Het is inmiddels het derde deel van Best of Musicals. Het concept is simpel en duidelijk. Een aantal mensen uit de musical zingen liedjes die met musical te maken hebben. Ditmaal is er een extra thema: ‘At the movies’. Dat leidt tot een aantal voor de hand liggende keuzes qua musical, maar zeker ook tot wat verrassingen. Natuurlijk kan ‘The Greatest Showman’ niet ontbreken, en wordt er geopend met ‘The Greatest Show’. Dat de slierten dan al door de lucht vliegen is wel een verrassing, en een deel van het publiek heeft meteen wat te doen. Die slierten lostrekken die van het balkon naar beneden hangen. ‘A million dreams’ is een mooie tweede keuze. Ook ‘City of Stars’ uit ‘La La Land’ mag nauwelijks een verrassing zijn. Dat is ‘Frozen’ net zo min, maar twee nummers zingen zonder dat daar ‘Let it go’ bij zit, dat is wel apart, en leuk. Wie weet er nog dat ‘Can’t stop the feeling’ is gemaakt voor de muzikale tekenfilm Trolls. De makers van deze show wel. Er lijkt vooral gemikt te worden op een wat jonger publiek. Hoewel de musicalfilm een historisch fenomeen is, is de keuze hier vooral voor liedjes uit de laatste ca 40 jaar. Sporadisch zijn er oudere songs. Rodgers en Hammerstein ontbreken bijvoorbeeld volledig Ze zijn niet de enige opvallende afwezigen: ook Andrew Lloyd Webber en Stephen Sondheim als componist krijgen we niet te horen. Wel veel populaire liedjes: Elton John, verdeeld over 3 films, Queen (een grote medley dankzij de Bohemian Rhapsody-film) en een soul-medley uit Sister Act bijvoorbeeld. Of ‘My heart will go on’ en ‘I will always love you’ die op op of over het randje van het thema zitten.
>
Quote
Wim van den Driessche maakt van Stars een vijf-sterren-song
In de cast zitten bekende gezichten. Wim van den Driessche (hij deelt de rol met Hans Peter Janssens) maakt van Stars een vijf-sterren-song, en doet verder onder meer een verrassende versie van ‘Somewhere over the rainbow’. Het is niet de enige song die een sekseverandering van uitvoerende doormaakt. West Side Story’s Somewhere wordt fraai gezongen door Ivann Vermeer, ondanks dat hij geen musicalartiest is. Hij weet verder ook prima raad met de (pop)songs die hij te vertolken heeft. De dames-solisten doen het uitstekend: Marleen van der Loo, Charlotte Campion, Goele de Raedt zijn hier de bekende namen, maar ook Charlotte Verduyn en Elke Buyle doen het prima. Vreemde eend in de bijt is Eva-Jane Smeenk, die met haar pop achtergrond zich vooral kan laten gelden in dat genre. Chris van Tongelen en Gene Thomas hebben beiden een afwijkend stemgeluid, waarvan je moet houden, maar hun bijdragen klinken zuiver. Jeroen Logghe en Christophe Coenegrachts stralen beiden in één duet, en vervolmaken het ensemble samen met Rick van den Belt. Hoogtepunten zijn natuurlijk grotendeels afhankelijk van of je het lied goed vindt. Naast Stars zijn dat voor mij Shallow (A star is born), When you believe (Prince of Egypt) en het Footloose-blok.
Liedjes zingen in een zaal als de Stadsschouwburg is natuurlijk niet genoeg. Zelfs niet als er een fantastisch orkest voor de begeleiding zorgt, zoals hier. Het oog wil ook wat. Een enorm videoscherm, met fraaie illustrerende beelden. Natuurlijk de filmtitel, en verder afbeeldingen in de sfeer van de film of het nummer. Lichteffecten, de eerder genoemde slierten en zelfs vuur(werk): er wordt een echte show van gemaakt. Iets minder aandacht lijkt besteed aan de bewegingen. De ensembleleden ogen soms wat tam (wat heupwiegen bij ‘I want to break free’ bijvoorbeeld). Maar ook als er duidelijk meer werk aan is besteed, zoals bij ‘Grease’, komt het juist wat rommelig over. ‘Lady Marmalade’ had wel wat meer sensualiteit kunnen gebruiken, en de bewegingen in ‘Sister Act’ zouden spectaculairder overkomen als het wat meer gelijk en uitbundig was.
Dan de gedachte die bij elk musicalconcert helaas weer terugkomt. In mijn opinie zouden ‘Best of Musicals’-voorstellingen uitsluitend moeten bestaan uit liedjes die voor musicals zijn gemaakt. Het opvullen met bekende popsongs van bijvoorbeeld Queen, Abba of Frankie Valli, een heel gangbare praktijk, is met de enorme catalogus aan songs die aan de beschrijving voldoen, dan ook niet nodig. Bij “Best of Musical at the Movies” verwacht je dan ook liedjes uit musicalfilms. Biografische films van artiesten, zoals ‘Rocket Man’ en ‘Bohemian Rhapsody’ vallen daarbuiten, en ook filmsongs die later in een stage-show zijn verschenen, als ‘Up where we belong’ (An Officer and a gentleman) of helemaal nooit met musical in aanraking zijn geweest, zoals de ‘Titanic’- en de ‘James Bond’- songs, passen niet in dit jasje. Te roemen valt wel dat er nauwelijks overlappingen zijn met eerdere voorstellingen in deze reeks.
‘Best of musicals at the movies’ is dus een bonte collectie songs met een film-connectie, over het algemeen prima uitgevoerd in een mooi decor. Aan de bewegingen is duidelijk minder aandacht besteed. De voorstelling is nog te zien in Capitole Gent op 21 tot en met 23 februari.
Foto’s: Luc Monsaert