Recensie

Omnia: een kleurrijke familievoorstelling

Volle Zaal Producties weet iedere keer weer te verrassen met een totaal andere voorstelling dan de voorgaande, maar altijd in het kader van een actueel thema. Omnia, de voorstelling van dit jaar, is een spannend verhaal in een fantasiewereld te vergelijken met Narnia of Oz.

In Omnia gaat het om Dilly, die thuis nogal gepusht wordt allerlei dingen te doen, en nogal streberige ouders heeft. “Angst en mislukking kennen wij niet.”, dus een slecht cijfer voor wiskunde kan best weer met wat extra hulp worden weggepoetst. Dilly’s ontsnapping is het boek Omnia, en als ze na wat gedoe met haar ouders het boek weer eens openslaat, blijkt ze in het boek te zijn beland. Omnia is een fantasieland, waar de koningin inmiddels gestorven is, en de koning haar binnenkort zal volgen.

De tweeling die zij kregen, bestaat uit de goede prins en een kwade prinses, die samen als yin en yang een eenheid vormden. Maar de kwade prinses is op een dag plotseling verdwenen. Aan Dilly de taak de prinses te zoeken, en te vinden, al is er ook nog een cryptischer zoekopdracht. De tocht voert Dilly onder meer langs een trol, pratende bomen, wolven die vriendelijk zijn, of toch niet, en vraagt haar om haar grenzen te verleggen. Dingen te doen waarvan ze niet weet of ze het wel kan, en dat valt niet mee voor iemand die zeer beschermd is opgevoed en gewend is te doen waar ze goed in is.

De rol van Dilly wordt gespeeld door Maud Swinkels, die dat erg goed doet. Overtuigend in haar spel, soepel dansend en een aangenaam stemgeluid. Ze is de enige die één rol speelt. De volwassenen in de cast spelen allen meerdere rollen. Het bonte gezelschap karakters, beginnend bij de ouders van DIlly, maar zeker ook de pratende poes, de behulpzame lakei, de wonderlijke wolven en de trol worden stuk voor stuk uitbundig vertolkt. Rick Duijst-Bergervoet,  Isa Gommers,  Janneke Hetharia , Amber Sluis en Sven Stevens zijn met elkaar een sterk ensemble.

De voorstelling is een plaatje met mooie poppen en fraaie kostuums in een eigen stijl. Het verhaal van de hand van Jean-Paul Duijst-Bergervoet is goed te volgen, met een verrassende twist aan het einde van het verhaal. In de muziek (Jacob de Groot) herkennen we klassieke elementen, maar voelt toch heel eigen. Opvallend is de dans, die duidelijk verwijst naar het ballet dat Dilly als vrijetijdsbesteding heeft.

Ook dit draagt bij aan de sprookjesachtige sfeer. Hoewel we Volle Zaal Producties nog steeds als sterk amateurgezelschap zien, voelt en oogt deze voorstelling op alle vlakken zeer professioneel.

Omnia is een fijne voorstelling voor de hele familie, met her en der een heel ondeugend grapje, maar vooral een liefdevolle boodschap in een aangename verpakking. Ruim een uur genieten dus.

Omnia wordt voor diverse scholen en BSO’s opgevoerd. Op 21 oktober is er nog een openbare voorstelling in De Berenkuil in Utrecht. Wees er snel bij, want dit is een knus theater, met dus een beperkte capaciteit.

 

 

10 October 2021
Reguliere voorstelling
Utrecht
De Berenkuil
https://vollezaalproducties.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen