Recensie

Hello Dolly

Ondanks dat deze voorstelling minder groot is dan het Amerikaans origineel, is het voor V&V Entertainment wel de grootste productie die zij ooit gemaakt hebben.

‘In je Goeie Goed’
Tijdens de persdag van ‘Hello Dolly’ werd ons door decorontwerper Roel Schneemann nog verteld dat er veel met projecties gewerkt zou gaan worden. Dit om niet alleen de plek aan te duiden waar we ons bevinden, maar ook om een bepaald gevoel over te brengen. Echter tijdens de try-out periode bleek dit niet helemaal te werken. Er is daarom gekozen om de projecties te beperken tot de namen van plekken zoals treinstations, Broadway en het restaurant Harmonia Gardens. Daarnaast zien we ook nog een aantal kleurprojecties zoals pasteltinten in de hoedenwinkel van Irene Molloy.
Het podium zelf is vrij abstract en minimalistisch gehouden. Het bestaat uit 2 lagen die afzonderlijk met schermen open en dicht kunnen, zodat je verschillende speelruimtes krijgt. Dit geeft met name een heel leuk effect in de scene van restaurant ‘Harmonia Gardens’ waarin verschillende verhaallijnen door en naast elkaar lopen. Elk verhaal heeft zijn eigen plek op het podium en kan via gordijnen en schermen naar voren gehaald worden of juist weer naar de achtergrond gebracht worden.
Daarnaast heeft het decor ook nog 2 verrijdbare trappen die dienen om van de ene laag naar de andere te komen maar verder weinig toevoegen aan het decor. De musical moet het dan ook vooral hebben van het verhaal, de cast, de humor en van de geweldige kostuums van Maya Schr?. Jon van Eerd: Ik heb ‘Hello Dolly’ ooit eens in New York gezien met Carol Channing in de rol van Dolly. Als je dat verglijkt met deze, toch relatief kleine productie, dan mis ik dat grootse van de decors en van Broadway totaal niet. Dit is natuurlijk ook de verdienste van regisseur John Yost, want ik vind het een geweldige regie. Hij is Amerikaan dus de voorstelling heeft wel een beetje die ‘american touch’ meegekregen, maar dat heeft deze voorstelling ook wel nodig”.

‘Het Vrouw’lijk Wezen’
Ondanks dat deze voorstelling minder groot is dan het Amerikaans origineel, is het voor V&V Entertainment wel de grootste productie die zij ooit gemaakt hebben. En dat het succes van ‘Hello Dolly’ nog lang niet ten einde is, blijkt wel uit het feit dat de kaarten voor deze productie in de voorverkoop als zoete broodjes over de toonbank gingen. Heb je nog geen kaartje voor deze musical, dan kan ik je aanraden deze toch wel te gaan kopen. Want ondanks het feit dat Willeke het niet altijd in haar heeft om de hoofdrol te dragen, weet de rest van de cast de musical toch naar een behoorlijk niveau te brengen en blijft de voorstelling overeind staan. Daarbij komt natuurlijk ook het feit dat ‘Hello Dolly’ gewoon in dat rijtje klassiekers thuishoort die je eens in je leven gezien moet hebben.

Première
Eindhoven
Schouwburg
V&V Entertainment

hello dolly, jos brink, jamai loman, willeke alberti, marleen van der loo, vannessa timmermans, barend van zon, albert verlinde, v&v entertainment