Recensie

De Familie van Nielie in Alle Staten

Het derde deel brengt de bijzondere familie Van Nielie naar de Verenigde Staten. Trump, rap-muziek protesteren en een ontsnapping. Er gebeurt veel. Ondanks dat lijkt de voorstelling wel in herhaling te vallen. ⭐⭐⭐

Twee jaar geleden begon Kwatta met de eerste ‘Familie van Nielie’-voorstelling, met het idee er een vierluik van te maken in opvolgende jaren. Inmiddels zijn we dus aanbeland bij deel 3. Voor de nieuwe bezoekers wordt met een voice-over de familie nog een keer voorgesteld, en voor de oudgedienden wordt meteen duidelijk waar de vijf zich op dit moment allemaal mee bezig houden. Vader is Theo is druk bezig met een uitvinding, een soort helm die alle wereldproblemen kan oplossen. Oma Wil droomt van haar Russische geliefde uit haar spionagetijd. Dochter Pam is in haar demonstratie-periode, en dan vooral rond het milieu. En zoon Jonathan wil als Jotan door het leven gaan, en zo carrière maken als rapper. Theo is zo druk aan het knutselen dat de rest van het gezin eigenlijk niet merkt dat het allesbehalve voorspoedig gaat. Moeder is een beetje afwezig, en hond Bakkie is hond Bakkie (een door de diverse acteurs knap bespeelde pop). Als iedereen bezig is met de reis naar Los Angeles, waar het jaarlijkse uitvinderscongres plaatsvindt, probeert hij met weinig succes deze reis te stoppen. Ook Pam heeft weinig behoefte om het milieu met een vliegreis te belasten. En het gekke is: de rare filosoof met zijn raam, waardoor je overal naartoe kunt, is er deze voorstelling weer gewoon bij. Maar Pam wil er geen gebruik van maken, wat lastig is voor oma Wil, want die mag de VS niet meer in. En aangezien de filosoof zich aan de belofte wil houden geen familieleden met het raam te transporteren, moet oma zichzelf meesmokkelen door in een koffer plaats te nemen. Haar plan daar: haar oude vriend bevrijden uit de gevangenis. Eerst in het vliegtuig, als de hond Bakkie wordt ontdekt in Jonathan’s handbagage, en later op het vliegveld in New York ontstaat chaos, en raken de familieleden elkaar kwijt. Zo beleven ze alleen of in koppeltjes allemaal avonturen rond hun belevingswereld.

Voor wie de eerste voorstellingen zag biedt de voorstelling weinig nieuws. Rare filosofische uitspraken, die soms toch wel weer blijken te kloppen. Chaotische zoektochten en bijhorende ontmoetingen. Het is een kapstok voor Donald Trump grappen (“Baas, er zit een vrouw in die koffer” “Daar heb ik ze graag”), flamingo-beledigingen, en een dis door een grote rapper. Het is geestig, maar blijft ook hangen in clichés. Het levende standbeeld van het Vrijheidsbeeld springt er wat dat betreft in positieve zin uit. Ook de discussie met de voice-over door oma Wil is een uitschieter. Het decor van blokken oogt aardig, maar voegt weinig toe. Net als de miniemime plaatjes die verschijnen, of de kaart van de Verenigde Staten die op de blokken wordt getekend. De spandoeken van Pam met steeds wisselende teksten zijn dan wel geinig. Door het weinig originele verhaal ga je ook het orkest op het podium missen. Zeker in de tweede voorstelling hadden ze een speelse rol.
De cast, grotendeels bestaand uit acteurs die eerder speelden, vertolkt hun rollen naar behoren. Oma Wil (Lieneke Le Roux) en Pam (Pleun de Roode) halen het meeste uit hun rol. Ook nieuwkomer Billy de Walle als Jonathan doet het goed als de in zijn eigen ogen aanstormende rapper.

De derde ‘Familie van Nielie’-voorstelling valt dus veel in herhaling. Dat maakt de voorstelling voornamelijk leuk voor mensen die de eerste delen misten, of voor hen, die er geen genoeg van kunnen krijgen. Wij hopen in ieder geval dat het vierde (en laatste) deel wat origineler uit de hoek komt en dat er zeker weer ruimte komt voor muzikanten op het podium.

Rolverdeling:
Gustav Borreman: Theo (vader)
Marieke van Leeuwen: Saar (moeder)
Billy de Walle: Jonathan
Pleun de Roode:Pam
Lieneke Le Roux: Oma Wil
Joost Dekker: De Filosoof
Quinten de Smedt: Igor, customs agent
Callina Knappmann: airhostess, flamingo, native american, customs agent
Jonathan Baan: airhostess, The Legend, Vrijheidsbeeld, Donald Trump

Scenefoto’s: Laura Luca

Slotapplaus: Musicalworld

Deel jouw ervaring
29 December 2019
Première
Nijmegen
Stadsschouwburg Nijmegen
https://www.kwatta.info/
kwatta, familie van nielie

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen