Recensie

Wicked: For Good mikt op een breder publiek ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

Wicked: For Good is gearriveerd. En dat zullen we weten. Of beter voelen. Terwijl Wicked Part One het verhaal van Elphaba en Glinda nogal idyllisch en speels inzette, laat regisseur Jon M. Chu in het tweede en laatste deel geen middel ongemoeid om het filmpubliek dreun op dreun te leveren. ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

Wicked: For Good is gearriveerd. En dat zullen we weten. Of beter voelen. Terwijl Wicked Part One het verhaal van Elphaba en Glinda nogal idyllisch en speels inzette, laat regisseur Jon M. Chu in het tweede en laatste deel geen middel ongemoeid om het filmpubliek dreun op dreun te leveren.

Natuurlijk, ook de musicalversie had een tweede akte die somberder was. Elphaba voelde zich gedwongen te vluchten, terwijl Glinda na enige aarzeling besloot achter te blijven en de leugens in stand te houden van de verraderlijke Tovenaar van Oz en zijn vazal Madam Morrible. Er zijn Wicked-fans die tot op de dag van vandaag de tweede akte daardoor minder vinden. Het zijn echter de verpletterende klassiekers No Good Deed en For Good die het laatste uur met gemak onvergetelijk maken.

Actrices Cynthia Erivo en Ariana Grande vlammen als de abrupt gescheiden hartsvriendinnen ook in het tweede deel alsof hun leven ervan afhangt. Alleen maakt Grande dankbaarder gebruik van een karakter dat na meer dan tien songs tot een realisatie komt en voorgoed verandert. Erivo blijft tot aan de finale vooral boos. 

Voor de tweede akte van iets meer dan een uur heeft Chu opnieuw het dubbele beschikbaar om hetzelfde verhaal te vertellen. En hij staat alweer voor de uitdaging om een musicalverhaal te vertellen aan een filmpubliek, publiek dat grotendeels ‘niet van de musical’ is. Hij vult dan ook dat extra uur met zo veel spektakel en grimmigheid, dat het gedaan is met de misvatting dat musical uit louter liedjes met dansjes bestaan.

Het Land van Oz is een totalitaire staat geworden. In deel 1 zagen wij al dat Doctor Dillamond uit zijn ambt als docent gezet werd omdat hij een geit is, in deel 2 worden dieren ingezet om de Yellowbrick Road te bouwen. Dat is in de film geen schattig geel weggetje meer, de stenen zijn besmeurd met bloed: het product van pure dwangarbeid en dierenmishandeling. Vervolgens wordt de bruiloft van Glinda en Fiyero – uiteraard in de film grootser dan groots neergezet – door Elphaba niet eventjes verstoord, maar veroorzaakt de Wicked Witch of the West een verwoestende stampede in van honderden verontwaardigde dieren. En als de verstokte Marvel-liefhebber zich nog niet gewonnen heeft gegeven, gaat Elphaba het leger van de Tovenaar vliegend op haar bezem te lijf als een heuse Avenger. Chu schuwt halsbrekende achtervolgingsscènes niet die Iron Man en de Hulk ereloos doen afdruipen.

In de film is er gelukkig ook meer tijd om het verband tussen Wicked en The Wizard of Oz uit te leggen. We zagen in de opening van deel 1 al in de verte de kleine Dorothy en haar drie vrienden over de Yellowbrick Road lopen, nu is er meer aandacht voor dit verhaalelement. De Wicked-fanaten zijn dus vanaf heden verschoond van hun uitputtende taak om voor nieuwkomers tijdens de tocht naar huis die ingewikkelde vervlochtenheid te ontwarren.

Bovendien horen we twee nieuwe songs: No place like home voor Elphaba en The girl in the bubble voor Glinda. De songs voegen helaas niet veel toe aan het verhaal, maar we weten allemaal waarom Hollywood nieuwe songs inlast in verfilmingen van bestaande musicals: dan doet de film een extra gooi naar een Oscar, namelijk die voor beste originele lied. Maar genomineerd wordt Wicked: For Good bijna zeker voor het camerawerk van Alice Brooks. Zij speelt tijdens The girl in the bubble een meesterlijk maar bedrieglijk spel met spiegelbeelden.

De bekende songs worden met verve geleverd. In As long as you’re mine horen we zelfs heel even waarom Jonathan Bailey ooit een gelauwerd musicalacteur was: in 2019 viel hem een Olivier Award ten deel voor zijn rol in Stephen Sondheims Company.

Ten slotte, ondanks alle lof valt er iets aan de songs te betreuren. De pr-machine van Universal heeft op volle toeren gedraaid om te benadrukken dat de acteurs hun songs tijdens het draaien niet playbackten, maar live zongen. In navolging van de verfilming van Les Misérables dertien jaar geleden. Een bewonderenswaardig vereiste. Alleen is om onverklaarbare redenen het geluid van de zangstemmen in de nabewerking zó gepolijst en opgepoetst, dat van het livegeluid een nogal vlak restant overblijft.  Des te meer reden om musical ondanks prachtige verfilmingen zoals deze Wicked: For Good in het theater te ervaren.

foto’s: 2025 Universal Studios. All Rights Reserved.

       

06 November 2025
Film (preview)
https://www.instagram.com/wickedmovie/
wicked, for good, ariana grande, cynthia erivo,