Na een verpletterende opening waarin een aantal illusies in razend tempo wordt uitgevoerd, kaapt verregaande digitalisering – ja, ook de uit de klei getrokken Purmerender kan voor zijn trucs niet onder automatisering uit - de nieuwe show van Hans Klok: Face the future. Een virtueel alter ego van Klok is opgestaan. Ook al is zijn naam Hans Lok, mist de avatar de spreekwoordelijke blonde lokken, hij is niet veel meer dan een zwevend gouden masker met de stem van Stanley Burleson. De vlerk heeft de euvele moed om de plaats van de publiekslieveling in te nemen. Klok staat oog in oog met de toekomst: als we niet oppassen, zal AI de rol van live entertainment overnemen. Een keiharde battle zal uitmaken wie als winnaar uit de strijd komt.
Fans die meerdere shows van Hans Klok hebben bezocht, zullen bij dit thema enigszins verbaasd zijn. Hun idool, die zich ooit The World’s Fastest Magician noemde en ons meedogenloos onderwierp aan een spervuur van trucs, neemt wel veel tijd om dit malle verhaal te vertellen. En naarmate de avond vordert, wordt het steeds potsierlijker. Er komt geen wedstrijd wie de leukste entertainer is, maar op miraculeuze wijze trekt Klok de onbegrijpelijke conclusie dat hij door de geschiedenis reizen om de vier elementen aarde, water, lucht en vuur te verzamelen. Om zo de strijd tegen technologie te winnen.
Zelfs de slimste mens kan hier geen touw aan vastknopen. Maar het geeft de show wel eindelijk een duidelijke koers. Of beter gezegd vier hoofdstukken. En veel belangrijker: de voorstelling kan uitpakken met een prachtige vormgeving. Zo maken we even het Egypte van ver voor Christus mee en belanden we niet veel later in 19e-eeuws Frankrijk. Ironisch is wel dat de prachtige effecten voor het grootste deel op conto komen van een enorm led-scherm: digitaler kan niet.
Maar tegen de tijd dat Kloks missie duidelijk wordt, heeft het publiek zijn aandacht voor de verhaallijn allang losgelaten. En geeft het zich volledig over aan de illusies. Het leeuwendeel hebben de vaste bezoekers al meerdere keren gezien. Het meisje in de cilinder die als een worst in plakjes uit elkaar getrokken wordt, een bloedstollende onthoofding met een heuse guillotine, de brandende lamp die boven de hoofden van de toeschouwers zweeft. Het kan ons niet schelen of de illusie zich in het oude Egypte afspeelt of in het bruisende Parijs van de cancan. Ze zijn bijna allemaal na al die jaren nog steeds onnavolgbaar, adembenemend en vooral bewonderenswaardig.
Maar dat is niet de enige reden waarom wij tot in 2024 almaar terugkomen naar de shows van Hans Klok. Het is ook zijn gunfactor. Of hij nu in het chique Planet Hollywood in Las Vegas met Pamela Anderson optreedt of in een simpel zaaltje in Duinrell, Hans Klok blijft dezelfde eenvoudige boy next door die jongensachtig trots is op zijn prestaties maar zich ook niet schaamt voor zijn mislukkingen. Met wie we maar al te graag iets willen drinken en bijpraten. En gunfactor, daar is geen AI tegen opgewassen.
Hans Klok - Face the future is tot en met zondag 19 januari 2025 te zien in diverse theaters.
fotos: Roy Beusker