Op de dag van de tweede scriptlezing van Liften 2 presenteert I&L Entertainment in het Kennemer Theater te Beverwijk zijn twee nieuwe voorstellingen. Natuurlijk heeft de Bossche producent daarbij de Bossche bollen niet vergeten (in het nog knoeiloos eetbare en lekkerste formaat), en staat ook de prosecco klaar. Léon van Uden (de L van I&L) vertelt hoe anders het in Nederland gaat ten opzichte van de Verenigde Staten, waar een voorstelling keer op keer wordt aangepast en gespeeld voor de definitieve première, terwijl die stappen hier in de korte beginperiode allemaal moeten worden gemaakt. Aan Liften 2 wordt dus nog hard gesleuteld: de avond ervoor werd, met John Williams ET op de achtergrond, de proloog nog volledig herschreven. We kregen een kort tekstfragment te horen, en tevens zong Joke de Kruijf “Lopen door het zand’, een nummer uit de voorstelling. Na de presentatie sprak Musicalworld met de twee musicaldames, maar daarover later meer.
Naast het tweede deel van Liften brengt I&L Entertainment namelijk ook ‘Co With The Flow’. Net als op het Youtube-kanaal met dezelfde naam zal deze voorstelling de ervaringen als stewardess van Co Trum zelf als basis hebben. Het belooft een solorevue-achtige voorstelling te worden vol dans (Co deed Lucia Marthas), een paar liedjes en vooral veel verhalen. Uit haar voorstelling zingt ze een uptempo liedje over de standaard vluchthandelingen en die standaardvraag ‘Vlieg je nu alweer terug”, waarbij ze ook stukje tapdans laat zien. ‘Co with the Flow’ is voer voor de fans, en de liefhebbers van reisverhalen.
Tenslotte kunnen we nog melden dat er nog twee voorstelling van de theaterpauze-plank worden gehaald. Robèrt van Beckhoven laat zijn theatergasten komen seizoen weer ruiken aan en proeven van zijn creaties in Bij Robèrt. En na Liften 2 keert Joke de Kruijf alweer snel terug in het theater met een aantal kerstconcerten.
Terug naar Liften 2: Girls Night-INN en de twee actrices in dit stuk.
Frédérique Sluyterman Van Loo is nieuw in het vervolg op Liften. Ze omschrijft haar rol als een advocaat met een moeizame relatie met haar vader. Daar zijn dingen mee gebeurd en daardoor is zij in voorarrest. De voorstelling speelt zich dus af in een huis van bewaring. De zwart-witte streepjes (red: zie de poster van Liften 1) komen hier dus nog meer van pas. Het is een mooi verhaal met heel veel hele grappige dingen, maar de lijntjes die iedereen met elkaar heeft zijn wel heel ontroerend en bijzonder. Net als in Liften 1 wordt er ook in dit tweede deel gezongen, voor haar gevoel zelfs meer dan in het eerste deel. En iedereen, dus ook zeker Frédérique, komt daarin aan de beurt. Natuurlijk is het verhaal nog volop in beweging.
“Ik moest het script zelfs inleveren na de eerste lezing. I&L is een leuk, stoer bedrijf van twee fijne mensen (red. ter aanvulling: de I van I&L is Ilse van den Heuvel) en heel lekker dat ik het dit keer niet allemaal zelf hoef te produceren, zoals eerder wel ‘In bed met Dietrich en Piaf’ en ‘Callas | Onassis | Kennedy’. En bijzonder, net als bij de Grote Drie is dit weer drie mensen en een David, toen David van den Tempel, nu David Sanders.”
Bang zijn dat Fréderique niets meer te doen heeft hoeven we niet. Haar agenda behoorlijk vol met lesgeven - tijdens (en voor) de Corona-periode heeft ze een opleiding gedaan bij Alberto ter Does - en wat we ook heel fijn vinden te horen: in februari (na dit tweede deel van Liften) keert ze met Ellen Röhrman terug in het Tapas Theater met de heerlijke voorstelling ‘Last Date’.
Joke de Kruijf moet een voorkeursbehandeling hebben gekregen en wel het script hebben meegekregen, want ze zong deze presentatie tenslotte een heel lied, maar dat blijkt anders te liggen. “Dit lied komt uit de vorige voorstelling, en was al mijn nummer. Het nummer keert terug, en is ook haar lijflied geworden. Ik was dus heel gelukkig dat ik het mocht zingen.
We kennen je natuurlijk ook al heel lang als musicalactrice, Vooral als dé…
(Zingt) Het spoooook…. Ik heb het destijds in Nederland, maar ook in Wenen en Hamburg gedaan, en zing het nog steeds.
Komt er een Liften deel twee, moet je het ineens doen met een heleboel andere mensen. Dat moet toch een teleurstelling zijn
Nou, teleurstelling niet, Jammer is het woord. Je bent zo ingespeeld op de dames, en we hebben zo veel gelachen en plezier gehad. Aan de andere kant is het heel leuk om andere mensen te ontmoeten waar ik nog niet mee gespeeld heb. Ik bewonder Frédérique al jaren, een mooie sterke vrouw, waar ik hoop heel veel van te kunnen leren. Winston is gewoon een leuke gozer, en David is een nieuwe jongen, dus geen idee, wel een leuke energie. Verder is het nieuwe ronde, nieuwe kansen, en ben ik blij dat ik wat kan doen na deze dramatische periode.
“Alleen jouw verhaallijn loopt dus door”
Ja, uiteraard wordt het wel uitgelegd, want je kan niet verwachten dat iedereen deel 1 heeft gezien. Ik kan dus doorgaan op mijn eigen karakter, en dat is heel erg leuk, want ik was heel gek op die lekker hysterische ADHD vrouw met een gouden hartje. Ze is een vrouw in ontwikkeling, dat maakt haar interessant. Het verhaal heeft humor, maar ook diepgang. David is heel jong, Frédérique is de oudste, dan kom ik heel snel, en dan zit Winston lekker in het midden. Zo is het voor elk wat wils: niet alleen een vrouwenprogramma, maar ook een mannenprogramma. Voor jong en oud.
Was de eerste Liften niet juist wel echt een vrouwenprogramma?
In de zaal zaten veel vrouwen, maar ook wel mannen. Omdat er bij die voorstellingen drie vrouwen op een affiche stonden, trok deze natuurlijk veel vrouwen. Maar sommigen waren dan weer zo stoer hun man mee te nemen en die vonden het hartstikke leuk. Dat hebben we ze meteen erna echt gevraagd.
Of de ene man op deze poster de mannen heeft kunnen verleiden tot het kopen van kaarten zal aan het begin van volgend theaterseizoen blijken, als deze voorstelling in première gaat.