Eightiesmuziek, vooral die freaky muziek van Kraftwerk, is te gek. Maar fijn tussen mijzelf en mijn iPod. Hoe moet ik me die voorstellen in een vol theater?
“Dat is een goede vraag. Want je kunt niet zomaar vier ijzige muzikanten de hele avond op het podium laten musiceren. Daarmee zou ik het publiek beledigen. Wie gaat er op een stoel zitten om twee uur lang dat tafereel aan te moeten zien? Er zullen zeker van die gedeeltes in de show zitten, precies op die momenten dat de voorstelling die specifieke energie nodig heeft. Maar je maakt ook ballads mee, zij het elektronische. En vooral grappige songs. Zo heb je de song Hard Bodies, die zich afspeelt in een fitnessschool en You Are What You Wear, waarbij de draak wordt gestoken met de kledingmerken waar mensen in die tijd geobsedeerd van waren. Dus ik maak er een gevarieerde boel van. Soms zul je je in een club wanen, hoe heet die tent in Amsterdam, de Roxy? Oké, af en toe waan je je in de Roxy, maar even vaak ben je ergens anders.”
Naast het revolutionaire karakter van Spring Awakening, was die voorstelling ook ronduit hartverscheurend. Die ontroerende momenten kan ik bij een harde satire als American Psycho wel vergeten?
“Tja, daar zeg je me wat. Naast alle grappige momenten bewandelt American Psycho vooral een intellectueel pad. We geven commentaar op cultuur en maatschappij. Het gaat hier om ideeën, het is geen show over het menselijk hart. Maar ik heb er echt voor gezorgd om bepaalde personages toch nog iets van een hart te geven. Denk aan Patricks secretaresse Jean en een paar jongens uit zijn vriendenkring. Die kijken toch meer met een geweten de wereld in. En zelfs seriemoordenaar Patrick. Hij is toch meer een slachtoffer van de omstandigheden dan een bruut monster. Als je goed zoekt, vind je genoeg menselijks, zelfs in deze show. Maar er is een wezenlijk verschil tussen American Psycho en Spring Awakening. Logisch, de shows hebben elk een andere bedoeling met het publiek.”
Morgen het tweede deel van Musicalworlds interview met Duncan Sheik. Daarin heeft Duncan het over o.a. crowdfunding, waar ons gedoneerde geld naar toe gaat en de nieuwe song die hij onlangs voor Spring Awakening heeft gecomponeerd.
Interview
Musicalworld spreekt Spring Awakening’s Duncan Sheik (deel 1)
Musicalworld spreekt met Duncan Sheik, de Tony-winnende componist van Spring Awakening. We hebben het met Duncan over zijn nieuwe musical American Psycho, vanaf december in Londen. Vandaag deel 1 van het interview.
02 May 2013 | |
N.v.t. | |
Crowdfundingsite voor American Psycho | |
duncan sheik, spring awakening, american psycho, musical, touch me, bret easton ellis, almeida, London, |