Perspresentatie

Op zoek naar Joseph

Na het succesvolle tv programma ‘Op zoek naar Evita’ komt de Avro dit najaar met een nieuw tv casting programma: ‘Op zoek naar Joseph’. Nu ook met gefilmde reportage van MWTV.

Na alle officiële verplichtingen sprak Musicalworld met juryvoorzitter Erwin van Lambaart.

Na het programma rondom Evita opnieuw een zoektocht naar een hoofdrolspeler. Vanwaar die keuze?
Erwin: Ik heb er best even over moeten nadenken mag je eerlijk weten. De Avro was er eigenlijk ook verbaasd over dat ik niet meteen ‘Ja’ riep gezien het succes van het Evita programma. Maar ik vind dat casting via tv een uitzondering op de regel moet zijn en geen vaste manier van hoe wij dat doen. Het creatieve en artistieke proces van theater maken en van de juiste persoon voor de juiste rol vinden is een ingewikkeld en kwetsbaar proces. Het vindt niet voor niets achter ‘gesloten deuren’ plaats. Daarbij leent niet iedere rol zich voor een tv casting. De belangrijkste reden waarom we toch hebben toegezegd is omdat de Avro op zoek wilde gaan naar een mannelijke hoofdrolspeler. Ik vind dat er erg veel talent in Nederland rondloopt maar de aanwas van jongens op het conservatorium en op de musical opleidingen valt tegen. Er heerst inmiddels een grote musicalcultuur in ons land maar je moet wel nieuwe talenten kunnen vinden: de Stanley’s, René’s en Tony’s van morgen zeg maar. Door het Evita programma zijn de aanmeldingen op de opleidingen toegenomen dus ik hoop dat met dit programma de mannenrollen ook meer onder de aandacht komen en dat jongens die drempel over durven te stappen en hun dromen achterna zullen gaan. Overigens leuk om te vermelden is dat anders dan bij Evita er nu meer jongens bij de laatste 10 zitten die hiervoor nog geen professionele job hebben gehad. Dat zijn dus de echte ruwe diamanten.

Tv castings zijn een hype in de theaterwereld, niet alleen in Nederland maar ook in Londen en New York. Wat maakt dit fenomeen zo populair?
Erwin: Als ik kijk naar Nederland dan houden mensen hier van wedstrijdkijken; wie gaat er winnen van wie. Maar het programma laat ook een stuk van de inhoud waar musical over gaat zien. Het is niet alleen ‘je ding’ doen maar wat is dat ‘ding’ dan en wat moet je allemaal kunnen (en laten) om ‘dat ding’ te doen. Dat weet lang niet iedereen. Daarnaast laat het ook heel duidelijk de progressie van de kandidaten zien en krijgen zij de kans om door te stoten na het programma, zowel binnen onze producties als in die van collega producenten. Talent krijgt dus echt een kans.

Met het publiek aanstellen als mede jurylid bega je wel enig risico. Wat als het publiek iemand kiest die de rol niet aan blijkt te kunnen zoals het geval was in Duitsland bij de productie ‘Starlight Express’ waarbij de hoofdrolspeelster vlak voor de première haar rol moest terug geven
Erwin: Tijdens de Academy is de begeleiding erg intensief. Met een aantal twijfel gevallen waarvan ik dacht dat ze het mentaal heel zwaar zouden gaan krijgen heb ik intensieve gesprekken gevoerd. De druk is inderdaad enorm en dat moeten we niet onderschatten. Ondanks dat het vorig jaar goed is gegaan bij Evita is dat geen garantie dat het dit jaar ook goed gaat. Maar ik ben wel van mening dat als je 1 keer iets gedaan hebt wat goed gaat, je moet zorgen dat het morgen een beetje beter gaat. Niet vanuit een soort paranoia maar puur omdat je zoiets moois als theatermaken mag doen en dan moet je het ook goed doen.
Wat is er dan beter aan de zoektocht naar Joseph in vergelijking met Evita?
Erwin: We zorgen ervoor dat de talenten nog meer bagage in hun rugzak meekrijgen. De begeleiding van de kandidaten start al voor de liveshows en er wordt dus continue met ze gewerkt. Daarnaast vind ik de montage van het programma beter en zullen wij als jury nog beter gaan adviseren zodat het publiek de juiste keus gaat maken over wie die rol uiteindelijk gaat krijgen.

Brigitte Heitzer is vorig jaar na de finale in een enorme rollercoaster terecht gekomen. De hectiek van de liveshows en meteen door naar een intensieve repetitieperiode is bijna teveel geweest. Vlak voor de première werd ze ziek en kon ze haar première bijna niet spelen. Hoe wordt dat bij deze zoektocht aangepakt?
Erwin: Natuurlijk leer je daarvan. We hebben veel contact gehad met onze Engelse collega’s en ook de Avro heeft intensief contact gehad met de BBC over hoe het programma het beste op kunt zetten en eventueel te veranderen. Zo heel anders zal Joseph dan ook niet gaan worden. De winnaar wordt 26 oktober bekend gemaakt en de première is op 12 december. Wat we wel gaan doen is dat de rest van de productie al 10 dagen eerder met de repetities gaat beginnen zodat zodra de winnaar binnenkomt alles gelijk om hem heen wordt geregeld en gezet. Hij kan als het ware op een rijdende trein springen die meteen doorgaat. Zeker de 1e week zal hij ook meer aandacht in het repetitieproces gaan krijgen.

Er gaan geruchten dat de volgende zoektocht die naar Billy Elliot gaat worden. Wat kun je hierover zeggen?
Erwin: Ik vind een live tv show voor jongen als Billy Elliot geen goed idee. Kinderen moet je beschermen tegen de live factor van zo’n programma. Ik kan me voorstellen dat als we Billy Elliot in Nederland gaan doen, en die kans is echt heel groot kan ik je zeggen, dat we wel iets op tv kunnen doen in de trand van uitleggen wat voor proces die kinderen door moeten. Net zoals we dat bij Ciske de Rat hebben gedaan. Maar een live talentenjacht met kinderen die zo jong zijn vind ik eerlijk gezegd gevaarlijk. Dat moet in de meest veilige omgeving gedaan worden en niet voor het oog van 15 camera’s en 2.5 miljoen mensen.

Ondanks dat het tv programma ‘Op zoek naar Joseph’ pas over 2 weken begint, is vandaag al wel de website in de lucht gegaan waarop exclusieve beelden van de auditierondes te zien zijn. Ga naar Joseph.avro.nl voor deze beelden en meer informatie over het tv programma.
18 August 2008
N.v.t.
Leiden
Museum van de Oudheden
Officiële website
jozef, joseph, avro, frits sissing, john vooijs, remko harms, freek bartels, erwin van lambaart, pia douwes, paul de leeuw, andrew lloyd webber, tim rice, evita, brigitte heitzer, willem nijholt