Recensie
De leukste crisis van Nederland
De NME-jongeren brengen een hilarische voorstelling op de binnenplaats van het Muiderslot. Lees wat de hoofdrolspelers te zeggen hadden, en wat Musicalworld van de voorstelling vond.
Woensdag, vlak voor de generale repetitie op het slot, sprak Musicalworld met een drietal van de spelers. Iets later in het gesprek werden schoof ook regie-assistent Niels Pieterse aan.
Allereerst vroegen we om een korte introductie:
Maryse van der Hak: Ik kom uit Zoetermeer en ik speel de rol van Guinevere. Dit is het tweede jaar op het NME; ik heb vorig jaar ook in Zigana gespeeld en het blijft leuk. De show die we nu spelen is ook erg leuk; zeer grappig en hilarisch.
Milan van Waardenburg: Ik speel koning Arthur. Ik heb vorig jaar in het ensemble gezeten bij Zigana de Musical. Eerder heb ik nog "Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?" en enkele toneelproducties gedaan. Bij deze productie is het allemaal heel leuk: lachen gieren brullen, maar ook hard werken en vermoeiende dagen.
Dagmar Rijff: Ik speel Patsy; dat is het "slaafje" van koning Arthur (en paard, red). Dit is mijn eerste jaar op het NME, dus het is allemaal leuk en nieuw. En ontzettend professioneel. Ik heb al wel eerder dingen gedaan, maar dit is de eerste keer dat ik werk met microfoons en zenders. En vooral de plek waar we spelen is heel leuk.
Over de locatie:
Het is echt heel bijzonder dat je op de binnenplaats van een echt kasteel mag spelen; dat gebeurt toch niet vaak. Zo heel anders dan in een theater. Het is allemaal heel mooi met licht. Het past nu ook weer zo mooi bij dit stuk, wat over ridders gaat. En eigenlijk geldt dat voor elk jaar.
Over de voorbereidingen
Eerst hebben we bij NME in Zoetermeer (wekelijks) geoefend, en nu zitten we vanaf (afgelopen) zaterdag hier. Toen zijn we hier in een gymzaal in de buurt begonnen; daar oefenen we dan van 10 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds. Da's best zwaar. We zijn dan alleen maar bezig met doorlopen. In Zoetermeer hebben we voornamelijk losse scenes geoefend en af en toe een grove doorloop om te kijken hoe scenes achter elkaar werken. Vanmorgen hebben we een doorloop gedaan van de eerste akte en deze helemaal gecleand; en vanmiddag een technische doorloop gedaan hier op het slot; en omdag het best snel ging zelfs twee keer. En gisteren hebben we de tweede helft gedaan. En vanavond is dan de generale repetitie, zonder publiek. Dan is ook de eerste keer dat we met kostuums spelen. En morgen is dan de eerste try-out met publiek, en dan komt de grime er nog bij.
De overgang van de platte gymzaal naar het binnenplein van het Muiderslot
Het is inderdaad best wennen aan de niet-vlakke vloer. De eerste keer dat we hier op locatie speelden ging het ook best slecht. We moesten echt heel erg wennen en sommige dingen moesten toch anders. In de gymzaal heb je ook het hele vlak wat je kunt gebruiken, en hier op de binnenplaats staan er ook bomen, en de waterput; da's lastig.
Het stuk is gebaseerd op Spamalot. Dat is redelijk volwassen humor; hoe is dat voor jullie om te spelen?
We worden daarin heel goed geholpen door Niels en dat is wel heel belangrijk. Niels lachend:Zij zijn gewoon heel goed en kunnen dat.
We worden goed gecoacht. Het is een heel hilarisch stuk en dan is het lastig om de komische dingen heel serieus over te brengen. Het is de bedoeling dat het publiek lacht, en niet wij. Het timen en het op de goede manier zeggen; maar het gaat tot nog toe heel goed.
Dagmar moet een paard spelen? Is dat zwaar?
Inderdaad, bepakt en bezakt. En zwaar, ach. Ik heb een hele grote rugzak, of eigenlijk is het gewoon een soort stoel, en daar zit van alles in.
De leukste scene om te spelen
Dagmar en Milan: het liedje en de scene Toedeloe. Dan vluchten we voor de Fransen. Het is een hilarische scene vol humor, en rennen en can-can danseressen.
Maryse: ik ben ook 1 van de can-can danseressen en vind die scene ook wel leuk. Maar de scene waarin Milan mij ten huwelijk vraagt vind ik (als Guinevere) de leukste. En het eindnummer ook
De rest beaamt dat; ook de slotscene is erg leuk.
Zijn er nog dingen tijdens de repetities ontstaan, die niet in het oorspronkelijke script terug te vinden zijn?
Jawel. Zo komt er bijvoorbeeld in een scene ineens een motor voor. Dat is natuurlijk heel raar, als je kijkt in welke tijd het speelt. En ook de rol van de koe is tijdens de repetities veranderd. En zo zijn er meer spontane ingevingen van Barth en Niels. Niels: Er zat een heel suffig Elvis-achtig nummer in een kapelletje in en we vonden dat dat al te vaak is gedaan. Dus dat is eruit gehaald, en daarvoor in de plaats heeft de koe een prominente plaats gekregen.
Bekende Nederlanders
Maryse:Wat ook wel leuk is om te vertellen is dat de meeste karakters iets van bekende Nederlanders hebben meegekregen. En soms zit er in de tekst ook een verwijzing. Zo heeft er iemand een eigen magazine. En Milan ziet er niet alleen een beetje uit als Beatrix; dat komt ook terug in zijn spraak.
Milan: Ik heb wel zes keer de troonrede bekeken.
Waarom moet iedereen komen kijken
Het is een heel erg leuke voorstelling. Voor iedereen, ook voor kinderen.
Scenefoto's: Erick Kicken KVX
Allereerst vroegen we om een korte introductie:
Maryse van der Hak: Ik kom uit Zoetermeer en ik speel de rol van Guinevere. Dit is het tweede jaar op het NME; ik heb vorig jaar ook in Zigana gespeeld en het blijft leuk. De show die we nu spelen is ook erg leuk; zeer grappig en hilarisch.
Milan van Waardenburg: Ik speel koning Arthur. Ik heb vorig jaar in het ensemble gezeten bij Zigana de Musical. Eerder heb ik nog "Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?" en enkele toneelproducties gedaan. Bij deze productie is het allemaal heel leuk: lachen gieren brullen, maar ook hard werken en vermoeiende dagen.
Dagmar Rijff: Ik speel Patsy; dat is het "slaafje" van koning Arthur (en paard, red). Dit is mijn eerste jaar op het NME, dus het is allemaal leuk en nieuw. En ontzettend professioneel. Ik heb al wel eerder dingen gedaan, maar dit is de eerste keer dat ik werk met microfoons en zenders. En vooral de plek waar we spelen is heel leuk.
Over de locatie:
Het is echt heel bijzonder dat je op de binnenplaats van een echt kasteel mag spelen; dat gebeurt toch niet vaak. Zo heel anders dan in een theater. Het is allemaal heel mooi met licht. Het past nu ook weer zo mooi bij dit stuk, wat over ridders gaat. En eigenlijk geldt dat voor elk jaar.
Over de voorbereidingen
Eerst hebben we bij NME in Zoetermeer (wekelijks) geoefend, en nu zitten we vanaf (afgelopen) zaterdag hier. Toen zijn we hier in een gymzaal in de buurt begonnen; daar oefenen we dan van 10 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds. Da's best zwaar. We zijn dan alleen maar bezig met doorlopen. In Zoetermeer hebben we voornamelijk losse scenes geoefend en af en toe een grove doorloop om te kijken hoe scenes achter elkaar werken. Vanmorgen hebben we een doorloop gedaan van de eerste akte en deze helemaal gecleand; en vanmiddag een technische doorloop gedaan hier op het slot; en omdag het best snel ging zelfs twee keer. En gisteren hebben we de tweede helft gedaan. En vanavond is dan de generale repetitie, zonder publiek. Dan is ook de eerste keer dat we met kostuums spelen. En morgen is dan de eerste try-out met publiek, en dan komt de grime er nog bij.
De overgang van de platte gymzaal naar het binnenplein van het Muiderslot
Het is inderdaad best wennen aan de niet-vlakke vloer. De eerste keer dat we hier op locatie speelden ging het ook best slecht. We moesten echt heel erg wennen en sommige dingen moesten toch anders. In de gymzaal heb je ook het hele vlak wat je kunt gebruiken, en hier op de binnenplaats staan er ook bomen, en de waterput; da's lastig.
Het stuk is gebaseerd op Spamalot. Dat is redelijk volwassen humor; hoe is dat voor jullie om te spelen?
We worden daarin heel goed geholpen door Niels en dat is wel heel belangrijk. Niels lachend:Zij zijn gewoon heel goed en kunnen dat.
We worden goed gecoacht. Het is een heel hilarisch stuk en dan is het lastig om de komische dingen heel serieus over te brengen. Het is de bedoeling dat het publiek lacht, en niet wij. Het timen en het op de goede manier zeggen; maar het gaat tot nog toe heel goed.
Dagmar moet een paard spelen? Is dat zwaar?
Inderdaad, bepakt en bezakt. En zwaar, ach. Ik heb een hele grote rugzak, of eigenlijk is het gewoon een soort stoel, en daar zit van alles in.
De leukste scene om te spelen
Dagmar en Milan: het liedje en de scene Toedeloe. Dan vluchten we voor de Fransen. Het is een hilarische scene vol humor, en rennen en can-can danseressen.
Maryse: ik ben ook 1 van de can-can danseressen en vind die scene ook wel leuk. Maar de scene waarin Milan mij ten huwelijk vraagt vind ik (als Guinevere) de leukste. En het eindnummer ook
De rest beaamt dat; ook de slotscene is erg leuk.
Zijn er nog dingen tijdens de repetities ontstaan, die niet in het oorspronkelijke script terug te vinden zijn?
Jawel. Zo komt er bijvoorbeeld in een scene ineens een motor voor. Dat is natuurlijk heel raar, als je kijkt in welke tijd het speelt. En ook de rol van de koe is tijdens de repetities veranderd. En zo zijn er meer spontane ingevingen van Barth en Niels. Niels: Er zat een heel suffig Elvis-achtig nummer in een kapelletje in en we vonden dat dat al te vaak is gedaan. Dus dat is eruit gehaald, en daarvoor in de plaats heeft de koe een prominente plaats gekregen.
Bekende Nederlanders
Maryse:Wat ook wel leuk is om te vertellen is dat de meeste karakters iets van bekende Nederlanders hebben meegekregen. En soms zit er in de tekst ook een verwijzing. Zo heeft er iemand een eigen magazine. En Milan ziet er niet alleen een beetje uit als Beatrix; dat komt ook terug in zijn spraak.
Milan: Ik heb wel zes keer de troonrede bekeken.
Waarom moet iedereen komen kijken
Het is een heel erg leuke voorstelling. Voor iedereen, ook voor kinderen.
Scenefoto's: Erick Kicken KVX
02 August 2008 | |
Reguliere voorstelling | |
Muiden | |
Muiderslot | |
http://www.crisisopcamelot.nl/ | |
NME, kids on tour, muiderslot, muiden, crisis op camelot, monty python, spamalot, Milan van Waardenburg, Dagmar Rijff, Maryse van der Hak, Niels Pieterse |