49 of 55 | ‹ First  < 47 48 49 50 51 >  Last ›
Les Miserables terug naar Nederland
  [ # 721 ] 16 April 2008 05:01 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  196
Geregistreerd  2003-03-15

sonj@ - 15 April 2008 09:25 PM

Er hoeft niet gespeculeerd te worden, want het is zeker dat Les Mis tot janauri in Rotterdam blijft:)!!!

Hmmm… op zich wel vaag dat jij dat al weet en de castleden die meespelen nog niet.  :vaag:

Ik spring dus nog ff geen gat in de lucht na je bericht… en ga iig t/m 4 september sowieso een paar keer genieten.  :tong:

   Handtekening   

*Wil je alles weten over René van Kooten?
* http://www.renevankooten.net * Altijd up-to-date

  [ # 722 ] 16 April 2008 05:39 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Caroline1 - 15 April 2008 09:36 PM
Marilena - 15 April 2008 08:02 PM

Musicalworld was er ook bij, het verslag en de foto’s kun je HIER terug vinden

Gaaf zeg! Daar had ik wel bij willen zijn!

Idd erg leuk!!!
Maar…waar is Suzan?? Zie haar nergens op de foto’s

  [ # 723 ] 16 April 2008 05:40 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

Zij was ziek, dus ze moest wat rust houden

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 724 ] 16 April 2008 07:45 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2006-12-21

Caroline1 - 16 April 2008 05:40 PM

Zij was ziek, dus ze moest wat rust houden

Het gaat weer prima met haar. Ze is er vanavond gewoon weer bij 😉

  [ # 725 ] 16 April 2008 07:55 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Omdat het toch wel spectaculair is dat Les Mis weer terug in Nederland is, heeft Musicalworld een heuse Countdown naar de premiere toe. Deze kun je HIER vinden en is geschreven door Jacco

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 726 ] 17 April 2008 07:57 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik ga er van uit dat iedereen het verhaal van Les Miserables wel kent. Mocht dat niet zo zijn, en je het ook niet wilt weten; in dit verslag worden verhaallijnen expliciet genoemd. Ze bevat dus “spoilers”.

Les Miserables; het is natuurlijk 1 van de musicalklassiekers. En toch, elke keer als ik weer bij TKTS stond koos ik liever een productie waarvan ik dacht dat deze de volgende keer er mogelijk niet zou zijn. En toen ik er stond en dacht morgen les Mis, bleek die dag de prijs veel hoger dan de dag ervoor. Nou, komt wel een keer.

Maar nu we de voorstelling weer in Nederland kunnen zien was de drang zo sterk dat ik de eerste de beste gelegenheid in Rotterdam zou aangrijpen om ‘m te kunnen bekijken. En dat bleek meteen ook het eerste optreden in die stad te zijn, in het midden van rij 5.

De fantastische score is een solide basis voor elke uitvoering; daar kan toch weinig mee mis. De castlijst barst van het musicaltalent; daar zou dus ook niks mis mee kunnen gaan. En hoewel er een tweetal sterfscènes slecht uit de verf kwamen mag worden gezegd dat er met deze Les Mis weinig mis is.
Een prachtig decor, waarin efficient (onopvallend) gebruik wordt gemaakt van projecties; de “barricade” mag bijvoorbeeld zijn, maar ook andere locaties zijn fraai verbeeld, mede door de sombere belichting.

De vertolking van Jean Valjean door René van Kooten is super. Wat hij laat zien is weer vele malen sterker dan hij ooit heeft (kunnen) laten zien. “Breng hem thuis” is puur kippenvel.
Javert wordt minder constant gespeeld, al zijn de zangpartijen grotendeels prima in orde. Wim van den Driessche is vooral wisselvallig in zijn overtuigingskracht. Er zijn momenten dat je hem en zijn drive niet gelooft. Wat dat betreft is zijn einde symbolisch; het was voor mij het enige stukje waarbij het visuele effect niet echt werkte, al lag dat niet echt aan Wim zelf.

Nurlaila Karim haalt uit haar korte bestaan wat er in zit en zet een prachtige Fantine neer; alleen op het allerlaatst gaat het even mis. Haar laatste adem deed denken aan het in trance brengen bij de hypnose-act in Kuifje — De Zonnetempel, en riep ook bij mijn beide buren in de zaal een lachreactie op.
Céline Purcell en Susan Seegers waren in mijn ogen slow starters. Bij beiden was hun eerste scene matig, maar dit groeide wel in de loop van de tijd, om achteraf te kunnen zeggen dat ze het wel goed hebben gedaan.

De studenten dan, Enjolras en Marius. Freek Bartels heet het talent voor de toekomst te zijn, maar wordt door Jamai Loman van het podium gespeeld. Dat komt vooral door de kracht van Jamai, die schitterend speelt. Freek is gewoon goed, maar mag nog wel er nog wel een paar schepjes overtuigingskracht bovenop gooien.

De Thenardiers doen het goed. Af en toe herkennen we nog wel een Carlo-maniertje in het optreden van meneer Thenardier (maar misschien wil een deel van het publiek dit ook wel), maar we mogen zeggen dat hij grotendeels in dienst speelt van zijn rol. Hij weet als schoft zeker te overtuigen. Marjolein Algera is gewoon een voortreffelijke mevrouw Thenardier.

Zonder ensemble geen Les Mis natuurlijk en dit ensemble is super. Samen met de hoofdrolspelers maken ze er een fantastische voorstelling van. Een voorstelling die grotendeels goed te verstaan was (vanaf de derde rij in ieder geval toch). Hierdoor viel wel erg op dat er nogal veel zinnen een constructie zoals je ze in spreektaal normaal niet gebruikt. Maar soi. Deze Les Mis is een voorstelling ook die ik zeker nog wel een paar keer wil zien.

  [ # 727 ] 17 April 2008 11:44 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  161
Geregistreerd  2004-09-23

Ik sluit me bij je verslag aan.
Ik vond het decor echt mooi geintregeerd in de zaal, een groot verschil met Hoorn.
Het luikje heeft wat mij betreft weinig toegevoegde waarde.

Freek was vorige week sterker in zijn spel.
Susan was beter, maar als ze de hoogte in gaat, vind ik de samenzang met Jamai gewoon minder mooi dan met Celine. Maar dat is denk ik ook een kwestie van smaak.

Doordat ik nu de musical voor de 2e keer zag had ik meer oog voor de details van o.a. de decorwisselingen, dat zit weer erg ingenieus in elkaar en soms kan een kleine lichtverandering al iets groots overbrengen, geweldig om te zien!

Opvallend vond ik het applaus voor de pauze, de zaal ging al helemaal “uit zijn dak” Ook dit keer al mensen die een staande ovatie gaven voor de laatste tonen klonken, prachtig om mee te maken en dan ook de stralende gezichten van de cast door het enthousiasme van het publiek.

  [ # 728 ] 17 April 2008 02:16 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2007-06-25

Jeroen - 17 April 2008 07:57 AM

Céline Purcell en Susan Seegers waren in mijn ogen slow starters. Bij beiden was hun eerste scene matig, maar dit groeide wel in de loop van de tijd, om achteraf te kunnen zeggen dat ze het wel goed hebben gedaan.

Ik ben het hier deels mee ens. Ik vond susan niet zo geweldig. Ik kon haar gewoon niet goed verstaan. Ik zat echt te proberen om er een wod uit te halen…iets wat volgens mij niet hoort.

Celine daar en tegen vond ik van het begin tot het eind geweldig.

Vooral petje af voor nurlaila, rene en jamai toch wel de toppers als zeg ik het zelf

  [ # 729 ] 17 April 2008 07:59 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  12
Geregistreerd  2007-01-13

Ik was er gisteren ook bij, en heb ten volle kunnen genieten van de prachtige vertolkingen. Ik ben erg vertrouwd met de show, heb die in de afgelopen jaren zeker een 10tal keren in london gezien, de cd’s ontelbare keren beluisterd, en ben nog altijd erg onder de indruk…
De nieuwe arrangementen en subtiele wijzigingen maken het alleen maar sterker. Ongelooflijk dat de show al 23 jaar in zijn (min of meer) huidige format speelt en nog niets aan kracht heeft ingeboet. Maar dat hoeft niet te verwonderen, Boulbil en Schönberg zijn wonderlijke componisten, Victor Hugo heeft een prachtig en meeslepend verhaal neergezet en de enscenering is subliem. Voor mij effectief ook de “musical der musicals”
Ik ben het grotendeels eens met de commentaren hierboven beschreven. Ik wil echter wel opmerken dat ik Freek Bartels als Enjolras een ware verademing vond. Dat is West End kwaliteit en ik durf zelfs zeggen dat ik in al die keren op de West End nooit een sterkere Enjolras heb gezien (misschien met uitzondering van Shaun Escoffrey). Als ik lees dat hij verleden week nog beter presteerde, dan schept dat alleen hoge verwachtingen eens de acteurs volledig ingespeeld zijn. Qua zang: een toppertje.
Voor de rest kan ik Nurlaila echt niet afrekenen op de laatste adem en de laatste noot die ze gekraakt heeft: ze zet een mooie Fantine op het podium neer en de begintonen van “mijn droom” hebben tranen in me doen opwellen. Celine vond ik sterk maar kan volgens mij beter in “heel alleen”, en de rol van Cosette is nu eenmaal niet de allergrootste droom voor een musicalactrice.
Bij de heren: het valt me op dat de drie meest gecontesteerde rollen (Rene zou te jong zijn, Jamai zou zijn geaardheid niet kunnen verbergen en Carlo zou te veel Lumiere zijn) uitmuntend waren. Rene is in 1 woord subliem. Draagt de voorstelling, zingt zuiver en speelt natuurlijk. Een schitterende hoofdrol, HPJ en Henk poort achterna. Zeker weten. Een betere opvolger loopt hier niet rond. Carlo vond ik alleen in de bruiloftscene een beetje erover, maar heb het hem gelijk vergeven. En de Marius van Jamai speelt en zingt uitermate sterk. In het ensemble viel vooral Remko Harms me op, benieuwd hoe die de understudy invult.
Wim van den Driessche als Javert zingt verstaanbaar, vergeleken met de vlaamse versie van 1999. Hij zingt ook krachtig waar nodig, en acteert zeker voldoende sterk. Hij kan nog groeien in zijn rol. Als ik let op de premiere van HPJ in London als javert en dat vergelijk met hoe die man nog meer in zijn rol is gegroeid, dan denk ik dat dat alleen maar goed komt. Zeker een goede casting!
Al met al heb ik een uitzonderlijke goede avond beleefd en kijk ik uit naar volgende voorstelling (nu zaterdag al). Het rechtveren nog voor de laatste noot is gespeeld is zeker zeer terecht en het deed me ook een plezier om te zien dat de heren Mackintosh, Van Lambaart en Van den Ende ook gelijk opstonden uit hun stoel.
Deze voorstelling is wonderlijk en de gedachte dat de show alleen maar groeien kan, doet me vermoeden dat LesMis het weleens langer dan een jaar zou kunnen uitzingen. En terecht.

  [ # 730 ] 19 April 2008 07:59 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ik ben gister geweest, en kan maar 1 ding zeggen: IK WIL NOG EEN KEER (en nog een keer en nog een keer…)

  [ # 731 ] 19 April 2008 09:42 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ik ben ook gisteren geweest (last minute).
Een goede show, maar helemaal overtuigd ben ik (nog) niet. Zo vind ik de nieuwe “lichtere” arrangementen minder mooi dan de oorspronkelijke, sommige aanpassingen in tekst vind ik geen verbetering, Nurlaila Karim als Fantine kon me totaal niet bekoren (zacht uitgedrukt), en ik zag en hoorde een kleine Cosette met een Amsterdams accent (maar hierin ben ik waarschijnlijk bevooroordeeld)...
Wat de rest van de hoofdcast waren er maar 2 die er écht uitsprongen voor mij, en dat was Freek Bartels (volgens mij gaat die jongen héél groot worden! Jammer dat zijn rol zo klein is…) en Marjolein Algera vond ik ook heerlijk om naar te kijken.
Vind ik het dan allemaal zo slecht? Nee hoor, totaal niet. Het decor en de belichting vind ik prachtig neergezet (helaas gisteren al na ca. 20 minuten na aanvang een showstop vanwege een defecte draaischrijf), het ensemble vind ik geweldig (ook daar sprongen enkele mensen voor me eruit, waaronder Kirsten Cools en Remko Harms).
Aangezien ze nog maar pas begonnen zijn geef ik deze productie wel het voordeel van de twijfel 😉 Ik geloof wel dat het goed komt.
Misschien waren mijn verwachtingen over deze productie iets te hoog gespannen, ik was voorbereid op héél veel zakdoeken maar het enige moment dat ik een traan voelde opwellen was tijdens “Lege stoelen, lege tafels”...
Maar goed, vanavond “in de herkansing”...

[ Gewijzigd: 19 April 2008 09:45 AM by Scarletwoman ]
   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 732 ] 19 April 2008 10:32 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

De Limburger gaf al een soort van een recensie op Les Mis (wat ik trouwens raar vond, ik dacht dat daar een soort van embargo tot na de premiere op was, maar goed). Het is een gemengde recensie: de algemene toon is toch wel dat deze productie nergens het niveau en m.n. de magie van de nederlandse oerproductie haalt. Verder komt Jamai er slecht vanaf,vanwege zijn acteren en komt Rene van Kooten er (zeer) goed van af. Suzanne natuurlijk ook, maar ja dat is Limburgs trots in Les Mis. Anyway, niet mijn mening maar ik wilde het de fans even meegeven. Groet mark

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 733 ] 19 April 2008 11:17 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ey wat grappig Scarletwoman dat we dezelfde dag waren gegaan, maar wat ik opvallender vind is dat ik Nurlaila juist een van de grote plus punten vond! Ze zong en acteer prachtig! Terwijl ik juist teleurgesteld was in Freek. Hij ging toch een paar keer de mist in (in zijn zang) maar ja die jongen rond de 20 en staat ineens in les mis! Ik denk dat hij over een maand of 2 ijzersterk zijn rol zal spelen! Kortom deze jongen gaan we veel vaker zien, alleen nu is hij nog niet op zijn volle kracht. Hoe vond je Susan? Ik vond Susan haar erg matig haar zang en uitspraak is nog te beperkt. Renee, Wim, Jamai waren SUPER echt genoten van hun zang. Celine was boven verwachting goed, ze komt zelfs bijna in de buurt van Vera Mann (en dat is een groot compliment). Carlo vond ik “goed” hij deed mij niet veel, ook Marjolein Algera was goed maar niet meer dan dat. En je had gelijk over de kleine Cossete, ze had zeer duidelijk een Amsterdams accent (maar ja Marjolein Algera zetten er ook een op). Ik vond de tekst aanpassingen postietief, iets meer bij de tijd en duidelijker (in hun betekenis). Voor mij een top avond en de 2de keer is al geboekt. Maar een derde, 4de keer zal ook zeker wel komen

  [ # 734 ] 20 April 2008 12:06 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Vanavond was de show een stuk beter dan die van gisteren! Zo wil ik ze vaker zien.
Zelfs de sterfscène van Fantine was beter gedaan dan daarvoor, al zal ik nooit een fan van Nurlaila worden.
Geen opvallende (lees: negatieve) dingen gehoord/gezien vanavond.
En leuke kids dit keer!

Btw. ik heb begrepen dat het meisje met Amsterdams accent juist het meisje is dat de première mag spelen…
Maar de kinderen zijn gekozen om de première te spelen vanwege hun uiterlijk, en niet persé voor hun zangkwaliteiten…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 735 ] 20 April 2008 06:39 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

wie zijn eigenlijk de understudy’s?
als iemand iets weet vul het dan aub aan:

René van Kooten:
Wim van den Driessche:
Jamai Loman:
Suzan Seegers:
Nurlaila Karim:
Céline Purcell:
Freek Bartels:
Carlo Boszhard:
Marjolein Algera: Hilke Bierman

‹ First  < 47 48 49 50 51 >  Last ›
49 of 55