Recensie

Sterrencast schittert in sfeervolle Nine

Twee succesvolle Broadwayruns en een half getal verder is Federico’s Fellini’s autobiografische 8 ½ weer terug waar het begon: op het witte scherm.

Fellini’s film uit 1963 wordt door velen als een meesterwerk beschouwd en werd destijds als controversieel ervaren. Een regisseur (Fellini) die een film maakt over een regisseur (“Guido Contini”) die na talloze successen met een “directorsblok” wordt geconfronteerd bij het begin van zijn negende film “Italia”. In een poging inspiratie op te doen voor zijn nieuwste filmproject trekt hij zich terug in een luxueus spa-resort. Terwijl Guido worstelt met het ongeschreven script en de gecompliceerde verhoudingen met de vrouwen in zijn leven, gaan heden en verleden, schijn en werkelijkheid steeds meer door elkaar heen lopen.

Het narcistische centrum waar de film en alle (voornamelijk vrouwelijke) personages om draaien is de briljante Daniel Day-Lewis als “Guido Contini”. Vanaf de eerste zin die hij uitspreekt, zien én horen we een Italiaanse filmregisseur. Zijn innerlijke worsteling met liefde, intimiteit en volwassenheid is voelbaar en oprecht. Het ene moment is hij een succesvolle egocentrische Italiaanse casanova. Het andere moment is hij even geloofwaardig als een kwetsbare, jongensachtige man die in een midlife-crisis verkeert. Day-Lewis à­s Guido Contini. Een zoveelste prachtrol van deze getalenteerde acteur, ook nu weer Oscarnominatie waardig.

Sowieso moet het castingbureau een goede dag gehad hebben toen ze de namen voor deze Nine invulden. Veel beroemde namen in een film proppen, staat nog niet garant voor kwaliteit. Daarvan zijn er voorbeelden te over. Ondanks het hoge stergehalte zijn alle diva’s rondom Day-Lewis hier echter zonder uitzondering op hun plek. Judi Dench behoort —evenals Day-Lewis- tot de eredivisie van Hollywood en laat ook nu weer zien waarom. Ze brengt een heerlijke combinatie van onderkoelde humor en warme genegenheid mee in haar rol als “Lilli”, Guido’s kostuumontwerpster en assistente. Haar versie van “Follies Bergères” is om te smullen, ondanks dat ze geen grootse zangeres is. Dat is wel de verrassende Fergie. Haar rol als “Saraghina”, een hoer waarmee de jongen Guido een korte maar belangrijke ontmoeting heeft, is klein. Ondanks dat is haar “Be Italian” één van de hoogtepunten van de film, zeker in muzikaal en choreografisch opzicht.

22 December 2009
Première
nine, film, premiere, recensie, daniel day-lewis, maury yeston, 2009