Ik denk ook dat de tijd van de megaproducties/monsterproducties grotendeels voorbij is. Of dat weer verandert, zal de toekomst ons uitwijzen.
Er is behoefte aan kwaliteit en herkenning. Zie de successen van “Hij gelooft in mij” en “Soldaat van Oranje”.
Ook laagdrempelige, goedkopere feel-goodshows doen het nog goed getuige de successen van “Sonneveld” en “Flashdance”.
Mensen zijn over het algemeen toch wel een beetje musicalmoe (ik bespeur dit ook bij mezelf.) En mensen hebben er minder geld voor over. Ze willen wel een duurder kaartje kopen (Hij gelooft in mij)/ Soldaat), maar gaan daardoor minder vaak naar theater).
Tja, de toekomst van Stage/Joop va den Ende…Daarover zullen de hoge bazen daar veelvuldig spreken.
Ik hoop in ieder geval dat West Side Story en The Phantom een keer terug komen (van de oude musical die geproduceerd werden aan het begin van de opkomst van de Joop van den Ende shows, zijn dit de twee shows die nog geen revival hebben gehad). Ook 42nd Street en Oliver kunnen wel weer.
Ik zou Aida liever vandaag nog terug zien in de theaters. Een tijdje terug werd er gesproken over een revival, maar tot op heden is het stil rondom Aida.
Daarnaast hoop ik op Singin in the Rain, Disney’s Hunchback of the Notre Dame, Newsies en de komende Disney show Aladdin.
Motown: The Musical zou ook wel eens kunnen aanslaan vanwege de herkenbare muziek.
Hopelijk komt de musical met liedjes van Paul de Leeuw er ooit nog. Deze show was een paar jaar geleden al aangekondigd (Vlieg met me mee). Het verhaal zou het verhaal zijn van de Duitse show Ich War Noch Niemals in New York. Kan maar zo een succes worden in Nederland.
Voor zwaardere shows als Elisabeth, Rebecca en Tanz der Vampire (Dance of the Vampiers) is het nu geen goed ‘klimaat’.
Ik zou ook heel graag weer een Musicals in Concert willen zien in de theaters. Ik heb destijds erg genoten van die shows. (Ahoy’ vond ik ook gaaf, maar dat is voor deze tijd financieel niet haalbaar)
Wensen genoeg. We zullen het wel beleven.