Al vijftig jaar bestaat-ie, de trots van Tiel, Theater Agnietenhof, het gastvrije thuis van legendarische artiesten als Toon Hermans en Paul van Vliet. En in de laatste weken wordt dat jubileum gevierd met een nieuwe, kortlopende musical rond die andere trots van Tiel, Flipje.
Het ambitieuze project en het gekozen thema van dat guitige Betuwe-icoon moest vooral Tiel en zijn regio verbinden. En zo werd De nacht van Flipje een komische musical waarin professionals en amateurs zouden samenwerken. De première was dan ook vooral een gelegenheid voor Tielenaren om hun moedige streekgenoten aan te moedigen en te feliciteren.
De nacht van Flipje begint midden 19e eeuw, waarbij de niet al te voorzichtige uitvinder Alexander Heldring (Eric Blaas) experimenten uitvoert op Betuws bessensap. Hij vraagt zich af of dat sap magische krachten krijgt als hij het elektrocuteert. Het experiment verloopt dramatisch waarbij Heldring, zijn assistenten en zijn stuntelige assistent Ottho (Theun Plantinga) in rook opgaan, vaporiseren. Overgang naar het heden. De scholier Flip (Julius de Vriend) en zijn vader Anton (Alfred van den Heuvel) beleven zware tijden. Ze lopen in de schuldsanering en als we ze tegenkomen, heeft deurwaarder Rita Grommer bijna de complete inboedel van de mannen geconfisqueerd. De deurwaarder is overigens een dubbele kwelgeest. Zij heeft zich in de regionale politiek gestort en heeft als missie gekozen om de hele Betuwe plat te gooien en te asfalteren. Vader Anton en zoon Flip willen de strijd aanbinden, maar met welke middelen? Gelukkig gaat Flip op school om met de schrandere Liesje (Jaleesa Goris). En blijken de laboranten uit de vorige eeuw door de jammerlijke ontploffing zomaar naar 2019 geschoten te zijn: dat zij bereid zijn om hulp te bieden is mooi meegenomen. Een kerstengel (Alexandra Alphenaar) maakt het Tielse A-Team compleet.
De grote vraag op de premièreavond was natuurlijk hoe de samenwerking tussen professionals en amateurs zou uitpakken. Die verloopt opvallend goed. Hoewel de veeleisende rollen in handen zijn van veteranen als Van den Heuvel en Plantinga, is er spreek- en speeltijd zat voor de Tielenaren. Vooral Ineke van Beuzekom die de populistische deurwaarder-politica Grommer neerzet, scoort. Maar ook het ensemble combineert verrassend met de professionals. Met ongetwijfeld de hulp en inzet van regisseur Bruun Kuijt is het aantal tenenkrommende momenten vrijwel nul. En van de professionele acteurs blijkt Julius de Vriend als Flip een kersverse verschijning om in de gaten te houden en zorgt Theun Plantinga op zijn vertrouwde, klungelige wijze voor een milde lach.
Jammer genoeg redt de voorstelling het op eigen kracht niet helemaal. De nacht van Flipje doet net iets te hard zijn best om actueel te zijn. Waardoor de avond zo vol is met hedendaagse thema’s, dat die elkaar na verloop van tijd behoorlijk in de weg gaan zitten. Zo is daar de natuur die de strijd tegen de economie aan het verliezen is, maar komt ook de problematiek van eenoudergezinnen aan bod, gepest worden op school, het vinden van de superheld (compleet met cape) in jezelf. In een voetnoot passeert ook nog homoseksualiteit de revue. Bovendien, dat Kruistocht-in-spijkerbroekmotief, reizen naar de toekomst om de boel daar te redden, is dat erbij gehaald omdat het verhaal dat nodig had of omdat de voorstelling zo meer lawaaiige knallen, koddige slapstickmomenten en een vleugje historiciteit kon bevatten?
Maar ach, dit is allemaal vanuit de buitenstaander geredeneerd. Voor de makers en hun aanmoedigers in de zaal was de première in ieder geval wel een groot succes. En werd het belangrijkste doel van het project - verbinden van de gemeenschap - met vlag en wimpel gehaald.
Scenefoto’s: Melanie den Otter