Column

3 maal is scheepsrecht

Zoals jullie allemaal al weten ben ik gek op spreekwoorden en gezegdes. Voor een buitenlander vind ik dat mijn column vol zit met bewijs dat ik best wel ingeburgerd ben: van [url=http://www.musicalworld.nl/column.more.php?id=502_0_2_0_M]Wilt U Zitten, Ik Kan Staan[/url] tot [url=http://www.musicalworld.nl/column.more.php?id=579_0_2_0_M]Wat de boer niet kent[/url]. En deze keer wordt het een gezegde (hmmm, of is het toch een spreekwoord?) rechtstreeks uit de oer-Hollandse zee-geschiedenis: � 3 maal is scheepsrecht�.

Zoals jullie allemaal al weten ben ik gek op spreekwoorden en gezegdes. Voor een buitenlander vind ik dat mijn column vol zit met bewijs dat ik best wel ingeburgerd ben: van Wilt U Zitten, Ik Kan Staan tot Wat de boer niet kent. En deze keer wordt het een gezegde (hmmm, of is het toch een spreekwoord?) rechtstreeks uit de oer-Hollandse zee-geschiedenis: � 3 maal is scheepsrecht�.

Dit gezegde is ook niet onbekend voor de Amerikanen want veel Nederlandse spreekwoorden (en/of gezegdes) zijn rechtstreeks terug te vinden in het Engels: �The Apple doesn�t fall far from the tree�, �the pot calling the kettle black�, �Never look a gift horse in the mouth�. Andere zijn niet rechtstreeks vertaald maar komen aardig in de buurt, bijvoorbeeld: �A Taste of your own medicine� is gewoon een Koekje van eigen deeg. En hoewel wij het in het Engels het niet over � scheepsrecht� zouden hebben, zijn we wel bekend met het gezegde (spreekwoord, uitdrukking, whatever!): �Third time�s a charm. Oftewel, de derde keer brengt geluk�

Wat heeft dit met musical te maken? Niks. Maar ik neem aan dat jullie na een half jaar toch wel gewend zijn dat ik het lange pad neem voordat ik mijn doel bereik, toch?

Eerst even een voorbeeld: dit wordt nu de derde column die ik schrijf die te laat is. Dus, als de uitdrukking klopt, wordt het deze keer een knaller! (hoopvolle lach�)  Noem het toeval, maar het nummer drie is magisch en op de een of de andere manier komt het vaak terug in ons leven.

(By the way, ik ben er nog niet. Nog maar heel even geduld�)

Na de drukte van vorig maand (errr, zie mijn vorige column) had ik verwacht dat het deze maand rustiger zou worden, maar helaas was dat niet het geval. Grappig genoeg, is dit de derde poging die ik deze maand neem om deze column te schrijven. Tot nu toe is het gelukt, dus misschien deugt het spreekwoord wel.

En wat was (of is het ben? Of had? Argh!) ik nu vergeten te schrijven? Oh ja, waar ik vorig jaar rond deze tijd mee bezig was. Ik was aan het auditeren voor Jesus Christ Superstar (aha! Het gaat eindelijk weer over musicals). En zo, zonder het te merken was ik midden in het auditieseizoen beland! Ineens was ik onder de pannen (zie je, weer zo�n uitdrukking)

Is drie maal dan ook scheepsrecht? Als dat zo is dan moet het volgend jaar zeker goed komen. De laatste paar weken heb ik meerdere audities gedaan en afgenomen voor 3 (tel uit, drie) verschillende producties. Dat betekent dat het goed moet komen met minstens ��n van de producties, toch?

Het enige probleem is nu, welke productie wordt die derde? De audities lopen allemaal door elkaar met workshops en call-backs. Ik zou het niet weten, maar mijn punt is (h� h�, eindelijk�) dat ons vak het meest slopend is voor een simpele reden: Het sollicitatiegesprek oftewel, de auditie!

Als je ober bent en je solliciteert naar een baan bij een nieuw restaurant, hoef je niet te bewijzen dat je een bestelling kan opnemen of met een dienblad kan lopen zolang je dat maar kunt aantonen met een cv of brief van je vorige werknemer. Dit is in de meeste gevallen zo, maar niet bij musical.

Hoe succesvol je dan ook bent, het blijkt dat zelfs de grote sterren iedere keer opnieuw moeten bewijzen dat ze kunnen zingen, dansen en acteren. Ja, de auditie. Maar hoe gaat dat eigenlijk? Het is overal hetzelfde maar toch wel ieder keer anders. Om dat te bewijzen, een korte impressie van drie audities van de vorige maand:

1. CATS:

    Ik heb nu 4 keer voor Cats geauditeerd en iedere keer voor dezelfde rol, Gus the theatre cat (Koos in het Nederlands). De eerste drie keer was ik altijd tot de laatste ronde gekomen maar helaas nooit aangenomen om een simpele reden: Ik ben wel het juiste type maar ik was niet oud genoeg voor de rol. Hij hoort immers een hele oude theater rots te zijn. Maar de laatste keer was 6 jaar geleden en ik ben nu wat ouder dus ik dacht, ik ga er weer voor. Maandag de 28e. Ik moest om 12 uur zingen maar wegens slechte planning van het Engelse creative team lopen de audities meer dan 2 uur uit. Ergens na 14 uur ben ik aan de beurt. Ik loop binnen en ga op mijn plek staan. Ze willen eerst een eigen nummer horen: �This Nearly Was Mine� uit �South Pacific�. Ik ben klaar en de regisseur zegt: �Mooie nummers zoals deze worden zelden meer geschreven� prachtig gezongen!� Nu willen ze het nummer �Gus� uit Cats horen. Die heb ik voorbereid want ik wist (hoopte) dat het zover zou komen. Ik zing het hele nummer maar de commissie wil nog meer horen. �The Ballad of Billy McCaw�� deze heb ik helaas niet voorbereid, dus in plaats daarvan vraagt de musical leider over mijn bereik. In de show moet ik een Gis kunnen zingen en dat kan ik. Dat bewijs ik. Daarna moet ik even buiten staan wachten� Na een paar minuten komt iemand naar buiten om mij te vertellen dat ik klaar ben. Ik hoef niet te dansen en heb geen call back. Ik sta versteld. Niet uit arrogantie maar door het feit dat ik al drie keer voor dezelfde rol zo ver bent gekomen, en nu in ��n keer niet. Het had iets te maken met mijn timbre in de hoogte ofzo. Maar, ik krijg te horen dat ik �on hold� ben. Dat betekend dat als ze niemand kunnen vinden voor die rol ik misschien op een latere datum terug moet komen, maar dat komt niet zo vaak voor, dus ik denk�. het is voorbij� Maar gelukkig is mijn column weer laat deze maand en heb ik deze week gehoord dat er niemand is gevonden voor de rol, dus moet ik in de 2e of 3e week van januari terugkomen. Er is dus nog hoop�)
2. HET MYSTERIE VAN CHARLES DICKENS:
    Sinds vorig jaar werk ik met een amateur vereniging in Noord Holland, en ga volgend jaar hun productie regisseren dus dat betekent: Audities!  De eerste ronde is op maandag de 21e voor mensen die alleen in het ensemble willen. Ik leer de hele groep een koorstuk uit de show met een dansje bij. Daarna kijk en luister ik naar hen in kleinere groepjes zodat het niet te stressvol is. Het gaat goed en bijna iedereen is door. De tweede ronde vindt plaats op zondag de 27e voor mensen die voor een rol willen gaan. Ik plan 10 minuten voor alle kandidaten en de dag gaat best goed. Veel talent maar helaas te weinig rollen. Bijna iedereen wordt gevraagd om de volgende avond terug te komen voor de dansauditie want ook de hoofdrollen moeten meedoen in de grote ensemble nummers. De derde ronde is de avond daarop. Ik ben al moet van mijn Cats auditie (zie boven) maar The Show Must Go On!  Meer dan 30 mensen leren een dans in een onspannend sfeer. Op het eind van de avond hebben wij 4 van de 11 rollen gecast, maar moeten nog een call-back doen om de juiste beslissingen te maken. Dit vindt plaats op de 19e van deze maand, dus jullie zullen moeten wachten op de uitslag.
3. THE WIZ:
    Toen ik hoorde dat The Wiz naar Nederland kwam dacht ik �Leuk, maar ik maak geen kans want het is een zwarte-musical (zwartemusical? Zwartenmusical? Wat een taal, zeg!)�. Ik was daarom ook prettig verast toen ik een uitnodiging kreeg om te komen auditeren voor de Leeuw!  Blijkbaar gaat het om een nieuwe versie, meer �multi-culti�. Dus op vrijdag 2 december ging ik naar Focus om mijn auditie af te leggen. Helaas word ik ziek . Maar ik moet gaan dus ik sta op om te douchen en heb geen warm water!!! Arghhh!  Ik bel rond maar ze kunnen pas de volgende dag komen kijken dus pak ik mezelf goed in, neem mijn auditiekleding en een handdoek mee en ga vroeg naar de studio om te douchen! Het helpt want ik voel me lekker fris en mijn luchtwegen gaan iets meer open. Ik ben aan de beurt. Ik loop het lokaal binnen om een lange tafel aan te treffen met minstens 10 mensen erachter! Meteen zenuwslopend! Er wordt aan het buitenlandse team uitgelegd wie ik ben, wat ik momenteel doe en, gelukkig, dat ik ziek ben. Om mijn stem te sparen hoef ik mijn eigen nummer niet te zingen en mag ik meteen beginnen met het eerste nummer van de Leeuw dat mij toegestuurd was. In het begin gaat het goed. Ik sta lekker te swingen en leef me in. Mijn keel is een beetje rauw maar het gaat nog. Dan komt de hoge noot en met al mijn kracht PERS ik hem eruit� en hij zit! �Gelukkig�, denk ik maar dan moet ik het nummer nog af maken en ik hoor dat het niet zo goed gaat met mijn stem. Om die ene noot te zingen moest ik alles geven en nu is het op. Ik doe mijn best en hoest verder, maar het klinkt niet zo mooi meer. Bijna aan het eind van het nummer en ik moet nog ��n lange, hoge noot zingen. Ik adem in� en de regisseur zegt, �STOP!�. Ik ben zo teleurgesteld. Ik weet dat ik het kan maar vandaag lukte het echt niet. Toen keek de regisseur mij aan, lachte en zei: �ik hoor dat je ziek bent en ik hoor dat je het kan dus maak je niet druk� je hebt een call-back�! Ik helemaal gelukkig! Ik krijg een sc�ne om in te studeren met nog een nummer van de leeuw en moet de 13e terugkomen voor de laatste ronde�

Dus het blijft allemaal erg spannend. Welke van de drie wordt nu mijn scheepsrecht? Hmmm, nu dat ik er over nadenk, dit is al mijn vierde auditie voor Cats� H�! Waar is mijn scheepsrecht? Nou ja� Ik ben niet bijgelovig� MAAR WENS ME GEEN SUCCES, ALEEN TOI TOI TOI!!!

Tot volgende maand!

N.v.t.
Michael, Diederich, Column,