Nadat regisseur Pieter Kramer voor het RO theater al een aantal meer dan succesvolle familievoorstellingen maakte (o.a. Lang en Gelukkig, De Gelaarsde Poes en Woef Side Story) creëert hij voor het DeLaMar een variant voor volwassenen. IN DE BAN VAN BROADWAY is gebaseerd op de film All About Eve waarmee Bette Davis in 1950 triomfen vierde. De voorstelling vertelt het verhaal van de actrice Margo Miller (Loes Luca) die al jaren garant staat voor volle zalen op Broadway. Ze is geen makkelijke tante en voert een verbeten en niet te winnen strijd met de ouderdom. Haar diva gedrag wordt getolereerd door haar geliefde Sam (die ook haar regisseur is, gespeeld door Martijn Nieuwerf) en de toneelschrijver Lloyd (Peter Blok). Op een avond staat er een jong meisje voor de artiesteningang die beweert een oorlogsweduwe te zijn en alleen haar verdriet te kunnen vergeten door Margot te zien op het podium. Lloyds echtgenote Karen (Bianca Krijgsman) neemt het wicht mee naar binnen en al snel blijkt deze Grace Rogers (Tjitske Reidinga) een gevaarlijk type dat op zeer geraffineerde wijze infiltreert in het leven van Margot Miller. Ze dringt haar privé leven binnen en probeert zelfs haar carrière op Broadway te breken.
Op de planken van het DeLaMar staat een cast om te zoenen. Naast de eerder genoemde Luca, Reidinga, Blok, Krijgsman en Nieuwerf kunnen we genieten van fantastisch spel van Leny Breederveld als de gortdroge assistente van Margot, Hans Leendertse als de wat afwezige Broadway producent Bernie en Marisa van Eyle als de lesbische recensente Alice. Alles komt aan op spel in deze voorstelling; er is geen ensemble dat er een gezellig dansnummer tegenaan kan gooien. Maar met deze cast mis je dat geen moment. Loes Luca is nauwelijks van het podium te slaan (nou ja, voor een haastverkleding misschien) en maakt een schitterend personage van Margo. Ze is venijnig, jaloers en onzeker tegelijkertijd. Tjitske Reidinga vertrouw je geen moment als Grace. Haar gespeelde onzekerheid en gedienstigheid zijn bloedirritant; precies wat de rol verlangt. De mannen rond Margot spelen een ondergeschikte rol, maar doen dat naar behoren. Ondanks dat Luca en Reidinga boven de titel staan wordt de show gestolen door Bianca Krijgsman. Als “beste vriendin” van Margot en vrouw van de toneelschrijver is ze onweerstaanbaar grappig en zorgt ze voor de grootste lachsalvo’s van de avond. Haar dronkenmansnummer alleen al is de prijs van het kaartje waard.
Regisseur Kramer staat garant voor een flinke portie theaterspektakel en deze voorstelling stelt wat dat betreft niet teleur. Het decor bestaat voor een groot deel uit preachtige doeken, maar er worden ook mooie spelletjes gespeeld met perspectief en bordkartonnen auto’s. In de laatste scene keren zelfs de honden uit Woef Side Story nog even terug. Nathan Vecht schreef een solide, maar wel erg Amerikaans aandoend script dat niet helemaal op zijn plaats lijkt op het Leidseplein, maar er zitten genoeg “grootse en geniepige” grappen in waar deze cast wel raad mee weet. Alleen de muziek in de voorstelling is problematisch. Voor een “musical” is het misschien wat weinig en is er vooral wat weinig samenhang. De muziek is van de gebroeders Gibb (van de Bee Gees) en dat lijkt niet heel veel te maken te hebben met de Broadway sfeer van de jaren 50. De arrangementen (op een bandje) zijn nogal armetierig en behalve een schitterend nummer in de garderobe (een bewerking van Streisands en Gibbs “Guilty”) is er geen enkel nummer dat beklijft en dat is jammer.
Met “In de Ban van Broadway” voegt DeLaMar producties iets nieuws toe aan de reeks van zomerproducties die ze tot nu toe maakten. Na alle well-made plays van de laatste jaren proberen nemen ze een groot risico met een musical en dat valt te prijzen. Deze productie is meer dan goed gelukt en smaakt naar veel meer!
Scènefoto’s: Leo van Velzen