Musicalreport

Romeo and Juliet

De IJslandse theatergroep Vesturport brengt een originele Romeo & Juliet in een circus-setting. Hiermee komen ze waarschijnlijk erg dicht bij de oorsporonkelijke belevenis van het stuk. Helaas weten de acteurs niet ook de poezie uit de woorden te halen, dit is voornamelijk een fysieke belevenis.

David Lan, artistiekleider van de Young Vic, had deze productie in IJsland gezien en was zo enthousiast dat hij Vesturport naar Londen heeft laten overkomen.

Verona is in deze bewerking gesitueerd in een circus setting, inclusief cat walk, duikplanken, ringen, trapezen en meters stof. De ‘ring master’, verkleed als clown, leidt het publiek door het stuk en zet de sfeer gelijk neer door met een stand up act te beginnen.

De IJslandse acteurs, die allerlei spectaculaire acrobatische bewegingen tijdens het spelen uitvoeren, zijn niet geintimideerd door de tekst. Ze mixen Shakespeare zijn taal met moderne scheldwoorden en in verhitte situaties gaan ze over in het IJslands. Dit is een anarchistische Romeo & Juliet, die op zijn tijd erg plat kan zijn. Toch moet deze staging dicht bij de manier komen waarop Shakespeare het oorspronkelijk bedoelt moet hebben.

Er worden geen wapens gebruikt, maar de Montagues en Capulets gaan elkaar te lijf door in de doeken te hangen en elkaar neer te schoppen. De balkon scene vindt plaats in de touwen en de seks scene in een ring in de lucht. Om de zo veel tijd barst de cast uit in standards, vooral Paris wordt neergezet als een derderangs cafe zanger. In de kerk hangt een levende Jezus aan het kruis, die op sitituaties reageert, zingt en een joint met de dominee deelt. De nurse wordt gespeeld door een grote behaarde viking. Totale gekte!

In het begin van de voorstelling liepen heel wat mensen, in de toch al vrij lege zaal, weg. Dit was waarschijnlijk niet de romantische R&J, die men verwachte. Wij hebben ons echter heel erg vermaakt en geen enkel moment verveeld.

De IJslandse cast was vooral sterk in het, hoofdzakelijk komische, 1e bedrijf. Ze hadden meer moeite om Shakespeare zijn poezie en tragedie tot leven te brengen. Toch zie ik zo’n moderne interpretatie veel liever dan een traditionele staging waar de tekst mooi, maar zonder passie wordt gedeclameerd.

Elk goed theaterstuk moet volgens mij eindigen met een beeld dat in je herinnering blijft hangen. Dat was ook hier het geval: Romeo klimt de touwen in en laat zich achterover vallen, waardoor hij omgekeerd blijft hangen, waarna Juliet zich met hetzelfde touw zichzelf wurgt. Dit alles gebeurd op de cat walk en dus midden in het publiek, wat de impact nog groter maakt. Op het toneel hangen tegelijkertijd de half ontblote mannelijke lijven ook omgekeerd in de touwen, waarna de clown eindigt met de onsteffelijke woorden: “Never was there such woe as the story of Juliet and her Romeo. Een top avond.

Dit is een productie waar heel veel beroemde acteurs weg van zijn. Daarom zal de productie binnenkort vele gastacteurs presenteren met als doel om het grote publiek naar dit theatrale evenement te trekken. De namen die al bekend zijn: Jude Law, Vanessa Redgrave, Joanna Lumley, Sir Derek Jacobi & Sir Sean Connery.

03 December 2004
Reguliere voorstelling
Londen
Playhouse Theatre

Romeo, Julia, Liefde, Haat, Verona