KEIN PARDON in Dusseldorf
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

December, bijna traditioneel staat dat voor een bezoek aan een van de Duitse Kerstmarkten plus natuurlijk een musical. Na 2005 (Robin Hood, Bremen), 2006 (Das Phantom der Oper, Essen), 2007 (We Will Rock You, Keulen), 2008 (Pia Douwes in Concert, Essen) en 2009 (Tarzan & Der Konig der Lowen, Hamburg) werd het ditmaal de nieuwe musical Kein Pardon in Dusseldorf.

Kein Pardon is gebaseerd op de nogal zeer succesvolle film uit 1993. Ik kende het zelf niet en ging dus met een open blik ernaar toe. Je gaat altjd wel met een bepaalde verwachting naar een show, ditmaal wist ik niet echt wat me nou te wachten stond. Na drie uur musicaltheater moest ik toegeven dat ik me prima vermaakt heb. Geen hoogstaande productie, geen must-see show maar een degelijke musical.

“Witzigkeit kennt keine Grenzen” is het tv-programma waar alles om draait. Heinz Wà¤scher presenteert dit zeer populaire tv-programma en ene Peter Schlönzke is een van zijn trouwste kijkers. Als verrassing mag Peter Schlönzke meedoen aan een casting voor het programma. Eerst komt hij er niet door maar mag hij wel als kabelsjouwer onderdeel zijn van het programma. Dan komt hij ook tot de conclusie dat zijn grote idool Heinz Wà¤scher in het echt eigenlijk een hele vervelende man is. Als Schlönzke in moet vallen als konijn barst bij hem tijdens de uitzending de bom. Dit echter tot grote verrassing van de producenten die in Schlönzke de opvolger zien van Wà¤scher. Maar Schlönzke wacht hetzelfde lot, ook hij kan niet met de roem omgaan en zelfs z’n ouders willen hem niet meer zien. Als later ook de kijkcijfers flink tegenvallen moest ook Schlönzke plaatsmaken voor een nieuwe presentator.

Humor, daar is waar alles om draait en daarin wordt geslaagd. Beide mannen (Dirk Bach & Enrico de Pieri) hebben hun uiterlijk ook nog mee. Gezet, komische gezichten en daarnaast een goed gevoel voor timing. Prima vermaak dus, ook dankzij de grootouders van Schlönzke. De teksten zijn veelal goed te begrijpen en het script is met name ik akte prima in orde. Na de pauze worden elementen gecreeerd die afleiden van de rode draad en de musical dreigt dan ook iets te lang te duren. Songs bijvoorbeeld die er niet toe doen of conversaties die enkel als opvulling dienen.

De muziek, daar moet de show het zeker niet van hebben. Wel zijn er bekende melodieen, Witzigkeit kennt keine Grenzen komt vele malen terug en bijft ook echt hangen. En bij de casting zingt Schlönzke het nummer uit Maja de Bij. Ook die kennen we allemaal. Hier en daar is een enkel goede solo of ensemblenummer te horen maar te weinig voor een grote show dat Kein Pardon behoort te zijn. Het toneelbeeld is oke. Er wordt met name gebruik gemaakt van een draaischijf met terugkerende decors. Decortechnisch te vergelijken met een grote Nationale Tour hier in Nederland.

Het belangrijk iets voor een buitenlandse show is of het goed te begrijpen is. Dat is het, maar daar hoef je ook niet echt veel voor te doen. Een diepgaand product is het niet en als je de grote lijn kent dan zijn er verder geen problemen. Een aanrader? Ach, ik weet het niet. Maar een keer iets anders dan Stage is natuurlijk ook wel eens leuk en eerlijk is eerlijk: Kein Pardon heeft genoeg mooie momenten om met een voldaan gevoel het Capitol Theater te verlaten.

Gezien: 8 december 2011
Musical: Kein Pardon
Theater: Capitol Theater, Dusseldorf (D)
Beoordeling: ●●●○○

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 1 ] 01 October 2012 05:41 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

En dan zojuist het trieste nieuws dat Dirk Bach op 51-jarige leeftijd plotseling is overleden.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”