Een ding over talent en kwaliteit:
We hebben het wel altijd over triple threat, maar ik denk dat we daar een keer vanaf moeten.
Per musical verschilt het denk ik waar het zwaartepunt ligt. Als musicalacteur moet je wellicht alle drie de disciplines beheersen, maar hoef je ze niet altijd op hetzelfde niveau te gebruiken. (De opleiding musical/muziektheater speelt daar op in. Of dit goed is of juist slecht is een tweede vraag._
Moeten we naar ultieme perfectie en dus complete triple threat gaan opleiden, of focussen we meer op natuurlijke talenten.
Bijvoorbeeld: Celinde als Christine; geen natuurlijke danseres, maar voor mij goed genoeg in de dansscenes waar ze prima op d’r spitzen staat. Dan ben ik maar wat blij dat zij zich meer heeft gefocust op zang tijdens haar opleiding, want nu is het dansen gewoon prima, maar d’r zang uitmuntend. Wat als zij musicaltheater had gedaan? Dan was ze een iets betere danseres geworden, maar wellicht een mindere zangeres geweest dan dat ze nu is?
okay, Inhoudelijk. Ik vind dat William een punt heeft.
Maar hoe graag men ook wilt, met het huidige systeem gaan we ons niet kunnen meten aan West End of Broadway. Alleen in de UK al merk ik hoe groot theater is. Elke stad/dorp heeft amateurverenigingen, opleidingen, mogelijkheden.
Waar NL 200 jaar voorloopt op het gebied van fietsen ten opzichte van de UK (artikel in het AD afgelopen weekend), loopt de UK 200 jaar voor op NL op het gebied van musical.
In Nederland is enorm veel talent, maar mijn inziens te weinig mogelijkheden om al het talent tot uiting te brengen. Bijvoorbeeld: in de UK is gewoon meer aanbod, dus meer kans om ervaring op te doen, te leren, etc. De wetgeving is anders voor kinderen in voorstellingen. Er is gewoon veel meer fundament.
En wellicht is niet alles beter in de UK; alleen in Londen beginnen per jaar 200 nieuwe studenten aan (top)opleidingen musical, en die zullen echt niet allemaal tot aan hun pensioen constant relevant werk hebben, maar het geeft je wel een grotere poel om uit te kiezen. Voor jou tien anderen is een uitspraak die ik in de UK van toepassing vind, maar (nog) niet voor Nederland.
Enerzidjs vind ik de strenge eisen en kleine klassen in NL goed, want wat heb je er aan als de helft van die talenten geen werk kan vinden, maar anderzijds ontneem je misschien mensen die ook heel goed zijn wel de kans om zich verder te ontwikkelen, en daarmee ontneem je NL misschien ook wel de kans om kwalitatief beter te worden in het genre.
Maar dat is niet aan de orde denk ik. Het gaat natuurlijk alleen maar over hoeveel een show opbrengt. (Ben ik heel erg biased als ik zeg dat alleen Joop zich structureel inzet voor talenten op de in mijn ogen juiste manier?) Dus niet a la Verlinde een heel studentenkorps als ensemble, maar wellicht een keer een student als ensemblelid, omringt door ervaren acteurs, en verder steun bieden dmv de Foundation, M-lab etc.