Perspresentatie

Pipo en de Gestolen Stem

Wim Meuldijk bedacht Pipo de Clown voor de Nederlandse televisie in 1958. Nu, meer dan vijftig jaar later, brengt zijn dochter Belinda Pipo als familiemusical naar het theater.

Vandaag begonnen de repetities voor deze familiemusical en kroop Raymond Kurvers voor het eerst in de huid van Pipo om de zo bekende tune ‘Pipo de Clown’ samen met de gehele cast ten gehore te brengen aan de aanwezig pers.

De musical ‘Pipo en de Gestolen Stem’  vertelt het verhaal van Pipo’s vrouw Mammaloe die een zangcarrière ambieert. Een kalief uit het oosten steelt echter de zangstem van Mamalou en nu moeten Pipo en Klukkluk op jacht naar de bandieten. Dat brengt ze naar verre oorden en mysterieuze plekken waar het niet altijd even pluis is. En dan zit natuurlijk ook die Dikke Deur hen voortdurend dwars.

Regie van deze voorstelling is in handen van Dick van den Heuvel. “Ik vind het bijzonder om deze voorstelling te mogen maken omdat het toch een stukje nostalgie is. Daar kun je overigens ook flink op afgerekend gaan worden. Sommige mensen zullen zich afvragen waarom je in ‘ouwe meuk’  zonodig nieuw leven moet blazen. Maar zoals ik al zei is Pipo gedachtegoed van de Nederlandse cultuur en dat moet je behouden. Daarbij gaan we natuurlijk met de cast en creatives wel op zoek hoe we van dit ergoed leuk en fris theater kunnen maken’, aldus Dick.

Het was Belinde Meuldijk die na de dood van haar vader het idee voor een musical voortzette. “Mijn vader had het idee voor een musical al liggen toen hij stierf. In eerste instantie wilde hij er overigens helemaal niet aan dat er van zijn Pipo een musical gemaakt zou worden. Mijn vader dacht bij ‘musicals’ namelijk altijd aan mannen in maillots, mensen die op vreemde momenten ineens in zingen uitbarsten en een ballet wat voorbij komt. Wat hij even vergeten was is dat er al heel wat muziek in die clown zat omdat er in de tv series veel liedjes zaten.”
Als basis voor de musical is het verhaal ‘Pipo en de verloren stem’ gebruikt. Een hoorspel wat in 1960 op LP is uitgebracht. Daarnaast zijn er nieuwe liedjes geschreven en is het verhaal uitgebreid. Belinda: “We hadden een aantal ideeën om als basis te gebruiken, maar we waren het al snel eens dat het iets met ‘stemmen’ moest gaan worden. Vandaag de dag hebben ‘stemmen’ zo’n extra dimensie gekregen, ook voor de jonge generatie, met programma’s als Idols etcetera. Maar een stem betekent tegenwoordig ook power en dat je invloed hebt en gehoord wordt. Vandaar dat we dus voor dit verhaal hebben gekozen. Overigens gebeurde het wel vaker dat mijn vader verhalen recyclede omdat je toch steeds met nieuwe generaties te maken hebt. Pipo en de Parelridder (de film uit 2003 met o.a. Mariska van Kolck als Mammaloe) is bijvoorbeeld gebaseerd op het verhaal Pipo en de Slaapridder uit 1961.”
Het is de afgelopen maanden niet makkelijk geweest voor Belinda. De scheiding met haar ex man (Rob de Nijs red.) werd breed uitgemeten in de pers. In Pipo vondt ze een troost in moeilijke tijden. “Ik heb me vol in het creatieve proces gestort. Mijn vader had de metaliteit dat je hard moest werken dat heb ik me de afgelopen tijd ook wel aangemeten. Zo heb ik, naast deze musical, ook nog een Pipo boek gemaakt met illustraties van de sets, 33 in totaal. Die komt volgendemaand uit en is geheel in de stijl van mijn vader getekend. En daarnaast heb ik ook mijn vader’s biografie geschreven. Kortom, ik heb het mezelf idioot druk gemaakt, maar ook vaak erg gelachen om wat Pipo, Mammaloe en alle anderen tegen elkaar zeiden. Dat heeft me wel met een stralende lach door moeilijke dagen heen getrokken”, aldus Belinda.

17 August 2009
N.v.t.
Amsterdam
Focus
http://www.pipodemusical.nl
pipo de clown, belinda meuldijk, wim meuldijk, raymond curvers, tarzan, disney, piaf, albert verlinde, v&v entertainment, stage entertainment, simon swiers, rob de nijs, rattengate