Bernarda Alba (m-lab)
change_status
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2010-02-03

Bernarda Alba

wo 30 mei t/m do 31 mei 2012

Spanje, jaren 30, te midden van haar vijf dochters bestuurt Bernarda Alba met ijzeren vuist haar kleine koninkrijk. De strenge moeder is zojuist weduwe geworden. Na de begrafenis kondigt zij voor haar huis acht jaar rouw af. Vanaf nu moeten haar vijf dochters zwart dragen, binnen blijven en bovenal hun maagdelijkheid, hun eer en de goede naam van de familie bewaken. Maar alle dochters snakken naar vrijheid, naar liefde, naar een ander leven, dat zich niet door het strenge regime van Bernarda laat beteugelen…
 
Musical met Isabel Commandeur, Gerrie van der Klei, Marleen van der Loo en John Vooijs.

De voorstelling duurt 75 minuten en is per avond twee keer te zien: om 19:15 uur en 21:30 uur.

Kaartjes €15.

  [ # 1 ] 31 March 2012 10:58 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  879
Geregistreerd  2009-01-18

Hoewel ik het nooit zal kunnen zien vind ik het een interessante cast - dat zeker 😊

  [ # 2 ] 31 March 2012 01:42 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Hopelijk is dit de LaChiusa versie (geen idee of er nog andere versies van bestaan), maar ik kan helaas geen enkele vorm van informatie op de website vinden. Lijkt me toch wel essentieel de namen van creatives te vermelden.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 3 ] 01 April 2012 10:59 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  338
Geregistreerd  2009-12-01

jammer dat mlab vanaf groningen zo ver weg is, zulk soort shows zijn geweldig om te zien, zeker voor zo’n prijsje!

   Handtekening   

M.Saigon2x,Tarzan,POTO,LoveNeverDies,Cabaret,Cats,
BBSugar,Petticoat,LaCage,AvenueQ,Dusty,YabYum
Joseph,LoveMeTender,SunsetBlvd,Aida,IntoTheWoods,
Urinetown,WWRY,Zorro,N2N,Ramses,TLM,Wicked,AoL

  [ # 4 ] 02 April 2012 08:20 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  743
Geregistreerd  2005-11-29

Lovedatsound - 31 March 2012 01:42 PM

Hopelijk is dit de LaChiusa versie (geen idee of er nog andere versies van bestaan), maar ik kan helaas geen enkele vorm van informatie op de website vinden. Lijkt me toch wel essentieel de namen van creatives te vermelden.

Die heb ik niet voor je, wel de volledige cast gelezen op clubs:

Bernarda Alba: Maeve van der Steen
Angustias: Jennifer van Brenk
Magdalena: Brechtje Kat
Amelia: Isabel Commandeur
Martirio: Nathalie van Gent
Adela: Golda Doof
Poncia: Irene Kuiper
Bediende: Marleen van der Loo
Meid: Lisa Berendse
Antonio/Pepe/Man 1: John Vooijs
Priester/Man 2: Jeroen Phaff

Mijn kaartjes zijn al in the pocket, sweet! 😊

   Handtekening   

Groetjes, Gaby
I’m really easy to get along with, once you learn to see things MY WAY!!

  [ # 5 ] 02 April 2012 08:35 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  418
Geregistreerd  2011-01-08

Yes! Ik heb meteen een kaartje gekocht toen ik de naam John Vooijs las, en het wordt alleen maar beter!

  [ # 6 ] 02 April 2012 09:16 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Inmiddels staat er meer informatie op de site:

‘Bernarda Alba is een eenakter-musical met tekst en muziek van Michael John LaChiusa, gebaseerd op het beroemde Spaanse toneelstuk Het Huis Van Bernarda Alba van Federico Garcia Lorca. De musical is een aaneenschakeling van flamencodans, Spaanse en Moorse klanken, ergernis en onderdrukte wellust. De regie en de Nederlandse vertaling zijn van Jeroen van Delft.

De voorstelling duurt 75 minuten en is per avond twee keer te zien: om 19:15 uur en 21:30 uur.

Bernarda Alba is een benefietvoorstelling, alle uitvoerenden werken mee zonder betaling. Ook de zaal werd door het M-Lab zonder kosten ter beschikking gesteld. De opbrengst van de kaartverkoop is ter ondersteuning van het werk van Wings of Support.

CREATIVES
tekst en muziek: Michael John LaChiusa
muzikale leiding, Nederlandse vertaling, regie: Jeroen van Delft
choreografie: Roemjana de Haan’

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 7 ] 23 May 2012 09:46 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

Even up omwille van aandacht voor het goede doel 😊. Er zijn voor alle vier de benefietvoorstellingen nog kaartjes.

  [ # 8 ] 24 May 2012 06:17 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Al iets weggezakt, maar nog steeds op de homepage te vinden. Een uitgebreid artikel waarin de initiator Jeroen van Delft over deze voorstelling vertelt.

  [ # 9 ] 26 May 2012 10:37 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Jeroen - 24 May 2012 06:17 AM

Al iets weggezakt, maar nog steeds op de homepage te vinden. Een uitgebreid artikel waarin de initiator Jeroen van Delft over deze voorstelling vertelt.


En nu ook op de homepage deel 2: de gesprekken met Isabel Commandeur en Lisa Berendse

  [ # 10 ] 30 May 2012 08:08 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Dit is tevens de examenvoorstelling van Nathalie van Gent voor haar masters-opleiding Master of Music Muziektheater in Tilburg.

  [ # 11 ] 30 May 2012 11:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Ik ben woensdagavond naar de tweede (late) voorstelling wezen kijken. En ik heb een onderhoudende voorstelling gezien, meer muziektheater dan musical, met een verrassend einde. Ondanks de korte duur (80 min) toch soms wat langdradig, dat werd gered door sterke acteerprestatie van de talentvolle cast. Zang was niet bij iedereen even goed (wel bij de geschoolde musicalactrices), maar ach, dat was toch meer bijzaak.

Er werd gespeeld zonder versterking. En dat had toch wel als nadeel dat niet iedereen even goed verstaanbaar was. Sommige actrices hadden harde heldere stemmen en kwamen met gemak over de band (piano, gitaar, fluiten) heen. Ook de plek van de band hielp daarbij niet, die stond links in de zaal tussen publiek en speelveld in. Ik zat links op rij 1 en de band zat op 2 m afstand van mij, terwijl er gespeeld werd op 4 t/m 10 m afstand. Sommige nummers heb ik daardoor maar nauwelijks kunnen verstaan.

Mensen die morgen gaan, ga zoveel mogelijk midden en rechts van het midden zitten!

Spoiler: mensen die bij voorkeur gaan om John Vooijs te zien spelen en horen zingen, hij zingt niet en is 2x anderhalve minuut op toneel! Wat hij doet, is prima gespeeld, maar het is erg weinig. Jeroen Phaff zingt nog wel een lied.

  [ # 12 ] 30 May 2012 11:28 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Ja hier eigenlijk dezelfde ervaring. Vrij langdradig, hoewel ik nou niet vond dat er daardoor ook veel inhoud in zat. Vooral de titelrol vond ik nog vrij weinig inhoud hebben, ik had wel iets meer informatie verwacht, waardoor ook alle andere rollen beter uit de verf zouden kunnen komen. De rollen van de mannen waren bijna lachwekkend klein, maar wat ze deden, deden ze prima. De voorstelling deed me niet bijzonder veel, maar ik heb een vermakelijke avond gehad en een goed doel geholpen 😊

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 13 ] 30 May 2012 11:36 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

Ik herken je kritiek over het geluid, ook al zat ik wat meer naar rechts tijdens de eerste voorstelling vanavond. Het verschilde inderdaad per speler. Ik vroeg me af of het niet gebruiken van microfoons een financiële reden had, alles moest zo goedkoop mogelijk uiteraard.

Dat sommigen eerder actrice zijn, dan zangeres: ach, die discussie is voor SvO ook zo vaak gevoerd. dat vind ik niet doorslaggevend, bepaalde rauwe randjes vond ik prima passen. Golda Doof sprong er voor mij het meest uit zowel qua zang, dans als spel. Verder vond ik de staging erg mooie plaatjes opleveren. Ondanks wat kritiek heb ik me prima vermaakt vanavond en was ik wel van begin tot eind geboeid.

John: gaf na afloop aan dat hij een jaar geleden of zo al toegezegd had en deze afspraak wilde nakomen, niet wetende dat hij het op dit moment zo druk zou hebben. Hij heeft dan ook niet mee gerepeteerd 😉 Voor die 2x 1,5 minuut geen probleem.

  [ # 14 ] 31 May 2012 07:15 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Tsja, ik was al vanaf het begin benieuwd over de bijdrage die de mannen zouden kunnen leveren aan het stuk. Het toneelstuk had ik al meerdere malen gezien, en de musical heb ik in NY in 2006 gezien en hier deden geen mannen aan mee. Alle scenes speelden zich binnenshuis af, waardoor de sfeer erg beklemmend werd. Het is een prachtig stuk, mooie flamenco muziek en dans (ik snap niet zo goed waarom de fado zo vaak wordt genoemd in combinatie met dit stuk, flamenco is toch wel heel anders dan fado; luister voor een vergelijking maar eens naar Estrella Morente en naar Amália Rodrigues. Fado is veel weemoediger, Flamenco veel vuriger) in combinatie met een aangrijpend verhaal.

De muziek en danspartijen zijn complex, ik wil daarom ook geen vergelijking maken met NY waar de cast een beduidend langere repetitieperiode had, en ik vind het geweldig dat dit soort stukken naar Nederland worden gehaald. Toch had ik af en toe het idee dat het geheel wellicht iets te hoog gegrepen was, en ik miste ook de passie en het temperament bij een aantal mensen in de cast. Maar het blijft een mooi stuk, met waanzinnige muziek. Als ze dit toch eens in Andalusië zouden opvoeren met locale mensen… en Estrella Morente als Magdalena… ik zou er zo naartoe gaan.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

‹‹ Flodder      Musicals gone Mad ››