3 of 3 |  < 1 2 3
De toekomst van de Musical in Nederland
  [ # 31 ] 06 November 2011 07:21 PM
Avatar
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  3
Geregistreerd  2011-11-05

@ Brammetje
- Er is geen land waar de bevolking niet van kortingen houdt. Het is echter tekenend dat een aantal Nederlandse marketingbedrijven (“gespecialiseerd” in theater) kortingsacties standaard inbouwen als marketingtool. Als de marketingmix correct is dan zou een kortingsactie een laatste middel moeten zijn en NIET onderdeel van de reguliere marketingcampagne.

- Denk je dat kaartenkopers die voor de halve prijs naar een show gaan een ander zullen aanbevelen om kaarten zonder korting te boeken? In de praktijk zullen ze zeggen: “mooie show maar wacht maar even op de volgende actie”.

@ Hanstmf
- Ik ben niet tegen kortingsacties zolang deze discreet en gericht worden uitgevoerd. Dan kan je die extra 30% binnen halen zonder je show in waarde (naar de buitenwereld toe) te laten dalen.  Vroeger kozen producenten ervoor om previews tegen gereduceerde prijzen aan te bieden. Deze niet-schadelijke korting zorgde ervoor dat koopjesjagers snel de show gingen kijken en een ieder wist dat na de opening de kaarten duurder waren. De koopjesjagers zorgden voor mond tot mond reclame.  Je zult moeten toegeven dat twee weken voor een grote gala première een 2 voor de prijs van 1 actie aan het gehele See ticket bestand zenden een verkeerde uitstraling heeft. (heb jij ook de UNIEKE actiecode 244? 😊 )

- Producenten ontvangen geen inkomsten van de horeca in het theater en de winst op merchandising en programmaboeken is te verwaarlozen nadat inkoopsprijs, verkoopteam, theaterafdracht (25%) en btw (19%) er van af zijn gehaald. Deze “inkomsten” maken de korting die gegeven wordt op kaarten nooit goed.

  [ # 32 ] 06 November 2011 08:15 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Speedbird - 05 November 2011 06:27 PM

- te weinig variëteit in casting. Hoe vaak komen we niet op feestjes waar men verzucht dat men wel zin heeft om naar musical X te gaan maar niet om (vul maar 1 van de namen in) weer te zien. Er is in Nederland best een grote poel getalenteerde acteurs/actrices, het is niet nodig om (vul maar 1 van de namen in) in elke show te casten.

Ik weet niet wat voor feestjes jij bezoekt, maar ik heb nog nooit een niet-musicalverslaafde horen klagen over het casten van steeds dezelfde mensen. Zo van, he gadver, ik ga niet naar Legally Blonde want het is alleen weer Kim Lian. Het enige is “ze maken ook overal een musical van”.

  [ # 33 ] 06 November 2011 10:36 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2010-10-15

Bijna niemand van mijn vrienden vindt musicals leuk om er zoveel geld aan te betalen. kijk ik ben een beetje gek in mijn hoofd en geef gewoon graag geld aan musicals uit, maar normale mensen doen dat niet. Als je graag me je man naar een musical wil en je kan keizen tussen wicked of the Producers dan kezen de meeste mensen Wicked, omdat ze dit kennen. Vind ik heel logisch.

Wat ik bedoel is dat de prijzen echt naar beneden moeten en het duurste kaartje 50 euro. Geen kortingacties, maar 50 euro (stage) de kleinere producenen 30 euro

   Handtekening   

Madonna als Norma Desmond. Ik hoop het zo

  [ # 34 ] 07 November 2011 08:30 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

stefan050 - 06 November 2011 10:36 PM

Bijna niemand van mijn vrienden vindt musicals leuk om er zoveel geld aan te betalen. kijk ik ben een beetje gek in mijn hoofd en geef gewoon graag geld aan musicals uit, maar normale mensen doen dat niet. Als je graag me je man naar een musical wil en je kan keizen tussen wicked of the Producers dan kezen de meeste mensen Wicked, omdat ze dit kennen. Vind ik heel logisch.

Wat ik bedoel is dat de prijzen echt naar beneden moeten en het duurste kaartje 50 euro. Geen kortingacties, maar 50 euro (stage) de kleinere producenen 30 euro

N.a.v. het vergedrukte gedeelte.
Ben ik het niet mee eens. Wicked is echt niet bekender dan The Producers. Als het andersom was geproduceerd (Stage dus Producers) was de situatie ook anders. En nogmaals: de club mensen hier op het forum is natuurlijk niet illustratief voor de gehele musicalscene. We zijn maar een vlekje op de kaart zeg maar.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 35 ] 07 November 2011 08:49 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  105
Geregistreerd  2010-07-31

Jeroen - 06 November 2011 08:15 PM

Ik weet niet wat voor feestjes jij bezoekt, maar ik heb nog nooit een niet-musicalverslaafde horen klagen over het casten van steeds dezelfde mensen. Zo van, he gadver, ik ga niet naar Legally Blonde want het is alleen weer Kim Lian. Het enige is “ze maken ook overal een musical van”.

Dat is niet helemaal waar Jeroen, mijn ouders zijn geen fan en bezoeken hooguit twee of drie keer per jaar een voorstelling. Ik heb ze geprobeerd te overtuigen naar Wicked te gaan maar ze weigeren pertinent omdat Chantal er een rol in speelt.

  [ # 36 ] 07 November 2011 09:21 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  465
Geregistreerd  2010-04-05

Steve17 - 07 November 2011 08:49 AM

Dat is niet helemaal waar Jeroen, mijn ouders zijn geen fan en bezoeken hooguit twee of drie keer per jaar een voorstelling. Ik heb ze geprobeerd te overtuigen naar Wicked te gaan maar ze weigeren pertinent omdat Chantal er een rol in speelt.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Maar de meeste mensen slaan een show die ze willen zien niet over vanwege een bepaalde acteur/actrice.

  [ # 37 ] 07 November 2011 09:46 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2011-09-11

Weet niet of ik het allemaal zo zwart/wit vind liggen. Als musical- en theaterliefhebber hoop ik dat er een markt blijft voor een groot, kwalitatief en gevarieerd aanbod. Wanneer ik een voorstelling echt graag wil zien, betaal ik daar met liefde het volle pond voor. Een tijd geleden zag ik een voorstelling in de Stadsschouwburg in Amsterdam vanaf het zijbalkon, waardoor ik sommige stukken van het toneel niet kon zien. Ik had graag het hele bedrag en misschien nog wel een toeslag betaald voor een goede plek midden in de zaal.

Wat ook uitmaakt is of ik zelf naar een voorstelling ga, of anderen meeneem. Mijn 11-jarige dochter is dol op musicals als Mary Poppins en Wicked. Voor deze voorstellingen wacht ik graag geduldig af tot een grote supermarkt weer twee kaartjes voor de prijs van een heeft. Zo kunnen nichtje en tante namelijk ook mee, zonder dat we met zijn allen failliet gaan. Toch weer 2 extra bezoekers, want hoewel ze er van genieten, uit zichzelf zouden zij niet gaan.

Dat Soldaat van Oranje het zo fantastisch doet, heeft denk ik ook te maken met het thema. Afgezien van dat het me een fantastische productie lijkt, zou ik daar mijn bejaarde ouders, die verder nooit naar het theater gaan, ook mee naar toe kunnen nemen, omdat het over ‘de oorlog’ gaat.

Liever een halfvolle zaal met echte fans voor de volle prijs, dan een gevulde zaal tegen korting? Weet niet of ik het daar mee eens ben. Afgezien van het feit dat een volle bak de sfeer en energie in de zaal en op het podium verbetert, bereik je zo ook meer mensen en mogelijk nieuwe generaties liefhebbers. Mijn eerste kennismaking met het theater was ooit op de middelbare school, waar ik voor 10 gulden drie voorstellingen uit de jaargids van de schouwburg mocht uitkiezen. Ik kan me nog de magistrale, oude Johnny Kraaijkamp als King Lear herinneren en ben nog steeds fan van de dingen die Orkater maakt. Bekend maakt bemind, in mijn geval.

Ik vind marketing geen vies woord, hoewel ik de eerste zal zijn om toe te geven dat ik ook gevoelig ben voor reclame. Wanneer de Producers meer aan haar promotie vooraf had gedaan, was de kans groter geweest dat ik al wel een kaartje had gekocht. Door alle herrie er omheen, hebben ze nu wel mijn aandacht, met als gevolg dat ik bij een eventuele doorstart alsnog zal gaan.

   Handtekening   

It is better to travel than to arrive.

  [ # 38 ] 07 November 2011 11:17 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1714
Geregistreerd  2009-07-23

Svenn - 07 November 2011 08:30 AM
stefan050 - 06 November 2011 10:36 PM

Bijna niemand van mijn vrienden vindt musicals leuk om er zoveel geld aan te betalen. kijk ik ben een beetje gek in mijn hoofd en geef gewoon graag geld aan musicals uit, maar normale mensen doen dat niet. Als je graag me je man naar een musical wil en je kan keizen tussen wicked of the Producers dan kezen de meeste mensen Wicked, omdat ze dit kennen. Vind ik heel logisch.

Wat ik bedoel is dat de prijzen echt naar beneden moeten en het duurste kaartje 50 euro. Geen kortingacties, maar 50 euro (stage) de kleinere producenen 30 euro

N.a.v. het vergedrukte gedeelte.
Ben ik het niet mee eens. Wicked is echt niet bekender dan The Producers. Als het andersom was geproduceerd (Stage dus Producers) was de situatie ook anders. En nogmaals: de club mensen hier op het forum is natuurlijk niet illustratief voor de gehele musicalscene. We zijn maar een vlekje op de kaart zeg maar.

Wicked is denk ik bij het “gewone” publiek zeker NIET bekender dan The Producers, maar het verschil is dat je met Wicked bij wijze van spreke doodgegooid word in de media en dat was met The producers absoluut niet het geval, heel Nederland weet door de vele reclame/publiciteit wel van het bestaan van Wicked af en dat was bij The Producers lang niet zo.

  [ # 39 ] 08 November 2011 04:46 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  55
Geregistreerd  2011-03-14

Alles is gezegd, en veel elementen zijn deels waar denk ik. Maar in Londen en New York is het niet anders.
Lang geleden moest je reeds in Nederland, als je verzekerd wilde zijn van redelijk goede plaatsen, vooruit boeken, en er waren terplaatse “zwarte” kaartjes te kopen , bijv. Phantom voor 160 dollar pp.,
Maar nu is er in de ticket booth voor minder dan de halve prijs aan goede plaatsen te komen is mijn ervaring. Het is dus niet aleen een Nederlands probleem denk ik. En ook daar sterven shows reeds in de try out fase.
Daarbij worden de producties steeds kostbaarder te produceren, de loonkosten stegen met sprongen, aangescherpte arbeidswetten werkten kostenverhogend, techniek moest steeds indrukwekkender, vallende kroonluchters, landende helicopters, barricades die een toneelvloer vereisten met overmatige draagkracht, het moest allemaal grootser en grootser.
Dan nog de locaties van theaters, vaak op dure grond. En theaterdirecties nemen steeds minder risiko bij het inkopen, Waar in het verleden een productie meerdere dagen kon staan moet nu elke dag van hot naar her worden gereisd. Een seizoen duurt tegewoordig vaak niet meer dan 4 tot 6 maanden, met 40 tot 80 voorstelliingen. En in die periode moet het verdient worden. Begrotingen worden “op het scherpst van de snede” gemaakt om een voorstelling te kunnen brengen, en dat betekend dat de geringste tegenslag het einde kan betekenen. Of een dergelijke aanpak vanuit commercieel oogpunt slim is waag ik te betwijfelen, maar het theaterbloed in niet te stuiten.
Volgens sommig regeringspartijen is cultuur een “linkse hobby”. maar wij zelf kiezen ervoor om deze partijen in het zadel te helpen. en ook zij zijn debet aan de malaise in theaterland (maar niet alleen). Subsidies verdwijnen, en de prijs van de kaartje gaat tegen de economische resessie in .

Oom Joop heeft een uitmuntende publiciteitsafdeling en een Europese dekking voor zijn voorstellingen waardoor de risiko’s wat meer gespreid zijn en met het hele circus langere periode kan spelen, Maar ook daar moet tegenwooedig al snel naar het wapen van de aanbieding worden gegrepen.

Niemand heeft het ultieme antwoord, theaterland blijft een uiterst kwetsbare en ongrijpbare werkomgeving, met name voor de kleinere producenten, waar je een soort “heilig moeten” voor moet hebben om daarin een veelal marginale boterham te verdienen.  Ik heb daar alle respect voor.
Fre

 < 1 2 3
3 of 3