De winnaars van de Vlaamse Musicalprijzen 2005:
Award | Winnaar |
Beste mannelijke bijrol | Koen van Impe voor ‘Soepkinders’ |
Beste vrouwelijke bijrol | Myriam Bronzwaar voor ‘Bloedbroeders’ |
Musicalsite Publieksprijs | Pippi Langkous |
Beste song | Dit is maar een spel uit ‘Bloedbroeders’ |
Creatieve prestatie | Niek Kortekaas voor het decor van ‘Pippi Langkous’ |
De Morgen prijs voor beste inhoudelijke prestatie | Geert Hautekiet voor de tekst en muziek voor ‘Gotf’ |
Aanstormend talent | Veerle Baetens voor ‘Pippi Langkous’ |
Uitzonderlijke prestatie | Peter de Smet |
Beste mannelijke hoofdrol | Dimitri Verhoeven voor ‘Bloedbroeders’ |
Beste Vrouwelijke hoofdrol | Vera Mann voor ‘Passion’ |
Beste regie | Niek Kortekaas voor ‘Pippi Langkous’ |
Beste musical | Bloedbroeders |
Na afloop sprak Musicalworld met enkele winnaars voor een eerste reactie:
Voor Veerle Baetens is deze award de 2e prijs die ze krijgt voor de rol van Pippi. In Nederland sleepte ze de musicalaward voor vrouwelijke hoofdrol voor een kleine productie in de wacht, vanavond kreeg ze de prijs voor aanstormend talent. “Het is fijn dat ik zoveel lof krijg terwijl dit de eerste keer is dat ik in een musical sta. Ik was in totaal 2 keer genomineerd en hoopte natuurlijk wel dat ik er 1 zou winnen. De categorie ‘aanstormend talent’ zag ik ook meer zitten dan ‘beste vrouwelijk hoofdrol’ moet ik zeggen”. Pippi was een van de grote winnaars van de avond met 4 awards: “De mooiste award die we vanavond gewonnen hebben is denk ik wel de publieksprijs, want daar gaat het uiteindelijk over vind ik”. Het komend seizoen gaat deze musical in de reprise voor een 70-tal voorstellingen en zal in zowel Nederland als Vlaanderen te zien zijn.
Peter de Smet staat aan het hoofd van de musicalafdeling van het Brussels conservatorium. Zijn reactie: “Ondanks dat het al een tijdje rommelt in de musicalindustrie in Vlaanderen, zijn er nog steeds een hoop mensen die zich aanmelden voor het concervatorium omdat zij zo enorm gepassioneerd zijn over het vak. De school hebben ze dus niet klein gekregen en ik weet zeker dat de minister de musicalkunst in Vlaanderen ook niet klein zal krijgen!”
Dimitri Verhoeven: “Ik had echt niet verwacht dat ik deze award zou winnen. Je hoopt er natuurlijk wel op, maar ik stond tegenover mijn ‘bloedbroeder’ Jan en je gunt het elkaar zo. Maar stiekem wil je natuurlijk wel winnen en ik denk ook niet dat Jan nu wrokgevoelens tegenover mij heeft omdat ik de award nu gewonnen heb. Hij heeft hem vorig jaar al gewonnen dus we staan nu gelijk (lacht). Voor Dimitri zal er op het podium niet veel veranderen nu hij deze award gewonnen heeft: “Ik ga niet meer druk op mezelf leggen nu ik deze award gewonnen heb, zo zit ik gewoonweg niet in elkaar. Ik doe altijd mijn uiterste best voor elke prestatie en het is natuurlijk leuk als je ervoor beloond wordt, maar als je er niet voor beloont wordt, dan is het ook zo. Je weet toch wel van jezelf of je een goede of slechte prestatie neerzet. Dimitri hoopt in ieder geval dat er volgend jaar, gezien de beslissing van de minister, weer Vlaamse Musicalprijzen zullen zijn: “Het is frustrerend dat je zo weinig aan de situatie kunt doen. Je kunt actievoeren, de pers inschakelen etc. maar het blijft een politiek spelletje en wordt het van bovenaf beslist. Wat denk ik ook meespeelt is de economie. Er komen helaas niet zoveel mensen kijken naar een musical, dat hebben we met ‘Bloedbroeders’ zelf ook ondervonden. We hebben niet zolang kunnen spelen want het publiek kwam niet en dat merk je in bijna alle producties tegenwoordig. Daarom zijn deze Musical Prijzen ook zo’n goed initiatief want zo kun je ook de mensen wakker schudden en zeggen ‘ze zijn er die musicals, kom ernaar kijken!’
Vanaf november is Dimitri in de musical ‘Dracula’ in Antwerpen te zien.
Voor Vera Mann is dit de 2 grote award voor haar rol als Fosca in de musical ‘Passion’. “Het houdt niet op hé haha, maar het is mijn eerste award in Vlaanderen en dat maakt het wel heel bijzonder. Ik vind het ook een vrij symbolische award want het is een piano hamer en ik speel nu voor het eerst in 20 jaar professioneel piano op het toneel in de musical Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk-en Bewonder”. Ondanks dat Vera al een aantal jaren niks in Vlaanderen gedaan heeft op het gebied van musicals, gaat de beslissing van de minister haar toch wel aan het hart. “Ik ben gisteravond naar een afscheidsfeest geweest van mijn oude theaterschool, Hoger instituut voor dramatische kunsten Herma Teirlinck. Herma Teirlinck heeft die school meer dan 60 jaar geleden opgericht en opgebouwd tot school voor een hoge kunsten specifiek voor acteurs onder het mom van ‘je lichaam is je instrument’. Dit is een hele specifieke opleiding die in Europa heel bekend was. Vier jaar geleden is daar dus de subsidie van gestopt en alles is nu onder dezelfde noemer geplaats van ‘conservatorium’. Acteurs hebben dus geen keus meer en moeten naar het conservatorium, maar die specifieke opleiding daar is zo over nagedacht en heeft zoveel goede mensen afgeleverd, maar nu moet die school dus sluiten.
Vera is momenteel in 2 voorstellingen te zien. Zo speelt ze een paar keer per week de rol van Donna in de musical Mamma Mia! en tourt ze door het land met een ode aan Ramses Shaffy in de musical Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk-en Bewonder. Beide producties lopen tot het eind van het jaar en Mamma Mia! zal dan vanaf het voorjaar in Antwerpen te zien zijn. “Mamma Mia! gaat zeker door, ondanks de beslissing van de minister. Ik weet nog niet zeker of ik daar ook de rol van Donna ga spelen, daar is nog geen bevestiging voor, maar ik vermoed van wel”.