Een van de vrouwelijke hoofdrollen in deze productie is Cosette. Suzan Seegers greep net naast de hoofdrol van ‘Evita’, maar krijgt met deze rol gelukkig alsnog de kans om aan het grote publiek te laten zien wat ze in huis heeft. Ondanks dat het personage van Cosette helemaal niet in haar hoofd zat, is de omschakeling van ‘Evita’ naar ‘ Les Misérables’ rustig verlopen. “ Ik heb heel rustig de hectiek rondom Evita kunnen verwerken en kon me daardoor dus ook stapje voor stapje steeds meer gaan verheugen op deze productie. Het was wel heel raar om die dag op het kantoor van Stage Entertainment te horen dat ik deze rol had gekregen omdat ik daar toen helemaal niet mee bezig was. Maar het is goed zo, ik ben blij met de uitslag van het programma en ik vind het super dat ik nu de kans krijg om in dé ‘musical der musicals’ te mogen spelen”, aldus Suzan. Over de invulling van haar rol heeft ze wel de nodige ideeën. Suzan: “ Cosette wordt vaak gezien als een lief en mooi meisje, maar er zit meer diepgang in het personage. De zoektocht naar waar ze vandaan komt bijvoorbeeld. Maar ook voor het eerst verliefd worden en dan ook uit elkaar gehaald worden omdat hij weg moet. Op een gegeven moment is die grote liefde ook nog op sterven na dood dus dat is allemaal vrij heftig. Ik hoop dat ik die diepgang naar voren mag en kan halen, daar wil ik de komende tijd in ieder geval wel naar toe werken.”
Een andere vrouwelijke hoofdrol, die van Fantine, zal gespeeld worden door Nurlaila Karim. Na haar rol van Dorothy in ‘the Wiz’ is deze productie een heel ander genre. “ Ik denk dat het wel goed is dat ik iets totaal anders laat zien. Je hebt als artiest toch verschillende aspecten in je. Dat vrolijke meisje (Dorothy red.) is er al uitgekomen, nu mag de moederrol eruit komen. Ik kan me ook heel makkelijk verplaatsen in het personage omdat ik zelf 2 kinderen heb in dezelfde leeftijd als Fantine’, aldus Nurlaila.
Nurlaila zal niet de gehele voorstelling op het podium te zien zijn, Fantine sterft in de 1e acte en daar zit ook meteen de uitdaging voor Nurlaila. “Het moeilijke daaraan is dat je in een korte tijd iets moet neerzetten. In het boek wordt dit personage heel uitgebreid beschreven maar in de musical is het maar een klein stukje, dus ik moet in een korte tijd aan het publiek kunnen overbrengen wie zij is.”
Dat ‘Les Misérables’ straks in Nederland een groot succes zal gaan worden, daar twijfelt niemand aan. De productie is al meer dan 22 jaar niet weg te denken uit theaters over de gehele wereld. Waaraan dat ligt is volgens Freek Bartels overduidelijk. “Zowel muzikaal als tekstueel gezien is deze voorstelling erg meeslepend. Daarbij bevat het een enorme klassieke basis, ook zeker in de musical geschiedenis. Ik denk dat je als musical liefhebber gewoon niet om dit stuk heen kunt. De kern van emoties en gevoelens binnen het theater worden hierin zo goed weergegeven dat het iedereen raakt. Je moet wel van steen zijn wil je onberoerd het theater uitkomen na een voorstelling van ‘Les Misérables’. Wim van den Driessche vult aan : “Les Misérables is wereldliteratuur dat op een toegankelijke manier gebracht wordt en dat is heel bijzonder.”
Les Misérables in cijfers:
Sinds de wereldpremière zijn er wereldwijd van Les Misérables:
- 77 producties geopend
- in 39 landen
- in 261 steden
- vertaald in 21 verschillende talen waaronder het Fins, Noors, Cantonees en Hebreeuws
- in totaal zijn er meer dan 43.000 voorstellingen gespeeld
- deze voorstellingen zijn door meer dan 55 miljoen bezoekers bezocht
- in totaal zijn er 33 verschillende cast albums verschenen
- heeft Les Misérables 50 theaterprijzen gewonnen waaronder 8 Tony Awards
- zijn er elke voorstelling op en achter het podium 101 cast en crewleden in touw
- worden er elke voorstelling 392 kostuums gedragen bestaande uit 1782 kledingstukken en 31 pruiken
‘ Les Misérables’ gaat op 20 april in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam in première.
Perspresentatie
Les Misérables, de nieuwe generatie
Na 17 jaar is ‘s werelds grootste musical klassieker terug in Nederland. Vanaf 16 april zal ‘Les Misérables’ voor een beperkte periode in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam te zien zijn. Vandaag kwamen cast en creatives bij elkaar voor het aansnijden van de traditionele taart.
21 February 2008 | |
N.v.t. | |
Amsterdam | |
Focus | |
http://www.musicals.nl | |
les miserables, joop van den ende, erwin van lambaart, jamai, rene van kooten, nurlaila karim, celine purcell, kinderen geen bezwaar, carlo boshard, luxor theater, freek bartels, londen, parijs, victor hugo, wim van den driesche, rotterdam |