Recensie

Een Rits te Ver

We schrijven het theaterseizoen 2002-2003. Voor het eerst sinds jaren is de klucht weer te zien in het theater. V&V Entertainment komt met de voorstelling 'Tel uit je winst' met in een van de hoofdrollen Jon van Eerd. Het terug brengen van de klucht blijkt een gouden greep te zijn voor V&V Entertainment want zowel het publiek als de pers zijn enorm enthousiast over deze productie en diens opvolger 'De tante van Charlie'. Voor dit theaterseizoen is V&V Entertainment een nieuwe weg ingeslagen met de klucht. Werden de vorige producties alleen vertaald en bewerkt door Jon van Eerd, voor de nieuwste productie heeft Jon zelf het script geschreven.

Op maandag 31 oktober was het zover, de première van ‘Een rits te ver’ in het Theater aan de Parade in Den Bosch. Hier vooraf gaande moesten echter eerst een aantal hindernissen overwonnen worden. Eerst trok acteur Sebastiaan Labrie zich al terug uit het stuk omdat door extra voorstellingen de tour langer gaat duren dan in eerste instantie gepland was en hij dit niet kon combineren met andere verplichtingen. Maar ook hoofdrolspeelster Pamela Teves zat het niet mee. Enkele weken geleden werd zij getroffen door een zweepslag en kon daardoor helaas niet opgaan voor de première. Redster in nood is Marjolein Touw, oud collega en goede vriendin van Jon van Eerd. 

Het verhaal van Een rits te ver speelt zich af op een camping die bedreigd wordt met sluiting. Eigenaar Harrie Vermeulen en zijn dochter Lies proberen wanhopig de camping op orde te houden aangezien er inspectie komt. Iemand heeft namelijk allerlei verhalen opgehangen over de wantoestanden die zich op de camping zouden voordoen. Het is dus aan de inspecteur om te bepalen of de camping moet sluiten of niet. Maar omdat niemand weet wie de inspecteur is en hoe die eruit ziet, wordt elke nieuwe gast op de camping ervan verdacht de inspecteur te zijn. En dat brengt natuurlijk de nodige verwarring met zich mee.

De rol van Harrie wordt vertolkt door Jon van Eerd. Je kunt duidelijk merken dat Jon helemaal op zijn plek zit in komische rollen. Vanaf het moment dat hij opkomt heeft hij de lachers op zijn hand. Hij speelt de rol lekker neurotisch en dwangmatig en vliegt met een enorme energie over het podium van tent naar caravan. Zijn mimiek en timing zijn perfect en vooral de scenes met ‘stoorzender’ Lang zijn hilarisch. 

Aan Marjolein Touw de taak om in zeer korte tijd de rol van Maya Hak in te studeren. Marjolein: “Ik hoorde pas vorige week maandag dat ze iemand zochten voor deze rol. Ik heb die dag ook het script gekregen en ben naar de voorstelling in Oss gaan kijken en heb achter de schermen mee gelopen. Op dinsdag heb ik met Jon de dialogen gerepeteerd. Op woensdag ben ik voor het eerst opgegaan en donderdag, vrijdag en zaterdag heb ik ook gespeeld. Ik heb dus wel een aantal dagen achter elkaar lekker door het stuk heen kunnen gaan. Zaterdag had ik ook wel het gevoel dat ik wist wat ik precies doen moest.”
Het is absoluut niet aan Marjolein te merken dat ze zo’n korte repetitieperiode heeft gehad, en ook Jon van Eerd spreekt na afloop vol lof over haar: “Natuurlijk heb ik even een paar crisismomenten gehad met het zoeken naar een goede vervangster voor Pamela, maar ik wist dat het goed ging komen toen Marjolein erbij kwam. Ze deed het ook zo goed vanavond, het is echt een wereldwijf!” Overigens is het nog niet bekend hoelang Marjolein in deze voorstelling te zien zal zijn. Vast staat wel dat zolang Pamela nog niet beter is, Marjolein haar zal vervangen.

Iemand die sinds lange tijd weer terug in het theater te zien is, is Lucie de Lange. Zij speelt de rol van Lang Leng Hop Ondanks dat haar rol tekstueel gezien niet zo groot is, vormt zij wel samen met Jon het komische duo van de voorstelling. Constante miscommunicatie, Lang is namelijk Chinees, zorgen ervoor dat dingen volledig uit de hand lopen. Het is leuk om Lucie weer op het podium terug te zien want het is overduidelijk dat ze daar thuishoort.

Met Een rits te ver is de klucht zeker een nieuwe weg in geslagen. Het is een snelle voorstelling met vlotte, soms schunnige teksten die net op het randje van kunnen zitten. Typische kluchtsituaties gemengd met comedy als in Fawlty Towers zorgen voor een heerlijk avondje lachen. Jon van Eerd heeft overduidelijk bewezen dat hij niet alleen uitermate geschikt is om de hoofdrol in een klucht te vertolken, ook het schrijven van een klucht gaat hem geweldig af. Ik ben nu al nieuwsgierig waar Jon en V&V Entertainment volgend theaterseizoen mee komen!.

Première
Den Bosch
Theater aan de Parade
Pure Pret

Jon van Eerd, klucht, v&v entertainment, marjolein touw, pamela teves, lucie de lange