Twee jaar geleden begon Kwatta met de eerste ‘Familie van Nielie’-voorstelling, met het idee er een vierluik van te maken in opvolgende jaren. Inmiddels zijn we dus aanbeland bij deel 3. Voor de nieuwe bezoekers wordt met een voice-over de familie nog een keer voorgesteld, en voor de oudgedienden wordt meteen duidelijk waar de vijf zich op dit moment allemaal mee bezig houden. Vader is Theo is druk bezig met een uitvinding, een soort helm die alle wereldproblemen kan oplossen. Oma Wil droomt van haar Russische geliefde uit haar spionagetijd. Dochter Pam is in haar demonstratie-periode, en dan vooral rond het milieu. En zoon Jonathan wil als Jotan door het leven gaan, en zo carrière maken als rapper. Theo is zo druk aan het knutselen dat de rest van het gezin eigenlijk niet merkt dat het allesbehalve voorspoedig gaat. Moeder is een beetje afwezig, en hond Bakkie is hond Bakkie (een door de diverse acteurs knap bespeelde pop). Als iedereen bezig is met de reis naar Los Angeles, waar het jaarlijkse uitvinderscongres plaatsvindt, probeert hij met weinig succes deze reis te stoppen. Ook Pam heeft weinig behoefte om het milieu met een vliegreis te belasten. En het gekke is: de rare filosoof met zijn raam, waardoor je overal naartoe kunt, is er deze voorstelling weer gewoon bij. Maar Pam wil er geen gebruik van maken, wat lastig is voor oma Wil, want die mag de VS niet meer in. En aangezien de filosoof zich aan de belofte wil houden geen familieleden met het raam te transporteren, moet oma zichzelf meesmokkelen door in een koffer plaats te nemen. Haar plan daar: haar oude vriend bevrijden uit de gevangenis. Eerst in het vliegtuig, als de hond Bakkie wordt ontdekt in Jonathan’s handbagage, en later op het vliegveld in New York ontstaat chaos, en raken de familieleden elkaar kwijt. Zo beleven ze alleen of in koppeltjes allemaal avonturen rond hun belevingswereld.
Voor wie de eerste voorstellingen zag biedt de voorstelling weinig nieuws. Rare filosofische uitspraken, die soms toch wel weer blijken te kloppen. Chaotische zoektochten en bijhorende ontmoetingen. Het is een kapstok voor Donald Trump grappen (“Baas, er zit een vrouw in die koffer” “Daar heb ik ze graag”), flamingo-beledigingen, en een dis door een grote rapper. Het is geestig, maar blijft ook hangen in clichés. Het levende standbeeld van het Vrijheidsbeeld springt er wat dat betreft in positieve zin uit. Ook de discussie met de voice-over door oma Wil is een uitschieter. Het decor van blokken oogt aardig, maar voegt weinig toe. Net als de miniemime plaatjes die verschijnen, of de kaart van de Verenigde Staten die op de blokken wordt getekend. De spandoeken van Pam met steeds wisselende teksten zijn dan wel geinig. Door het weinig originele verhaal ga je ook het orkest op het podium missen. Zeker in de tweede voorstelling hadden ze een speelse rol.
De cast, grotendeels bestaand uit acteurs die eerder speelden, vertolkt hun rollen naar behoren. Oma Wil (Lieneke Le Roux) en Pam (Pleun de Roode) halen het meeste uit hun rol. Ook nieuwkomer Billy de Walle als Jonathan doet het goed als de in zijn eigen ogen aanstormende rapper.
De derde ‘Familie van Nielie’-voorstelling valt dus veel in herhaling. Dat maakt de voorstelling voornamelijk leuk voor mensen die de eerste delen misten, of voor hen, die er geen genoeg van kunnen krijgen. Wij hopen in ieder geval dat het vierde (en laatste) deel wat origineler uit de hoek komt en dat er zeker weer ruimte komt voor muzikanten op het podium.
Rolverdeling:
Gustav Borreman: Theo (vader)
Marieke van Leeuwen: Saar (moeder)
Billy de Walle: Jonathan
Pleun de Roode:Pam
Lieneke Le Roux: Oma Wil
Joost Dekker: De Filosoof
Quinten de Smedt: Igor, customs agent
Callina Knappmann: airhostess, flamingo, native american, customs agent
Jonathan Baan: airhostess, The Legend, Vrijheidsbeeld, Donald Trump
Scenefoto’s: Laura Luca
Slotapplaus: Musicalworld