In Omnia gaat het om Dilly, die thuis nogal gepusht wordt allerlei dingen te doen, en nogal streberige ouders heeft. “Angst en mislukking kennen wij niet.”, dus een slecht cijfer voor wiskunde kan best weer met wat extra hulp worden weggepoetst. Dilly’s ontsnapping is het boek Omnia, en als ze na wat gedoe met haar ouders het boek weer eens openslaat, blijkt ze in het boek te zijn beland. Omnia is een fantasieland, waar de koningin inmiddels gestorven is, en de koning haar binnenkort zal volgen.
De tweeling die zij kregen, bestaat uit de goede prins en een kwade prinses, die samen als yin en yang een eenheid vormden. Maar de kwade prinses is op een dag plotseling verdwenen. Aan Dilly de taak de prinses te zoeken, en te vinden, al is er ook nog een cryptischer zoekopdracht. De tocht voert Dilly onder meer langs een trol, pratende bomen, wolven die vriendelijk zijn, of toch niet, en vraagt haar om haar grenzen te verleggen. Dingen te doen waarvan ze niet weet of ze het wel kan, en dat valt niet mee voor iemand die zeer beschermd is opgevoed en gewend is te doen waar ze goed in is.
De rol van Dilly wordt gespeeld door Maud Swinkels, die dat erg goed doet. Overtuigend in haar spel, soepel dansend en een aangenaam stemgeluid. Ze is de enige die één rol speelt. De volwassenen in de cast spelen allen meerdere rollen. Het bonte gezelschap karakters, beginnend bij de ouders van DIlly, maar zeker ook de pratende poes, de behulpzame lakei, de wonderlijke wolven en de trol worden stuk voor stuk uitbundig vertolkt. Rick Duijst-Bergervoet, Isa Gommers, Janneke Hetharia , Amber Sluis en Sven Stevens zijn met elkaar een sterk ensemble.
De voorstelling is een plaatje met mooie poppen en fraaie kostuums in een eigen stijl. Het verhaal van de hand van Jean-Paul Duijst-Bergervoet is goed te volgen, met een verrassende twist aan het einde van het verhaal. In de muziek (Jacob de Groot) herkennen we klassieke elementen, maar voelt toch heel eigen. Opvallend is de dans, die duidelijk verwijst naar het ballet dat Dilly als vrijetijdsbesteding heeft.
Ook dit draagt bij aan de sprookjesachtige sfeer. Hoewel we Volle Zaal Producties nog steeds als sterk amateurgezelschap zien, voelt en oogt deze voorstelling op alle vlakken zeer professioneel.
Omnia is een fijne voorstelling voor de hele familie, met her en der een heel ondeugend grapje, maar vooral een liefdevolle boodschap in een aangename verpakking. Ruim een uur genieten dus.
Omnia wordt voor diverse scholen en BSO’s opgevoerd. Op 21 oktober is er nog een openbare voorstelling in De Berenkuil in Utrecht. Wees er snel bij, want dit is een knus theater, met dus een beperkte capaciteit.