Recensie

Boomhut-waanzin in heerlijk kolderieke voorstelling

De nieuwe voorstelling rond de Waanzinnige Boomhut is net zo fantasievol als de boekenreeks. Zo’n 70 minuten worden jong en oud meegenomen in een absurdistisch avontuur, waar je alleen maar erg blij van kunt worden.

De prijswinnende theatervoorstelling ‘De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen’ van Meneer Monster heeft een vervolg gekregen. Basis is het vierde boek uit de razend populaire reeks en, de tafel van 13 volgend, is dit dus “De waanzinnige boomhut van 52 verdiepingen”.

Net als in de boeken volgen we in de voorstelling Andy en Terry, de schrijvers van de reeks, die weer eens een deadline voor een boek hebben. Andy is jarig, maar elke hint die hij Terry hierover geeft, mist doel. Terry is veel te druk met het trainen van zijn Ninja-slakken. Als uitgever meneer Grootneus ook nog eens niet belt om ze aan hun deadline te herinneren, bellen ze zelf maar. Als dit gesprek raar wordt afgebroken, gaan ze als detectives op onderzoek uit, en komen ze met een wel erg gulzige rups in een wereld van levende, levensgrote groentes terecht.

Al vanaf de eerste gitaarklank klinkt enthousiast geschreeuw uit de zaal. Het publiek heeft er zin in, en ze worden zeker niet teleurgesteld. De fantasievolle verhalen worden zo geestig en creatief tot leven gebracht, dat na afloop menigeen zich zal afvragen wanneer ze zich voor het laatst zo hebben geamuseerd. Van platte humor (scheten en een letterlijke opvatting van onderbroekenlol) tot grappige woordspelingen. Van heerlijke knipogen naar andere verhalen en theatervormen tot kolderieke verkleedpartijen met een flinke scheut slapstick. En steeds zijn er weer verrassingen achter deurtjes die deel uitmaken van de bizarre aanpak van hun problemen door het tweetal.

Meneer Monster slaagt er in de voorstelling in de wonderlijke fantasiewereld tot leven te brengen. Een decor, dat in eerste instantie toch lijkt op een uitbundig stukje huisvlijt met triplex, herbergt verrassende effecten en mogelijkheden. Terry en Andy worden in de voorstelling geholpen door technicus Bob, die naast het vooraf oplezen van de gebruikelijke telefoonwaarschuwing ook allerlei ondersteunende rollen speelt. En daar waar het met drie eigenlijk niet meer mogelijk is, wordt er opzichtig naar een oplossing gezocht. Al blijkt bij het slotapplaus er ook toch nog een zevende arm actief te zijn geweest.


Ik denk dat geen kind uit de doelgroep deze voorstelling zou willen missen. Gelukkig worden er ook schoolvoorstellingen gespeeld. Dat is dan wel weer jammer voor de ouders, want ook voor hen is dit echt een heerlijk amusant uitje, en wie is daar nu niet aan toe. Hoewel we doorgaans geen sterrenwaardering geven aan niet-musicals maakt Jeroen voor deze een uitzondering. Want als er één voorstelling ⭐⭐⭐⭐⭐ verdient, is het deze wel.



Foto’s: Sanne Peper

08 October 2021
Première
Utrecht
Stadsschouwburg Utrecht
https://www.meneermonster.com/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen