1 of 4 |  1 2 3 >  Last ›
Tarzan: het Nederlandse castalbum
change_status
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2004-09-05

Op de valreep, nét voor de première, is hij eindelijk te horen: het Nederlandstalige castalbum van Tarzan.

Op de ronde hoeken na is het net of je het originele Broadwaydoosje in handen houdt, maar bij de eerste tonen hoor je al het verschil. Óf het Nederlandse orkest meer muzikanten óf de producers hebben gekozen voor een zwaarder geluid. (Volgens het boekje trommelt Phil Collins zelf overigens niet mee…)

Door al dat extra gewicht klinkt de opening veel indrukwekkender, wat weer mooi past bij het wilde gedoe in het begin van de voorstelling. Maar zwaar betekent ook vaak log en (te) langzaam. Het pittige ‘Son of Man’ wordt een kuierend ‘Mensenkind’. Ook merkwaardig is ‘Bij mij moet je zijn’ (Who better than me?), waarin het lijkt of het geluidsspoor van de percussie bijna helemaal weggedraaid is. Zanger Clayton Peroti komt op het album wél beter uit de verf dan tot nu toe op het toneel.

Ook Chaira revancheert zich met haar ‘Jij woont in mijn hart’ (You’ll be in my heart) op het album, heel terecht hier op het forum Chaira’s probleemnummer genoemd. ‘Het moet, het moet’ is het nummer dat in het Nederlands écht beter klinkt dan het origineel, waar de acteurs - vooral de man - behoorlijk aan het overacteren zijn. Jeroen Phaff is de absolute ster van de eerste akte en Het moet Het moet is ZIJN nummer.

Chantal is prima op dreef, alleen jammer dat bij ‘Van zo ver’ (Waiting for this moment) haar stem te veel galm krijgt. Waardoor haar overenthousiast van plantje naar plantje rennen, wat log overkomt. Of galmt het er in het oerwoud? En heeft niemand Chantal tijdens de opname kunnen waarschuwen dat het woord ‘bijzonder’ met een Z is en niet met een snoeiharde S?

Ron is en blijft mijn favoriet. Maar ik hoor hem liever live dan op het album. Heeft dat misschien ermee te maken dat de opnames zo vroeg waren? Misschien wel veel te vroeg, omdat na een aantal try-outs de zangers meer doorhebben waarover ze zingen? Los van de interpretatie is Rons stem af en toe wel heel vreemd gemixt. Bijvoorbeeld de opening: met galm alsof hij God is. Maar op ‘Maar wat is het dan’ (Different) klinkt Ron samen met Chantal perfect. Zo ook ‘Verloren verleden’ (Everything that i am), maar daar waren ze iets te snel tevreden met de slotzin ‘Ik ben een mens’. Een heel cruciaal moment in het stuk, Tarzan neemt namelijk een moedig besluit, maar op het album spreekt Ron die woorden bijna uit als een vraag. Funest.

Over de vertaling wil ik geen steentje bijdragen, daarover wordt hier genoeg gediscussieerd. Bovendien zijn de oorspronkelijke woorden van Phil Collins zelf al niet heel bijzonder, wat te denken van ‘Oh the power to be strong and the wisdom to be wise’? ‘Garbage in, garbage out’ werd mij altijd op school geleerd.

Concluderend, het album heeft niet de door Erwin van Lambaart beloofde ‘vernieuwing’ ten opzichte van het origineel, maar wél heel mooie interpretaties door Ron, Jeroen en Chantal. Een mooie herinnering, maar het haalt het niet bij de live voorstelling.

Groeten, Huib.

  [ # 1 ] 13 April 2007 09:22 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

hey hallo
hoe heb je deze kunnen luisteren?
is hij al te koop en zo ja waar?

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 2 ] 13 April 2007 09:36 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  20
Geregistreerd  2006-11-30

Kreeg vandaag de kaarten voor de premiere in een mooie box van zilver en groen…...met als extra..het Nederlandse castalbum….enne….sommige nummers zijn zelfs beter dan de Amerikaanse versie…wat hebben we toch een toptalent in dit kleine kikkerlandje…het is een prachtcd geworden, het is héél strak en gestamp in het kamp een echt jazzy nummer maar je kunt nu alles meelezen en goed verstaan…dit wordt een klapper ik weet het zeker…

  [ # 3 ] 14 April 2007 12:54 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De CD was vandaag (gisteren) in het theater te krijgen

  [ # 4 ] 14 April 2007 01:05 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  6
Geregistreerd  2003-08-27

Ik heb dinsdag nog in de CT vitrine gekeken, maar toen zag ik hem helaas nog niet.

Marloes

  [ # 5 ] 14 April 2007 01:30 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Vrijdagavond was de cd voor het eerst te koop in het theater volgens de charmante jongedame van het Circustheater.

Ik heb erg genoten van de cd in de auto toen ik terug naar huis reed. Het orkest is inderdaad grootser en bombastischer en brengt wat meer musicalgeweld mee dan de broadway cd dat doet.

De arrangementen zijn volgens mij nog her en der veranderd gedurende het repetitieproces en de try outs. Ik hoorde bij No Other Way een stilte tijdens een stuk dialoog waar dat in het theater niet zo is.

Ik wil toch nog wel graag wat over de vertaling zeggen:

Wisten jullie dat bloed kan huilen en dat bloed kan bonken? Jane zingt: Ik voel het bonken in mijn bloed en Korchak zingt: En al moet ik eenzaam zijn en gehaat en huilt mijn bloed. Heel apart, maar totdat ik nu de cd luisterde was het me nog niet eerder opgevallen en ik heb de voorstelling inmiddels drie keer gezien. Volgens mij zijn er tekstueel ook wat dingen veranderd, maar dat is maar minimaal.

Zelf heb ik echt niets met kinderen op het toneel, maar er zijn hier mensen die dat wel vinden dus bij deze: De rol van jonge Tarzan word op de cd gezongen door Tjeerd Melchers en Tim Koper. Tjeerd zingt Bij Mij Moet Je Zijn en Tim Maar Waar en Verloren Verleden.

  [ # 6 ] 14 April 2007 01:33 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik wist het niet, maar in het vervolg zal ik mij er bewust van zijn als ik weer enige irritatie of teleurstelling voel: dan bonkt dus mijn bloed en huilt het waarschijnlijk.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 7 ] 14 April 2007 03:22 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

[quote author=“Luna24”]Ik wist het niet, maar in het vervolg zal ik mij er bewust van zijn als ik weer enige irritatie of teleurstelling voel: dan bonkt dus mijn bloed en huilt het waarschijnlijk.

Ik denk dat dat bonken er voor zorgt dat de dromen in je bloed wakker worden zodat ze kunnen gaan huilen…

In Mensenkind heeft Tarzan het namelijk ook nog eens over de dromen in je bloed…

Ik vind het een beetje Morbide worden… 😛

  [ # 8 ] 14 April 2007 01:44 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  21
Geregistreerd  2005-08-04

Kun je m inmiddels ook kopen in de winkel??

  [ # 9 ] 14 April 2007 02:24 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Denk ‘t niet, volgens bol.com komt ie pas op 24 april uit

  [ # 10 ] 14 April 2007 02:43 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Er komt naast de single edition ook een special edition van het nederlandse castalbum van TARZAN.

Deze special edition bevat het reguliere cast album + een dvd met blikken achter de schermen en vele andere extras.

Deze editie komt overigens op 13 mei uit.

Groet,
Danny

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 11 ] 14 April 2007 02:52 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

dan ga ik denk ik wachten op de special edition 😉

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 12 ] 14 April 2007 03:22 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2006-05-19

[quote author=“Lance”][quote author=“Luna24”]Ik wist het niet, maar in het vervolg zal ik mij er bewust van zijn als ik weer enige irritatie of teleurstelling voel: dan bonkt dus mijn bloed en huilt het waarschijnlijk.

Ik denk dat dat bonken er voor zorgt dat de dromen in je bloed wakker worden zodat ze kunnen gaan huilen…

In Mensenkind heeft Tarzan het namelijk ook nog eens over de dromen in je bloed…

Ik vind het een beetje Morbide worden… 😛


[Edit Jeroen] Onvriendelijke opmerkingen van persoonlijke aard laat je maar ergens anders vallen, niet hier.

  [ # 13 ] 14 April 2007 03:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

:roll:  :?  :roll:  :?  :roll:  :?  :roll:  :?

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 14 ] 14 April 2007 03:33 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2006-05-19

[quote author=“ivje”]:roll:  :?  :roll:  :?  :roll:  :?  :roll:  :?

oh, zei ik ? sorry, ik bedoelde wat anders

[wederom een edit: Jeroen]

  [ # 15 ] 15 April 2007 10:08 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

De CD is heerlijk… Kheb echt genoten Chantal wordt steeds beter en Ron is bovenverwachting goed. Ook Martine Bijl doet het veel beter met haar vertaling.
Kortom weer een TOP CD voor dit land. Op sommige momenten zeker beter dan de broadway CD

 1 2 3 >  Last ›
1 of 4