Recensie

Heerlijk avondje Floor & Friends

Op de valreep van het jaar is er toch nog een Floor & Friends 2012. Vijf vocale talenten laten weer horen wat ze kunnen met een bijzonder gevarieerd liedjesprogramma.

Voor het echte ‘heerlijke avondje’ is 4 december één dag te vroeg, maar desondanks zorgen Floor & Friends ervoor in het Polanentheater. Roos van Breukelen, Petra Creutzberg, Barbera van der Kaaij, Britt Lenting en Florens Eykemans hebben weer een heel gevarieerd liedjesprogramma samengesteld. Het aandeel musicalliedjes is inmiddels wel minimaal. Er worden liedjes gezongen van Veldhuis & Kemper en Marcy & Zina (nee, niet Taylor the Latte boy), van Brigitte Kaandorp en the Beatles, van de SpiceGirls en van Scott Alan, en van eigen makelij.

“What would you do if I sang out of tune? Would you stand up and walk out on me?” Als Florens het zingt, wordt er natuurlijk gereageerd door de Friends. Het is typerend voor de avond, waar ernst hand in hand gaat met ontspanning. Waar kippenvel en een gulle lach hand in hand gaan.
De eenakter is gevuld met een wonderlijke sortering nummers. Liedjes van voor de geboorte van het vijftal, maar ook nummers die deze zomer uit de eigen pen zijn gekomen. Met Marcy & Zina’s ‘Taking Flight’ wordt door Florens een serieuze toon gezet. Maar als even later door Petra Brigitte Kaandorp’s ‘Annelies van der Pies’ wordt gezongen is het al snel melig. Het lied wordt met steeds meer begeleiding (uiteraard beginnend met een ukelele) uitgevoerd, en het eindigt, net als in Miss Kaandorp-Brigitte de musical met gospelklanken. Britt Lenting zingt vooral eigen nummers. ‘Ik ben hier’ is mooi, het nogal platte ‘Sperma in je kut’ werkt vooral op de lach. Ook hier kan het contrast niet groter zijn met het nummer wat er op volgt. Het prachtige ‘Tweede stem’, dat Florens niet alleen zelf schreef, maar dat hij ook zelf van pianobegeleiding voorzag. Roos maakt indruk met het prachtige Joodse vrouw (ooit gezongen door Jenny Arean, tekst Ruut Weisman), terwijl Barbara met Denk je dat het goedkomt een prachtige kwetsbare kant laat zien. Sterk ensemblewerk horen we in Blof’s ‘Omarm me’ en het uit de alleen bij musicalliefhebbers bekende televisieserie Smash afkomstige ‘Let me be your star’.
Ook tussen de nummers door straalt de lol er vanaf, en is men niet vies van een stukje zelfspot.  Natuurlijk wordt het podium quasi-beledigd verlaten als iemand anders het podium voor zichzelf wil, is het lastig een uniforme kledingbeslissing te nemen,heeft bijvoorbeeld de Jos Brink Genesiuspenning er een concurrent bij en is de ene contractverlenging de andere niet.

Bij deze Floor & Friends hielp Frank Sanders in de repetitieperiode. Het heeft de groep goed gedaan. Ze lijken sterker in hun schoenen te staan, en dat komt zeker de meer kwetsbare momenten ten goede. Juist in die songs wordt je meegenomen, en kan zelfs een foutje dat niet meer onderbreken. De keuze om aan een serieus moment soms meteen een minder serieus vervolg te geven is niet altijd even geslaagd. Het nagenieten wordt je als publiek meteen ontnomen. Floor & Friends is op 18 december nog een keer te zien, dan in het Compagnietheater in Amsterdam (met naar verwachting een andere meezing-finale dan de Sinterklaas-songs van gisteren. En dan is het wachten op Floor & Friends 2013. Dan zien we ook of de contractuele verplichtingen van deze concertreeks er inderdaad voor zorgen dat Britt Lenting er weer bij is. Zij gaat na de Kleine Zeemeermin namelijk het (cruise)schip in.

04 December 2012
Première
Amsterdam
Polanen theater
Floor & Friends
Roos van Breukelen, Petra Creutzberg, Barbera van der Kaaij, Britt Lenting, Florens Eykemans, Floor & Friends, Scott Alan, Brigitte Kaandorp,

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen