Als de show wordt geopend door agent Knuppel lijkt er iets mis te gaan. Urinetown staat toch pas voor komend voorjaar op de planning? Maar het is natuurlijk een teaser, en het kostuum gaat dan ook snel weer uit. Wat volgt is een bloemlezing uit de historie van de vereniging, qua jaren kris kras door elkaar. Omdat het hier zowel zeer bekende als vrij onbekende musicals betreft, worden klassiekers als Gezegend Nubië uit Aïda en Petticoat uit de gelijknamige musical afgewisseld met fijnproever-nummers als Rode heuvels thuis uit Parade en Waar blijft de tijd uit The Hired Man.
Vrolijk en serieus wisselen elkaar af, hoewel er wel een mooi coming-of-age probleemblokje is. Hierin zitten Spring Awakening met de ‘hits’ Mama, jij baarde en Shit.. dit leven en Bare. Uit de stilte die er bij het laatste nummer uit deze laatste musical valt is te merken dat deze herhaling veel indruk maakt. Ik was enorm onder de indruk van de oorspronkelijke voorstelling uit 2011, en “Zie mij”, waarin een moeder de coming-out van haar zoon door de telefoon niet wil horen bezorgde me opnieuw kippenvel, en waterige ogen.
Een enorm hoeveelheid zangers op het podium zorgt dat de ensemblenummers van het podium knallen. Zo moeten we nog maar afwachten of het reünieconcert van Aïda net zo geweldig gaat klinken als het eerder genoemde nummer uit de show. En Corny Collins uit Hairspray zal zelden zo’n grote hoeveelheid dames op het podium hebben gebracht. Hoewel er wel wat verkledingen zijn, zal dit concert wel de eerste keer zijn dat het gezelschap uit “De Jantjes” er zo sjiek uitzag. Het feestje op het podium en in de zaal is er echter niet minder om.
Maar niet alleen bij grootschalige samenzang klinkt het uitstekend, ook de solozangers en zangeressen, of kleinere groepjes klinken prima. Als, gevoelsmatig veel te vroeg, met een flink blok Titanic de voorstelling wordt afgesloten (en de schrijver dezes zich realiseert dat hij er in geslaagd is alle musicals te benoemen behalve Jeckyll & Hyde, in welk blokje wel vakkundig het clichénummer is omzeild) kunnen we terugkijken op een zeer geslaagd jubileumconcert.
Ook wie de musical met de onuitspreekbare titel (ervaring uit de foyer) niet zag, begrijpt dat deze toppers een Amateur Musical Award hebben verdiend. Na het applaus krijgen we nog één toegift, en dat is weer een voorproefje. “Sta op en Loop”, de klassieker uit Urinetown, die nog nummer 1 heeft gestaan in de Musicalworld Top 50 Aller Tijden. Dat is alweer bijna 11 jaar geleden: niet alleen deze avond vliegt de tijd.