1 of 2 |  1 2 > 
Wat met Vlaamse musicalwereld?
change_status
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Hoe zit het eigenlijk met de Vlaamse musicalwereld? En hebben we dat hier in Vlaanderen eigenlijk ooit gehad?
Dit jaar staan er hier in België nà³g minder musicals op de planning dan anders. Buiten 14-18 de Musical staan er dit jaar GEEN volledig Vlaamse grote musicals op de planning. Buiten 14-18 staat er enkel nog The Sound Of Music op de planning, met een deels Vlaamse cast zoals bij Annie en een Engelse tour van Evita.

Tot eind 2013 hadden we hier nog ‘Musical van Vlaanderen’, maar Stany Crets’ versie van Assepoester was hun laatste productie. Nu is er wel een nieuw gezelschap, Theater Publiek, onder leiding van Stany Crets (die tevens ook bekend staat als musicalhater) maar hier is ook nog niets over bekend.

Vroeger hadden we ook nog Stage Entertainment die producties naar België bracht, maar het is ondertussen als sinds We Will Rock You (2011) geleden dat ze nog eens de grens over staken en sinds Beauty And The Beast (2007) dat ze een musical met volledig Vlaamse cast naar België haalde.

Hoe zien jullie de toekomst en ligt het lot van de Vlaamse musicalwereld nu volledig in de handen van Studio 100?

[ Gewijzigd: 07 April 2014 06:16 PM by jonahke ]
  [ # 1 ] 07 April 2014 06:25 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  280
Geregistreerd  2011-11-05

Denk niet dat het lot nu volledig in handen van Studio 100 (aangezien ze tegenwoordig minder theaterproducties maken dan een aantal jaar terug).
We zitten nog met een aantal “kleine spelers” die prachtige producties maken (Judas), ik denk eerder dat de toekomst bij deze makers ligt die kleine, minder commerciële producties maken, maar die van hoge kwaliteit zijn.

  [ # 2 ] 07 April 2014 06:37 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Maar wat dan met de grote bekende commerciële Broadwayshows? Met alle respect voor Judas theaterproducties, maar ik zie hen toch geen Sister Act of Wicked brengen. (Blood Brothers, Love Story of Next to Normal enz. zou wel gaan (denk/hoop ik))

En als ik het juist heb heeft Studio 100 de rechten voor Matilda de musical, dus misschien willen zij zich in de toekomst ook wat meer op de grotere/bekende shows focussen.

[ Gewijzigd: 30 June 2016 11:00 AM by jonahke ]
  [ # 3 ] 13 July 2014 06:17 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Heb een artikel gevonden van vorige maand en blijkbaar krijgt Theater Publiek, de opvolger van Musical van Vlaanderen en onder leiding van Stany Crets, géén subsidies van de Vlaamse overheid terwijl ze een aanvraag hadden ingediend voor 2,5 miljoen euro.
Theater publiek wou in 2015 hun eerste productie brengen, namelijk een bewerking van Shakespearse’s Richard III.
Ik denk niet echt dat iemand op zo’n productie zit te wachten, dus ben er niet zo rouwig om.

Bekijk de fragment: http://atv.be/nieuws/2014-06-22/geen-musicals-meer-voor-theater-publiek/#.U8LLZlYVTgI

  [ # 4 ] 30 June 2016 10:25 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Vandaag is bekendgemaakt dat Judas Teaterproducties niet langer gesubsidieerd zal worden door de Vlaamse overheid.

Facebook Judas Teaterproducties

“Ganesha”, “Lelies”, “Josephine B.”, “Pauline & Paulette”, “De Muze van Rubens” en binnenkort “De Rozenoorlog” waren - desondanks de 4 en 5 sterren recensies - niet voldoende voor minister Gatz om Judas TheaterProducties te blijven subsidiëren. En zo verliest Vlaanderen zijn enige gesubsidieerde musicalgezelschap… Jammer. Heel jammer…

  [ # 5 ] 30 June 2016 10:57 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Dit is een heel triest bericht.
Ik hoop dat ze andere sponsors kunnen vinden. Zou erg heel jammer zijn als dit straks niet meer kan bestaan.

Hoeveel zou de Belgische overheid bijdragen aan het EK voetbal?

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 6 ] 30 June 2016 11:18 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Hoe is het toch mogelijk dat na zoveel prachtproducties (het aantal Musicalworld Awardnominaties voor de genoemde musicals is bijna ontelbaar) deze makers niet op waarde worden geschat. Ze moeten zich dood schamen

  [ # 7 ] 30 June 2016 07:23 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  693
Geregistreerd  2012-07-04

jasper050 - 30 June 2016 10:57 AM

Dit is een heel triest bericht.
Ik hoop dat ze andere sponsors kunnen vinden. Zou erg heel jammer zijn als dit straks niet meer kan bestaan.

Hoeveel zou de Belgische overheid bijdragen aan het EK voetbal?

Veel te veel waarschijnlijk. Dat vind ik alleen in Nederland al. Van mij mogen ze daar mee stoppen, (maar ik hou ook totaal niet van voetbal).

Het is wel erg jammer, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ze in België heel veel om musical geven om het zo maar even te zeggen.

   Handtekening   

Show yourself
Step into the power
Grow yourself
into something new

  [ # 8 ] 01 July 2016 04:02 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Vandaag stond in Gazet Van Antwerpen dat, naar aanleiding van het wegvallen van de subsidies, Kiss Of The Spiderwoman met o.a. Jan Schepens, Ann Van Den Broeck en Myriam Bronzwaar waarschijnlijk niet zal kunnen doorgaan.
Daarnaast is ook de toekomst van nieuwe voorstellingen die in ontwikkeling zijn zoals de musicalversie van Iedereen Beroemd, Johan en de Alverman en Taboo onzeker.

  [ # 9 ] 01 July 2016 06:36 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  273
Geregistreerd  2011-03-12

Dit is echt zonde, vandaag schreef Sam Verhoeven ook nog een mooie open brief aan de minister.
Het zou een enorm verlies zijn voor het Vlaamse musicallandschap, dat nu al zeer beperkt is, als Judas er de brui aan moet geven omdat het financieel niet meer haalbaar is ... Het zou jammer zijn mocht de creativiteit van deze producent verloren gaat door het verlies van de subsidies ...

  [ # 10 ] 02 July 2016 08:01 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik neem aan dat Sam Verhoeven geen bezwaar heeft dat we deze hier ook neerzetten:

OPEN BRIEF
Geachte minister,
Beste meneer Gatz,

Misschien kent U mij niet. Ik ben oprichter en artistiek directeur van Judas TheaterProducties. Als achttienjarige richtte ik in 1999 dit gezelschap op, met Lier als thuisbasis. Vanaf 2001 ben ik professioneel werkzaam in de Vlaamse musicalsector. Eerst als acteur, daarna als producent en componist. Sinds 2001 heb ik organisaties zien komen en gaan. In 2004 verdween de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, in 2012 verdween Musical van Vlaanderen en op 1 januari 2017 verliest het enige structureel gesubsidieerde musicalgezelschap van Vlaanderen -wij dus - alle subsidies.

Ik ben geen lobbyist. Ik ben bezig met mijn vak en tracht in eer en geweten mooie, originele en maatschappelijk verantwoorde musicalcreaties te brengen. Ik weet niet of u ons integrale advies hebt gelezen? Door de nieuwe aanvraagprocedure en de nieuwe samenstelling van de commissies kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat er veel ‘musicalexperten’ in de commissie zetelden.
Versta me niet verkeerd: ik heb niet de bedoeling om mij in negativiteit te wentelen, ik sta nog altijd achter ons project met veel goesting en ambitie.
Maar erg consequent is uw beslissing niet. U veegt het enige structureel gesubsidieerd musicalgezelschap in Vlaanderen van tafel. Desondanks een matig positief advies.
Judas TheaterProducties weet dat er werkpunten zijn, die intern verbeterd moeten worden. Maar onze core business: het creëeren van Vlaamse, originele musicals met en voor mensen van eigen bodem heeft altijd gewerkt. Met de unaniem lovende recensies van pers en publiek, en sinds kort een uitgebreide internationale belangstelling van buitenlandse producenten.
Daarnaast mag u niet vergeten dat wij momenteel slechts in het 4e jaar als gesubsidieerd gezelschap zitten en wij elke dag met vallen en opstaan onze taken vervullen.

Ik kan u naar het hoofd gooien dat musical in Vlaanderen stiefmoederlijk behandeld wordt. Ik ga dat niet doen, want dat het zo is, dat weet ondertussen iedereen. Ik weet ook dat de meningen over de musical als genre sterk uiteenlopen en dat niet iedereen overtuigd is van de noodzaak om dit genre te subsidiëren.
Maar waarom investeert de Vlaamse Overheid dan nog geld in een professionele Vlaamse musicalopleiding? Schaf die dan ook meteen af, want die jonge mensen vinden totaal hun weg niet naar het musicalpodium. Tezamen met de bekendmaking van uw beslissing op 30 juni studeerden 7 jonge mensen af aan de musicalopleiding van de Erasmus Hogeschool in Anderlecht, gelegen - oh, ironie - aan de slachthuizen. Wat moet er met die jongeren gebeuren? Waar gaan zij datgene kunnen doen waar zij vier jaar voor gestudeerd hebben?
Tegelijkertijd is het een leugen om te stellen dat er verschillende commerciële spelers op het musicalveld zijn. Music Hall spartelt al jaren om een consequent musicalaanbod op de markt te brengen. Hun versie van “Evita”, die eind september in première gaat, speelt 8 keer. Ik kan u verzekeren, geachte minister, dat je daar als acteur niet veel boterhammen mee kan kopen. Studio 100 brengt eens in de 3 of 4 jaar een groot musicalspektakel, maar verder concentreren zij zich op kinder- en jeugdproducties.
Er is geen constructief en gedegen volwassen musicalaanbod. Wat Judas TheaterProducties de afgelopen jaren heeft geprobeerd is om originele, volwassen musical te brengen. Gemaakt van nul door - in de hoofdzaak - Vlaamse theatermensen.

Dat u met uw beslissing de toekomst van Judas TheaterProducties hypothekeert is zeker niet het grootste probleem, dat is jammer voor ons als gezelschap, jammer voor talloze, professionele creatievelingen en jammer voor ons steeds groter wordende publiek. Het allergrootste probleem is dat u met deze beslissing het genre musical van de tafel veegt. Tot en met 31 december 2021 is er geen structurele subsidie voor musical in Vlaanderen.
Het is voor alle gezelschappen die uit de boot vallen jammer, maar bij geen enkel van die gezelschappen verdwijnt een compleet genre. Er is nog steeds geld voor toneel, muziek, beeldende kunsten, opera, dans, klassiek… Maar niet meer voor musical.
En dat is jammer, eens te meer omdat Judas TheaterProducties het enige gezelschap is in Vlaanderen dat die leemte kan opvullen met kwalitatieve en zinvolle producties.

Geachte minister, de motivering van uw beslissing die te lezen was op de kiosk van uw departement telde 2 regels:
Op voorstel van de minister, bevoegd voor Cultuur, kan de Vlaamse Regering de overwegingen en adviezen van de afdeling Kunsten en de bevoegde beoordelingscommissie niet volgen omwille van de beperkte budgettaire context. De Vlaamse Regering beslist af te zien van een subsidietoekenning.

Mogen wij u vragen om uw beslissing iets duidelijker te motiveren, aangezien het hier toch gaat over het wegvallen van een genre.

Mag ik daarnaast zo onbeleefd zijn om om te vragen om in dialoog te treden met ons? Het gaat in totaal over € 2.150.000,00 gespreid over 5 jaar. U zou hiermee een genre kunnen redden, de toekomst van talentvolle, jonge mensen en last but not least het erkennen van musical als volwaardig genre binnen het Vlaams Kunstendecreet.

Ik hoop op een reactie.
Hoogachtend,
Sam Verhoeven
Judas TheaterProducties vzw

  [ # 11 ] 03 July 2016 07:21 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Als het genre alleen uit een gesubsidieerd gezelschap bestaat, dan is er blijkbaar weinig maatschappelijk draagvlak. Het Vlaamse publiek loopt te weinig warm hiervoor; dan kan de overheid haar geld beter besteden.

  [ # 12 ] 03 July 2016 12:25 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik mag waarschijnlijk niet zeggen dat ik het niet zo’n hele goede brief aan de minister vind? Ik vind hem eigenlijk nogal rommelig, overbodige zinnen, zichzelf hooginschattend etc. Niet echt sarcastisch, niet echt beleefd, van alles een beetje. Maar vooral niet geconctreerd op wat het belangrijkste zou moeten zijn: De dialoog tussen de musicalwereld en het ministerie. Dat komt pas in de laatste alinea als een soort ps.

Bij zijn stukje over de studenten die afstuderen aan een musicalopleiding (waar die op zich gelijk in heeft, dat is ironisch), maar ik zou als minister nu eerder denken: we geven subsidie aan een opleiding waar maar 7 studenten in afstuderen? Ongeacht welke richting het is, laten we daar meteen mee stoppen, goed idee, Mr. Verhoeven.

Het is sowieso zonde, een aantal van mijn beste musical ervaringen waren in België, maar gezien sommige zaalbezettingen, kan ik wel begrijpen dat het gebeurd is.

  [ # 13 ] 03 July 2016 09:40 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2006-02-25

jonahke - 01 July 2016 04:02 PM

Vandaag stond in Gazet Van Antwerpen dat, naar aanleiding van het wegvallen van de subsidies, Kiss Of The Spiderwoman met o.a. Jan Schepens, Ann Van Den Broeck en Myriam Bronzwaar waarschijnlijk niet zal kunnen doorgaan.
Daarnaast is ook de toekomst van nieuwe voorstellingen die in ontwikkeling zijn zoals de musicalversie van Iedereen Beroemd, Johan en de Alverman en Taboo onzeker.

Op de site waar de speellijst van De Rozenoorlog stond, las ik ook dat Sebastien De Smet een musicalversie van Jongens en Meisjes van Arne Sierens zou regisseren. Dit stuk werd in 2007 gebracht door KVS en RoTheater. Het stond gepland voor het voorjaar 2017, wel onder voorbehoud. Tevens stonden er al namen bij van de cast bij: Chris Van den Durpel en Karin Tanghe. Voor de muziek zou van Raymond van het Groenewoud zorgen. Dacht dat Frank Van Laecke de regie ging verzorgen en met Allard Blom de teksten ging schrijven. De link is ondertussen wel weggehaald.

Jammer dat we nu geen kans meer krijgen om het beter musicalwerk en nieuwe musicalcreaties te kunnen zien…

Keek wel uit naar de Vlaamse versie van Kiss of the Spiderwoman en was ook wel benieuwd naar Iedereen Beroemd (stond al langer gepland) en Meisjes en Jongens...

  [ # 14 ] 17 August 2016 12:00 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Op maandag 19 september is er in Theater Elckerlyc in Antwerpen een steunconcert voor Judas TheaterProducties onder de naam “The Sound of Judas”.

Tot de artiesten die nummers uit de Judas musicals zingen behoren Hans Peter Janssens, Ann Van den Broeck, Carolina Dijkhuizen, Jan Schepens, Anne Mie Gils, Sébastien De Smet, An Vanderstighelen, Ara Halici, Door Van Boeckel, Dieter Spileers, Laurenz Hoorelbeke, Ivo Chundro, Hein Gerrits en nog 11 anderen.

Tickets zijn hier te verkrijgen, prijzen tussen 26 en 46 euro.

  [ # 15 ] 26 August 2016 05:01 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Persbericht:Tientallen musicalacteurs treden aan in steunconcert “The Sound of Judas”.

Judas TheaterProducties geeft niet op: benefiet op 19 september in Theater Elckerlyc te Antwerpen.

Op maandag 19 september 2016 organiseert Judas TheaterProducties (JTP) een steunconcert onder de naam: “The Sound of Judas”. Tientallen Vlaamse en Nederlandse musicalacteurs zullen op het podium staan van Theater Elckerlyc in Antwerpen. Zij brengen het beste uit de succesvolle Judasmusicals. Een niet te missen concert voor elke musicalliefhebber en een grote steun voor Judas TheaterProducties dat wil blijven doorgaan ondanks de stopzetting van de structurele culturele subsidies door huidig minister van cultuur Sven Gatz. Er wordt ook een vriendenkaart uitgebracht waarop men kan intekenen.

MUSICALTOPPERS UIT VLAANDEREN EN NEDERLAND SCHITTEREN IN “THE SOUND OF JUDAS”.
Tientallen bekende namen uit de musicalwereld brengen onder begeleiding van een negenkoppige live band o.l.v. Pol Vanfleteren de mooiste nummers uit het palmares van Judas TheaterProducties weer tot leven op de scène van het stemmige Theater Elckerlyc te Antwerpen. Jelle Cleymans en artistiek directeur Sam Verhoeven zijn de gastheren van dit bijzondere en broodnodige steunconcert. Zij mogen het kruim van de Vlaamse en Nederlandse musicalwereld verwelkomen op het podium: Hans Peter Janssens, Ann Van den Broeck, Carolina Dijkhuizen, Jan Schepens, Anne Mie Gils, Sébastien De Smet, An Vanderstighelen, Ara Halici, Door Van Boeckel, Dieter Spileers, Laurenz Hoorelbeke, Ivo Chundro, Matthew Michel, Brent Pannier, Karin Jacobs, Hein Gerrits, Laura Seys, Steven Savelkoels, Liv Van Aelst, Steven Colombeen, Michael Zanders, Tim Saey, Ann De Winne, Elke Buyle en de jongerencast van “Muerto”.
Onvergetelijke nummers zoals o.a.  “De leegte in mij”, “Geef mij mijn kind terug”, “De wereld draait door”, “Een perfecte god”, “Zo mooi als hij me zag”, “Paris Paname”, “Er was eens”, “Chanoeka song” en zelfs een voorproefje uit de Rozenoorlog worden live gebracht door deze schitterende artiesten.
 
OP ZOEK NAAR VRIENDEN VAN JUDAS - VRIENDENKAART
JTP brengt ook een vriendenkaart in roulatie voor wie Judas TheaterProducties een extra duwtje in de rug wil geven. Vrienden van Judas TheaterProducties dragen musical een warm hart toe. Met behulp van deze steun kan Judas TheaterProducties blijven voortbestaan, ondanks het wegvallen van de structurele subsidies. Met de Judas vriendenkaart steunt men niet alleen Vlaanderens mooiste musicalproductiehuis, men krijgt ook een aantrekkelijke reeks voordelen. Mooi meegenomen. Er zijn drie formules waaruit men kan kiezen aan de prijs van €20, €50 of €100 per jaar. Alle info op http://www.judas.be
 
AFSPRAAK OP DE CULTUURMARKT VAN ANTWERPEN
Ook dit jaar is JTP aanwezig op de Cultuurmarkt van Antwerpen op zondag 28 augustus. Onze stand met de opvallende affiche van de Rozenoorlog zal niemand ontgaan. Iedereen is welkom. Je kunt er ook intekenen op de vriendenkaart van Judas of meer info vragen over het schitterende benefietconcert op 19 september in Theater Elckerlyc. Natuurlijk kun je er ook de cast van “De Rozenoorlog” ontmoeten en we geven (in wedstrijdvorm) ook enkele duotickets weg voor deze veelbelovende musicalcreatie met Maike Boerdam en Lucas Van den Eynde in de hoofdrollen.

JUDAS BLIJFT NIET BIJ DE PAKKEN ZITTEN
“The day the music died…”

Een brief. Een kille mededeling. Even naar adem happen. Herlezen. Maar het staat er echt. Zwart op wit. Onontkoombaar. Een feit. Ondertekend door Brussel. Ver weg van de planken. Ver weg van het bloed, het zweet en de tranen van zangers/zangeressen, acteurs/actrices, dansers/danseressen, choreografen, muzikanten en iedereen die we hier vergeten te vermelden. Judas krijgt geen subsidies meer vanaf 2017. Wat betekent het?

Eerst en vooral, dat we keihard doorwerken aan ‘De Rozenoorlog’. We maken het onvergetelijk. En iedereen die eraan meewerkt, zal er opnieuw keiharder dan ooit voor gaan. En jullie? We verwachten jullie. Massaal. Om opnieuw iets moois te beleven. Te lachen, te huilen en te genieten. Want daar staan we voor - al sinds de eerste noot die we ooit speelden.

Daarna?
Op 30 juni 2016 besliste minister van cultuur Sven Gatz om Judas TheaterProducties (JTP) niet langer structureel te subsidiëren, ondanks een positief advies van de commissie. Een donderslag bij heldere hemel. De subsidies zijn broodnodig om musicalcreaties als “Lelies”, “Josephine B.”, “Ganesha”, “Pauline & Paulette”, “De Muze van Rubens” en “De Rozenoorlog” te kunnen verwezenlijken. De afgelopen seizoenen bood Judas TheaterProducties werk aan tientallen acteurs, muzikanten, creatives en technici en nu valt dit weg. Judas TheaterProducties wil doorgaan en hoopt daarom op steun van het publiek.

 1 2 > 
1 of 2