Recensie

Sneeuwwitje, ,maar dan zonder Sneeuwwitje

In het verhaal van ‘Sneeuwwitje – Terug naar de Kern’ van het NJMT is Sneeuwwitje zelf niet meer aanwezig. De rode draad van het sprookje is nog wel duidelijk te herkennen, al zijn er heel veel verhaallijnen toegevoegd. Het resultaat is een energieke, onderhoudende, maar ook volle voorstelling met heel veel ‘boodschap’.

Wat als het hoofdpersonage van een verhaal totaal niet meer herkenbaar is? Dan pas je het aan. Aan het begin van de voorstelling is het een moeder van kleur die precies dat doet als ze het verhaal van Sneeuwwitje aan haar twee kinderen wil vertellen, en ze van hen commentaar krijgt. En zo ontvouwt zich het verhaal van prinses Tourmalynn, een liefhebben van de natuur. Twee liefhebbende ouders, een leuke vriendin in de persoon van jager Breanna.

Maar alles verandert als Alvena arriveert met haar spiegel. Door hen is Tourmalynns moeder niet meer tevreden met zichzelf, waardoor haar gezondheid achteruit gaat, en zij zelfs sterft. Vader Ebon hertrouwt, en raakt ook in Alvenas ban. Als Tourmalynn en Alvena verschillende verhalen hebben, is Tourmalynn voor hem de leugenaar. Ebon is vaak van huis om met de opbrengst van de mijnen voedsel voor zijn volk gaat kopen. Als de spiegel Tourmalynn als mooiste benoemt is het voor Alvena duidelijk. Zij moet dood: een opdracht die ze geeft aan Breanna. Ondertussen moet er in de mijnen harder worden gewerkt dan ooit, in opdracht van Alvena, die naar iets op zoek is. Als een tunnel instort, vluchten de 7 kinderen van de ingeslotenen naar het huis van de jager in het bos, dat natuurlijk ook Tourmalyns toevluchtsoord is.

In dit bos waart ondertussen ook een prins uit een ander land rond die de bevolking wil waarschuwen voor Alvena. En uiteindelijk komen al deze verhaallijnen bij elkaar. Een verhaal dat af en toe wordt onderbroken door de kinderen als het naar hun zin de verkeerde kant op gaat, met name rond wit = goed versus zwart = slecht.

Net als bij eerdere voorstellingen zit deze voorstelling vol met goedbedoelde boodschappen, maar waar deze voorheen soms drammerig aanvoelden, is in deze voorstelling een mooie balans met luchtigheid gevonden, al voelt het soms toch nog wat veel. De nadruk ligt op liefde voor jezelf en anderen en liefde voor de natuur en de personages lijken zich meer dan ooit bewust van dingen als me too.

Waar veel aandacht is besteed aan extra personages en verhaallijnen, zitten er wel een tweetal merkwaardige beslissingen in de rode draad ervan. Waarom Alvena nu uitgerekend de vriendin van Tourmalynn de opdracht geeft haar te doden, en waarom een Ebon ineens de andere partij gelooft na het lezen van een briefje. Het gebrek aan uitleg hier geeft echter wel meer ruimte aan andere verhaallijnen, en deze bieden alle extra karakters in deze grote cast te stralen in spel, zang en/of dans. Hoewel ik geen checklijst heb bijgehouden, neem ik aan dat iedereen wel een keer zelf in de spotlights heeft gestaan.

Het is ook meteen de kracht van de voorstelling. Het enthousiasme waarmee gespeeld wordt, gecombineerd met talent. De jongeren met grotere rollen voeren deze goed en overtuigend uit. De mijnwerkerskinderen zijn ontwapenend in spel en zang, en ook de prins weet als hij zijn gevoelens wil uiten mij te vertederen.

De liedjes in de voorstelling zijn zeer gevarieerd. Persoonlijke favorieten zijn de op folk gebaseerde uptempo songs, een gospelnummer en eentje die ontsnapt lijkt te zijn uit “The Prince of Egypt”. De dansen spatten van het podium met leuke speelse choreografieën, en aan decor, geluid en podiumbeeld (inclusief licht) is veel aandacht besteed. Alleen de (prachtig uitziende) boom die meezingt leidt me wel wat af, omdat ik deze me aan pretparkshows als de Tiki Room of Carnaval in Venedig doen denken.

De voorstelling wordt door verschillende casts gespeeld. Deze zondagse première stonden Agaat en Saffier op het podium. Zoals gezegd, een fijne groep jongeren die van het podium knalt. Een voorstelling die vol aanvoelt, maar daardoor ook geen moment verveelt.

Groepsfoto’s: Musicalworld
Scènefoto’s (eerste drie): Marije Slingerland
Scènefoto’s (laatste drie): Quinty Meuleman
De scènefoto’s zijn van verschillende casts, dus niet specifiek deze.

 

17 November 2024
Première
Zaandam
Zaantheater
https://sneeuwwitjemusical.nl

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen