Recensie

Alternates 40-45 in première

Afgelopen woensdagavond was het voor de alternates in 40-45 premièredag. Met hen in belangrijke rollen blijft de voorstelling nog steeds een indrukwekkende ervaring.

De bloemen staan natuurlijk al klaar voor Renée Fokker, Wolter Weulink, Jonathan Demoor en Marcel Jonker, die deze woensdagavond hun feestelijke première beleven. Deze avond krijgen wij te zien of ze die wel echt waard zijn. En gelukkig, dat blijkt inderdaad zo te zijn.

In de musical gaat het over twee broers, die in eerste instantie gefascineerd raken door de NSB. Dirk de ‘slimste’ van de twee, die een opleiding tot dokter volgt, blijft in de ideologie geloven, en zien we op een gegeven moment zelfs als SS-er in Westerbork. Voor Louis is het al snel over als zijn (aanstaande) vriendin Leah joods blijkt te zijn: hij sluit zich aan bij het verzet. En zo komen de twee jongens, ooit heel close, tegenover elkaar te staan.

Wolter Weulink profileert zich in eerste instantie wel als doktersstudentje van die tijd. Dirk is ietwat afstandelijk, zonder dat dat ten koste gaat van hartelijkheid. Wolter heeft met een zangsolo een hoogtepunt in de show, en pakt die kans met beide handen.

” alt=”“>

Qua karakter is er al een contrast met de joviale Louis, die zich als automonteur wel de mindere voelt van zijn broer, maar daar niet onder lijdt. Jonathan Demoors hartverwarmende vertolking laat je Louis in je hart sluiten, en neemt je als publiek mee door de ellende van de Tweede Wereldoorlog die hij moet doorstaan.
Renée Fokker is vanaf minuut één de liefhebbende moeder, wier warmte in ieder geval uitstraalt tot rij 12, maar waarschijnlijk ook tot de achterste rijen. Net als de pijn als ze laat in de voorstelling iets moet onthullen wat ze liever verborgen had gehouden.

Marcel Jonker is in geen velden of wegen te bekennen, zo lijkt het, maar schijn bedriegt. Wat de absolute schoft van het stuk, de Duitse officier Schultze, is nu weldegelijk dezelfde man die de rol ook in Puurs vertolkte 5 jaar geleden. Een andere uiterlijk, maar het gevoel dat hij oproept blijft hetzelfde. Hij is nog steeds een meester in het spelen van schurken.

40-45 blijft een meesterlijke voorstelling, waarbij het oorspronkelijk Vlaamse verhaal knap is omgezet in een geloofwaardige Nederlandse setting, zonder dat het zo aanvoelt. Met de rijdende tribunes wordt knap en snel van perspectief gewisseld, en wisselen intieme scenes (waarbij we Eva Berhitu (vandaag invallend als Leah) en Niniane Everaert als Dirks vriendin Marie zeker nog moeten benoemen – zij spelen ook zo fraai) en massale zich mooi af. Sommige ervan grijpen je letterlijk bij de keel, en eentje doet mij naar een zakdoekje grijpen.

Een officiële sterrenwaardering is al gegeven door collega Frans: van mij krijgt deze net als de Vlaamse gewoon 5 sterren.

 

30 October 2024
Alternate première
Barneveld
Midden Nederland Hallen
https://40-45.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen