De set is erg groots, vooral de nachtclub en het klooster zien er indrukwekkend uit. Een draaischijf zorgt er voor dat de set-wisselingen soepel verlopen en de scènes mooi in elkaar overgaan. Maar als je allergisch bent voor te veel glitter en discobollen is het verstandig om deze show te vermijden, want aan het eind van de tweede akte is hier absoluut geen ontkomen meer aan.
Qua cast staat de show er erg goed bij. Simone Kleinsma speelt Moeder Overste en heeft in elke scène waar ze aan mee doet de lachers op haar hand en de gesprekken die ze voert met God zijn subliem. Verder dient Moeder Overste vooral voor het conflict met Deloris, en Simone zet dit geweldig neer, soms vals, soms wanhopig maar altijd leuk.
Carolina Dijkhuizen pakt de aandacht als de ietwat trashy Deloris in het begin en vooral de ongemakkelijke momenten, wanneer ze getuige is van de moord en wanneer ze aankomt in het klooster, zijn erg grappig. Als non lijkt ze hierna wat te verdwijnen in haar habijt, haar tegenspelers trekken de scenes in het klooster, vooral op komisch gebied. In de tweede akte krijgt ze de kans om een wat kwetsbaardere Deloris neer te zetten (als ze weer uit het klooster is en haar habijt uit heeft getrokken..) en dat gaat haar erg goed af, vooral het nummer "Sister Act" komt hierdoor goed uit de verf.
De rol van Maria Roberta is in handen van Christanne de Bruijn. De stille postulante aan het begin van het stuk ontpopt zich wanneer Deloris haar intrek neemt in het klooster. Tijdens "Laat Je Gaan" mag Christanne voor het eerst los en in de tweede akte pakt ze groots uit met het nummer "Onbekend Bestaan". Prachtig gezongen en sterk gespeeld, een indrukwekkende prestatie.
Hiernaast staat een geweldig ensemble van nonnen die goed op elkaar ingespeeld zijn, lekker zingen, heerlijk dansen en een grappige show weten neer te zetten. Vooral Irene Kuiper en Esmée van Kampen pakken de momenten van hun rol op hilarisch wijze. En aan het eind van de show is goed te zien dat alle dames in dit klooster het erg naar hun zin hebben.
De heren in de cast hebben duidelijk een minder belangrijke rol. Curtis is een slechterik die overkomt als een cartoon-karakter en Stanley Burleson haalt eruit wat er in zit. Maar wanneer blijkt dat het conflict tussen Moeder Overste en Deloris grappiger én belangrijker is blijft er van Curtis weinig interessants over.
De handlangers van Curtis worden gespeeld door Marlon David Henry, Zjon Smaal en Frank van Hengel. Tijdens hun grote nummer "Dame In Het Zwart Gewaad" pakken Zjon en Frank de dames in de zaal vooral in op spel, waar Marlon slaagt om op alle vlakken te overtuigen. àœberhaupt elk moment dat Marlon op het podium staat weet hij de aandacht te pakken.
Monseigneur O'Hara dient vooral als tegengeluid voor Moeder Overste. Frans Mulder zet de Monseigneur erg enthousiast neer en het is heerlijk om hem in zijn verschillende gewaden op het podium te zien.
Maar de glansrol voor de heren ligt zeker weten bij Edwin Jonker. Zijn Harry is heerlijk sullig, de fysieke grappen werken goed en zijn transformatie tijdens “Hij Woont Diep In Mij” is briljant!
Uiteindelijk is Sister Act een heerlijke avond uit, disco-hysterisch met een goede dosis humor en een sterke cast. Absoluut de moeite waard. De kaartverkoop is op dit moment geopend tot en met mei.
De Dailymotion-versie van deze reportage:
Recensie
Première Sister Act: Discononnen kennen geen genade (+ VIDEO)
In een afgeladen Circustheater en onder toeziend oog van Whoopi Goldberg is Sister Act op zondagavond 3 maart in première gegaan. Recensie en videoreportage van Musicalworld.TV met o.a. Carolina Dijkhuizen, Chantal Janzen en Alan Menken.
03 March 2013 | |
Première | |
Scheveningen | |
Circustheater | |
http://www.musicals.nl/sisteract | |
sister act, carolina dijkhuizen, alan menken, ton sieben, edwin jonker, chantal janzen, simone kleinsma, joop van den ende, whoopi goldberg, scheveningen, christanne de bruijn, stanley burleson, zjon smaal, frank van hengel, marlon david henry |