@ Baud: ik ben blij dat ik schijnbaar niet de enige ben die zich nog kan herinneren dat Buddy, The Buddy Holly Story al in Nederland te zien is geweest. De “heer” Verlinde sprak bij AVE presentatie zijn verbazing uit dat Buddy nog nooit in NL te zien was geweest. Was hij zeker vergeten dat hij de dag na de vroegtijdige sluiting (3/4 wkn eerder dan gepland) van de Buddy tournee in het voorjaar van 2001 hijgend klaar stond om op de radio zijn “welingelichte” mening te verkondigen.
Dat gezegd hebbende, ik ben van mening dat het Nederlandse theaterlandschap een beetje ziek is:
- er is teveel aanbod
- de gemiddelde kwaliteit van de producties is, in vergelijking met het buitenland, echt middelmaats. Als het publiek elke keer dat ze naar een musical gaan het beste van het beste te zien zouden krijgen dan zou men eerder bereid zijn de kaartprijs er voor te betalen.
- het publiek wordt voorgelogen door de producenten en theaters en dat zorgt voor teleurstellingen. Hoe vaak zien we niet een Nederlandse musical die als “de Broadway versie” wordt aangekondigd. Spamalot NL gebruikte volgens de producent en o.a. Theater Carré het decor van Broadway, zover ik weet komt Erik van de Palen regelmatig in NY maar was hij niet verantwoordelijk voor het ontwerp voor de Broadway productie.
- veel theaters komen qua marketing niet verder dan het plaatsen van een uitladder en driehoeksborden waardoor er in een stad of regio geen buzz wordt gecreëerd.
- het media landschap is de afgelopen 10 jaar veranderd. Onder andere plaatsen kranten bijna geen achtergrond artikelen meer over theater. Wel showbizz roddel maar geen artikelen, kortom de “Verlindeninisatie” van de media.
- veel theaterdirecties pretenderen verstand van theater te hebben maar dat valt in de praktijk vies tegen waardoor door hen wordt afgegaan op wat een handjevol tourneeboekers in hun oren fluistert.
- het publiek is wijs geworden en wacht op de kortingsacties, een vloek die de producenten over zich zelf hebben afgeroepen door kortingsacties massaal en openlijk uit te voeren. De eerste tien jaar van Phantom in London of NY was het altijd “uitverkocht” maar Cameron en co deden heel slim kortingsacties die op kleine specifieke groepen gericht waren waardoor dit aan de buitenwereld niet bekend werd.
- producenten in Nederland weten niet hoe ze moeten samenwerken. Als af en toe krachten gebundeld zouden worden dan zouden twee of drie Mark Vijns DE must-see musical van het jaar kunnen uitbrengen die de strijd met SE aan zou kunnen gaan. Met gebundelde krachten sta je in dat geval sterker bij grote rechthebbenden die best open staan voor andere partijen dan SE (soms prefereren ze dat zelfs, niemand houdt van een monopolie).
- producenten zouden niet persé elk jaar een show moeten willen uitbrengen maar internationaler te werk moeten gaan (dmv grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden). Nederland is te klein en er is teveel aanbod waardoor de verdienkansen hier niet aanwezig zijn.
- te weinig variëteit in casting. Hoe vaak komen we niet op feestjes waar men verzucht dat men wel zin heeft om naar musical X te gaan maar niet om (vul maar 1 van de namen in) weer te zien. Er is in Nederland best een grote poel getalenteerde acteurs/actrices, het is niet nodig om (vul maar 1 van de namen in) in elke show te casten.
Naar mijn mening zouden er harde maatregelen moeten worden genomen om de musical-scene gezond te maken:
- theaters commercieel maken en “four wall deals” afsluiten waardoor producenten zelf het volledige risico gaan lopen. Een producent bedenkt zich dan wel twee keer voordat hij een musical produceert, iets wat in principe ook de kwaliteit zal verhogen.
- stoppen met openlijke kortingsacties. Een half volle zaal voor volledige prijs is beter dan een volle zaal voor de halve prijs per kaartje.
- de pensioen gerechtigde leeftijd voor producenten en tourneeplanners verlagen naar 60 zodat een paar mensen kunnen gaan genieten van hun welverdiende rust….en er ruimte komt voor de nieuwe generatie. 😊