaak minder gefortuneerde medemens naartoe gaat, en een kaartje voor De Producers kost toch al gauw 50 euro. Dat publiek wacht bovendien liever tot een actie van de supermarkt (2 kaartjes voor de prijs van 1) of aanbiedingen via kranten of internetsites.

De musicalmarkt in Nederland wordt beheerst door twee grote producenten: Stage Entertainment (Joop van den Ende) en V&V Entertainment (Albert Verlinde). Daarnaast opereren enkele kleinere procenten waarvan De Graaf & Cornelissen Producties en Mark Vijn de belangrijkste zijn. De twee grote bedrijven produceren breed en brengen naast musicals ook toneel, shows en evenementen. Hun draagkracht is groter, zij kunnen financieel tegen een stootje. Bovendien hebben zij zo hun eigen succesvolle marketinginstrumenten.

Stage Entertainment kreeg de afgelopen jaren de zalen bij musicals als Evita en Zorro vol met dank aan de AVRO die acht weken lang op primetime de Op zoek naar… shows uitzond. En Albert Verlinde is behalve producent ook presentator van RTL Boulevard, waarin hij aandacht voor zijn eigen producties kan genereren. Daar is hij overigens open over, maar de kleinere vakbroeders kijken daar toch met een scheef, zeg maar gerust, jaloers oog naar.

Een goed product zorgt niet automatisch voor een breed publiek - zoveel is duidelijk. Ook een sterrenregen in recensies is niet voldoende om het publiek richting theaterkassa te krijgen. Marketing is het toverwoord, het product ontsluiten. Zelfs dan is het nog maar de vraag of er voldoende publiek komt. Jeroen Dona van V&V is ‘niet ontevreden’ over Daddy Cool, de Boney M-musical die door het land toert. En zondag gaat Wicked van Stage Entertainment in première,waarvoor intussen ook al een AD-kortingsactie is gehouden.

Treurig
Opvallend is dat de producenten het allemaal heel treurig vinden voor De Producers, maar niet willen spreken van een verziekte- of probleemmarkt. ‘Als V&D in de problemen zit, gaat C&A daarop toch ook niet reageren’, zegt een van hen. Niettemin noemen ze de huidige marktsituatie allemaal ‘zorgelijk’. Je kunt je ook afvragen of de theaters zelf niet meer moeten doen om de zalen vol te krijgen. De meeste grote schouwburgen beschikken over flinke pr- en marketingafdelingen, maar meer dan af en toe een persbericht mailen en de programmaboekjes schrijven, lijken die niet te doen.

Al met al is op dit moment Soldaat van Oranje - de musical het enige theatersucces. Maar die productie had dan ook een steenrijke financier (Ammerborgh) achter zich staan. En uiteraard een goed product, met een aansprekende titel en een spectaculaire vormgeving. Waarna de mond-tot-mondreclame voor de rest zorgden. De Producers heeft die kans niet gehad, simpelweg omdat de portemonnee leeg was.

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 1 ] 01 November 2011 07:16 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

Marilena - 01 November 2011 06:55 PM

. Eerst werd de schuld gegeven aan het overaanbod, toen aan de btw-verhoging, maar nu blijken de problemen veelomvattender.

Ik denk dat het misschien inderdaad vooral te maken zal hebben met overaanbod.
Er zijn per jaar misschien wel 25 musicals te zien (als het niet meer is) .
Soms kan het ook weleens wat teveel van het goede zijn denk ik.
Ik denk dat in de toekomst misschien alle producenten zeggen ‘Vanaf nu maken we daar per jaar niet meer dan 10 van’ 
En dan zou het dan misschien wel met die 10 die nog over blijven meteen een heel stuk beter gaan.

[ Gewijzigd: 01 November 2011 07:20 PM by ErikB. ]
  [ # 2 ] 01 November 2011 07:19 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Over de verre toekomst van de musical in Nederland maak ik mij totaal niet druk, integendeel, Soldaat van Oranje laat zien dat nieuwe elementen voor extra beleving zorgen. Musicalopleidingen leveren voldoende talent dus ook over 5-10 jaar kunnen in Nederland artistiek gezien prima voorstellingen worden gemaakt.

Waar ik me wel zorgen over maak, is de financiele onzekerheid en het vreemde beleid van het Kabinet. Juist in een tijd dat mensen de neiging hebben de hand op de knip te houden, worden voorstellingen ineens belast met 19% BTW i.p.v. 6%. Dan weet je toch dat de kans groot is dat producenten in de problemen kunnen komen?

De BTW-verhoging wordt teruggehaald. Door Stage Ent. dan misschien niet in de prijs van de kaartjes, maar wel in de prijs van de drankjes in het Circustheater (9% duurder dan 2 maanden geleden zag ik van de week) en de programmaboeken, nu al 5 euro, 11% duurder dan 2 maanden geleden en 43% duurder dan in augustus vorig jaar bij WWRY).

De financiele onzekerheid en het zwalkende politieke beleid zorgt dat mensen hun geld oppotten om een appletje voor de dorst te hebben. Als er dan toch wordt bezuinigd, dan minder naar het theater of minder vaak op korte vakantie: de problemen in de vakantiesector zijn gelijkwaardig aan die in de musicalsector.

  [ # 3 ] 01 November 2011 07:20 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  429
Geregistreerd  2009-01-20

Ik hoop van harte dat de musicalwereld in Nederland hier bovenop kan komen.
het feit dat de consument wacht op de kortingsactie kan ik alleen maar beamen, dat is precies wat ik doe. Ik ga last-minute met mijn CJP of spaar bij de AH voor kaartjes. Het is gewoon te duur, zeker omdat ik altijd met mijn ouders en zusje ga. Dan is een avondje Wicked echt veel te veel geld op de volle prijs.
Zoals ik Richard Groenendijk al zag twitteren: ‘misschien moeten ze de gemiddelde prijs omlaag brengen en dan niet de hele tijd kortingsacties, daar is waarschijnlijk meer mee te verdienen’.
En ik zie hier dan Jeroen Dona wel tevreden is over Daddy Cool, na wat speurwerk op verschillende sites van theaters heb ik het idee dat veel theaters verre van vol zitten. En dat zelfde is helemaal het geval bij Ramses. In het theater in Terneuzen waren voor Ramses nog maar een stuk of 50 kaarten verkocht, op een zaal van 300-400 man.
Het kan wel, musical in Nederland, Soldaat van Oranje doet het geweldig, en ik hoop dat dat nog zo door mag gaan.

   Handtekening   

It takes both rain and sunshine to make a rainbow

  [ # 4 ] 01 November 2011 07:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik vind het een hele lastige discussie. Vooral omdat in alle argumenten die ik hoor wel een kern van waarheid zit.

Er was laatst toch een discussie in het M-Lab over dit onderwerp? Iemand die daar heen is geweest?

  [ # 5 ] 01 November 2011 09:17 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Een bericht van Paul donkers op twitter, geen musical producent maar wel een entertainment bureau;

http://www.highprofile.nl/mobiel/nieuws/planet-event-uit-breda-is-failliet-6fe81b446e9a285b.html

Gaat lekkerrrrrrrr

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 6 ] 01 November 2011 10:36 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

martijn-j - 01 November 2011 07:30 PM

Ik vind het een hele lastige discussie. Vooral omdat in alle argumenten die ik hoor wel een kern van waarheid zit.

Sluit ik me bij aan. Echter, in een reactie wordt vooral de politiek de schuld gegeven en dat vind ik toch wel erg gemakkelijk. Het zijn de producenten en theaters ook die ervoor gezorgd hebben dat mensen nu minder gaan. Garderobe 2 euro, wie haalt het in z’n hoofd. En wil je bij See je tickets thuis uitprinten dan betaal je daar ook een paar euro voor. Drankjes in theater zijn sowieso al niet te betalen.

En voor een klein land als Nederland is er gewoon teveel aanbod. Nederland is typisch een uitmelkland. De musical zat eind jaren negentig in de lift en dus wilde iedereen ervan profiteren. Het lijkt erop dat nu pas de “boom” zal gaan afnemen. Marketing is uiteindelijk het toverwoord voor een nieuwe productie. Stage doet dat al jaren voortreffelijk. Maar ja, het kost dan ook wat he. Dat is een van de redenen wat de doodsteek is geworden voor The Producers. Is allemaal reeds gezegd…

Aan de andere kant: zien we dit in Londen en New Yok niet jaarlijks? Musicals met mooie recensies die het een paar weken volhouden is daar geen unicum. En Soldaat van Oranje? Ook een unicum maar dan in de goede zin van het woord. Soms heb je van die producties die bij het publiek nu eenmaal niet stuk kunnen. In andere landen is met name The Lion King het goede voorbeeld daarvan.

Tenslotte las ik vandaag nog een tweet van Klaske: “Vooral heel veilig, na het Producers debacle zal geen enkele NL producent zijn nek durven uit te steken voor iets nieuws.” Dat vrees ik dus ook. Het zal de komende jaren dus wel weer Fame, Grease, Sound of Music en al dat soort uitgemelkte producties worden. Te beginnen met Annie.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 7 ] 02 November 2011 09:43 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Vandaag komt ook De Pers met een artikel, beetje in het verlengde van de Volkskrant. Ben benieuwd naar wat die bij de producenten teweeg brengt maar er zit zeker een kern van waarheid in. Waarom 90 euro betalen als je voor 25 op de eerste rang kunt zitten via vakantie veiling zullen velen denken…..

http://www.depers.nl/cultuur/607387/Zonder-yoghurt-geen-publiek.html

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 8 ] 02 November 2011 10:09 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Heb het net ook gelezen en er zit zeker een kern van waarheid, meer dan dat zelfs. Ach, kijk op dit forum bij “Kortingsacties voor musicals”, niet voor niets een van de best bekeken en waarop het meest gereageerd wordt.

Dus mensen, en De Pers vraagt zich dat ook af, zijn wij eigenlijk wel een musicalland? Of willen we enkel naar een musical voor een dubbeltje op de eerste rang?

Wie boekt altijd meteen (en dus ook altijd de volle mep) of wie wacht daadwerkelijk de kortingsacties af? Ik behoor tot de eerste categorie.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 9 ] 02 November 2011 10:09 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Ben ik dan de enige die het een beetje achterlijk vind dat Mark Vijn in al deze artikelen iedereen behalve zichzelf de schuld geeft van het omvallen van De Producers? Joop heeft het gedaan, Albert heeft het gedaan, het Nederlandse publiek heeft het gedaan, maar Mark zelf? Nee hoor. Beetje raar.

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 10 ] 02 November 2011 10:29 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

martijn-j - 01 November 2011 07:30 PM

Ik vind het een hele lastige discussie. Vooral omdat in alle argumenten die ik hoor wel een kern van waarheid zit.

Er was laatst toch een discussie in het M-Lab over dit onderwerp? Iemand die daar heen is geweest?

Ja ik was er. Was op zich wel een boeiende avond, al was de leiding van de discussie ver te zoeken en kregen sommigen te veel spreektijd. Doordat er voornamelijk makers waren uitgenodigd, lag de schuld bij de producenten en bij de theaters. De enige producent was Fred Boot van Soldaat van Oranje, en die heeft nergens last van 😉  er waren geen theaterdirecteuren bij de discussie.

Ik heb de notulen doorgestuurd gekregen, kan wel kijken of er iets zinvols tussen zit voor deze discussie.

  [ # 11 ] 02 November 2011 03:48 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Svenn - 02 November 2011 10:09 AM

Wie boekt altijd meteen (en dus ook altijd de volle mep) of wie wacht daadwerkelijk de kortingsacties af? Ik behoor tot de eerste categorie.

Bij mij verschilt het. Toen ik net begon met musicals bezoeken ging het veel om kortingsacties e.d. Was toen ook nog maar net een jaar student en had geen lucratief bijbaantje, dus kon ook niet anders. Na een paar jaar had ik meer tijd om naast mijn studie te werken, en dus meer geld tot mijn beschikking. Bovendien was mijn musicalgekte toen op z’n hoogst. Toen boekte ik dus wel veel meteen, hoewel ik met een aantal producties toch ook wel wachtte op last minutes of kortingsacties. Zeker als ik naar een bepaalde show meer dan één keer ging, ging ik de tweede (of derde of vierde) keer eigenlijk nooit voor de volle prijs.
Op dit moment zit ik financieel weer wat krapper, dus wordt het nu weer wachten op kortingsacties en last minutes. Of anders een show simpelweg niet zien. Hoewel ik Wicked waarschijnlijk wel voor de volle mep ga boeken, in januari (dan heb ik pas tijd en geld daarvoor), om zeker te zijn van een goede plek in de zaal.

Ik denk dat veel echte musicalfans vrij jong zijn, vaak nog op de middelbare school zitten of een vervolgopleiding, en in ieder geval niet fulltime werken. Tenminste heb het idee dat dat op dit forum zo is. Dan heb je sowieso minder geld tot je beschikking en wacht je dus altijd eerder op kortingsacties e.d.

Ik denk dat in het artikel van De Pers (en trouwens ook in dat van de Volkskrant) een goed punt staat over een verzadigd publiek. Nederland is maar een klein land, daar is geen ruimte voor 20 grootse musicals. Er is teveel aanbod, dan moeten er sneuvelen. De crisis zal daar vast ook wel ergens in meespelen, maar het belangrijkste punt is naar mijn mening het overaanbod.
Ik denk dat ze ook een punt hebben met de overvloed aan kortingsacties. Voor cabaretiers e.d. zijn die er inderdaad niet, en dat is ook niet nodig. Die zijn altijd meteen uitverkocht. Moet je dus al wel op de een of andere manier naam gemaakt hebben als cabaretier, anders raken je zalen ook niet uitverkocht, lijkt me. Daarmee lijkt een cabaretshow me toch goedkoper te financieren dan een musical. Al is het alleen maar doordat er geen 20, maar meestal maar 1 of 2 mensen op het toneel staan, en het (meestal) kleinere decor.

Dus oftewel: Minder kortingsacties, minder verschillende shows, maar dan wel shows die overleven?

  [ # 12 ] 02 November 2011 04:18 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2011-03-01

Svenn - 02 November 2011 10:09 AM

Wie boekt altijd meteen (en dus ook altijd de volle mep) of wie wacht daadwerkelijk de kortingsacties af? Ik behoor tot de eerste categorie.

Sinds ik lid ben geworden van dit forum weet ik dat er uberhaupt kortingsacties bestaan en daar maak ik dan ook regelmatig gebruik van. Ik boek nu ongeveer 50/50 met korting en zonder korting, maar ik ga wel veel vaker naar het theater dan voorheen.

  [ # 13 ] 02 November 2011 04:56 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Het idee van kortingsakties is om stoelen die je voor de normale prijs niet verkoopt, met korting wel te verkopen. In de maatschappij is dat niets nieuws. Dat is zo bij het verkopen van vliegtuigstoelen en bij het verkopen van (korte) vakanties in Nederland en vlak daarbuiten.

Dat er te weinig mensen zijn die de volle prijs willen betalen is behalve smaak - het product, de musical die je wilt bezoeken moet je aanspreken - ook afhankelijk van het budget. De gemiddelde Nederlander is qua salaris/uitkering het afgelopen jaar nauwelijks vooruit gegaan eerder achteruit gegaan, maar de prijzen zijn gestegen, van benzine, van de gezondheidszorg, van de gemeentelijke belastingen, van theaterkaartjes tegen het volle tarief en mensen maken zich zorgen over hun pensioenuitkering. Men probeert dus de hand op de knip te houden, aanbiedingen 1+1 gratis te scoren en grote uitgaven uit te stellen.

Wij, musicalfans, gaan toch wel naar voorstellingen. Natuurlijk ook het liefst met flinke korting, maar als die niet wordt gegeven gaan we toch wel. Maar wij musicalfans krijgen de zalen niet vol. Dat moet het “grote publiek” doen. Vrienden van mij met 3 kinderen mochten ieder seizoen 4 voorstellingen uitzoeken om met z’n allen naar toe te gaan. Dat zijn er nu nog maar 3. En als dan de voorstelling die afvalt De producers is, is dat sneu voor de producent daarvan. En zo gaat het in veel gezinnen denk ik.

In deze economisch moelijke tijd moet daarom het aanbod worden beperkt. Volgens zeggen heeft Joop van den Ende Theaterproducties dit seizoen een voorstelling geschrapt - weet niet welke - maar dat is wel de manier!

  [ # 14 ] 02 November 2011 05:03 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Hanstmf - 02 November 2011 04:56 PM

Wij, musicalfans, gaan toch wel naar voorstellingen. Natuurlijk ook het liefst met flinke korting, maar als die niet wordt gegeven gaan we toch wel.

Oh help, ik ben geen musicalfan meer :( Nee, deze (ex-)musicalfan gaat alleen nog als de productie me echt aanspreekt en ik wacht op kortingsacties.

Ik zie niet meer alles wat los en vast zit en vaker naar een voorstelling gaan, zit er minder in. Ik sla ook eerste try-outs (die ik eerst eigenlijk altijd zag) over. Met als gevolg dat ik We Will Rock You niet gezien heb, Daddy Cool niet ga zien en Saturday Night Fever en de Zangeres zonder Naam alleen zal zien met een leuke kortingsactie en anders is het jammer maar ik geef momenteel geen geld uit aan shows waarvan ik niet overtuigd ben dat ik een leuke/boeiende/interessante avond ga hebben. Wicked wil ik wel zien, maar ik wacht wel tot de goede acties beginnen.

[ Gewijzigd: 02 November 2011 05:05 PM by Klaske ]
  [ # 15 ] 02 November 2011 05:49 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1127
Geregistreerd  2010-08-16

Naomickey - 02 November 2011 04:18 PM
Svenn - 02 November 2011 10:09 AM

Wie boekt altijd meteen (en dus ook altijd de volle mep) of wie wacht daadwerkelijk de kortingsacties af? Ik behoor tot de eerste categorie.

Ik boek altijd als de nieuwe theatergids er is een aantal voorstellingen vooruit in het theater in de buurt. Voor de rest wacht ik kortingsacties af en zeker als ik vaker dan 1x ga. Maar vanavond ga ik naar Zorro, omdat ik toch nog graag Roman een keer wil zien (en ze staan dichtbij) en ik heb de volle mep betaald, omdat ik niet jeugdig genoeg meer ben voor de studentenkorting en Eindhoven nooit andere kortingen heeft. Dus ja, ik doe het nog steeds wel, volle pond. Ik zie de kortingsacties dus ook meer als mazzel om de voorstelling een keer vaker te zien (of zelfs vaak) of iets te gaan zien ,wat ik anders niet gedaan had.

 1 2 3 > 
1 of 3