Recensie

The Sound of Music – Spot! Theater

De musical der musicals, vertolkt zoals je deze moet vertolken. Met sterke spelers, mooie vormgeving, en de warmte die dit liefdesverhaal in crisistijd verdient. The Sound of Musical zal jong en oud blijven bekoren, zeker als het zo wordt gespeeld als door Spot! Theater.

De laatste jaren maakte Spot! Theater een keuze uit het relatief recente musicalverleden, dan weer met een in Nederland superbekende titel als Joseph, The Wiz of Petticoat, dan weer met een musical die alleen bij de fijnproever tot herkenning leidt, zoals het prachtige Jane Eyre of het dolkomische Curtains. Ditmaal is gekozen door waarschijnlijk de bekendste musicaltitel aller tijden, Rodgers & Hammerstein’s The Sound of Music. De al meer dan zestig jaar oude musical heeft steeds weer de harten van het publiek gestolen, en nu krijgt Goirle en omstreken weer de kans dat bij hen te laten gebeuren.

Het verhaal is waarschijnlijk bekend. Novice Maria wordt gedwongen door moeder Overste de wereld buiten de kloostermuren te ontdekken, en gaat in dienst als gouvernante voor de zeven kinderen van weduwnaar en onderscheiden marineofficier von Trapp. Het is 1938, Oostenrijk en de Anschluss met Nazi-Duitsland dreigt. Kapitein von Trapp is sinds het overlijden van zijn vrouw vervallen in autoritaire patronen en vaak van huis. De kinderen moeten het doen met gouvernantes, die ze keer op keer wegpesten. Maar Maria weet vrijwel meteen hun harten te veroveren, onder andere door samen met ze te zingen. Ze ook gevoelens krijgt voor de kapitein, vlucht ze in eerste instantie terug naar het klooster.

Dat de kostuumafdeling overuren heeft gemaakt, blijkt al in de opening, als het volledige toneel vol staat met nonnen, en schitterend het openingsnummer klinkt. Vele bijrollen hebben fraaie folkloristische kleding, en het verhaal vereist natuurlijk ook voor de kinderen verschillende kostuums.  En dan speelt de vereniging deze voorstelling ook nog eens met twee hoofdcasts.
Deze avond werden de rollen vertolkt door de Ländler-cast.  Hierin speelt Jorien van Wees de rol van Maria, en ze pakt het publiek volledig in. Ook de mooie vertolking van Liesl door Danique van Beers is een speciale vermelding waard, maar ook rest van de hoofdcast doet het uitstekend. De humor zit vaak bij de kleinere rollen, die op die momenten leuk worden vertolkt. Uitschieter hierin: de winnares van de tweede prijs op het zangconcours.


Het komt eigenlijk nooit voor dat een amateurvereniging in dezelfde periode een titel speelt als een professionele. Door uitstel vanwege Corona is dat dit jaar wel het geval, zo ook met deze productie. Een vergelijking moet je doorgaans niet maken, maar ik wil in deze situatie een uitzondering maken. Natuurlijk oogt de Stage Entertainment versie met zijn LED-schermen prachtig, en speelt daar een geweldige Maria, maar slaat volkomen door in hoegenaamd eigentijdse ensceneringen. Deze versie van Spot! doet het bronmateriaal meer eer aan. Het gevoel dat deze musical al sinds de eerste filmversie weet op te roepen, krijg je bij deze versie van Spot! ook helemaal (terug). Meteen meezingen wordt misschien lastig, daar ze gebruik maken van de vertaling van Daniël Cohen (versie 2002). Maar laten we eerlijk zijn, daar zit je buurman of buurvrouw waarschijnlijk ook niet op te wachten.

Net als de eerdere voorstellingen van Spot! klinkt deze Sound of Music dus ook weer uitstekend, en ziet het er allemaal pico bello uit. Fijne choreografie, prima decorstukken en fraaie kostuums. En dat allemaal in een musical vol met oorwurmen, en met garantie op een goed gevoel. Een avondje theater zonder zorgen:  Spot!’s The Sound of Music is een voorstelling met een lach en een traan met een happy end, gespeeld door een hartverwarmende cast.
De voorstelling wordt dit en aankomend weekend gespeeld in een uitverkocht Jan van Besouw in Goirle. Het eerste weekend van november is de voorstelling te zien in De Leest in Waalwijk. Voor die voorstellingen zijn nog kaarten beschikbaar.

15 October 2021
Première
Goirle
Jan van Besouw
https://spot-theater.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen