Recensie

Merlijn in het Zuiderpark

Met Merlijn, de musical door NME — kids on Tour wordt weer eens duidelijk hoe veel jong talent Nederland rijk is. Ze maken van Merlijn een genot om naar te luisteren en te kijken.

Laten we eerlijk zijn. Het Openluchttheater Zuiderpark is geen Muiderslot of Binnenhof; locaties waar de afgelopen voorstellingen van NME — Kids on Tour te zien zijn geweest. Wel een natuurlijke omgeving, maar vooral een groot rechthoeking betonnen podium, dat wel als voordeel heeft dat er goede faciliteiten zijn voor de belichting.

Voor de derde keer wordt de voorstelling Merlijn opgevoerd, en elke keer blijkt de cast jonger. De eerste werd gespeeld door volwassenen, de tweede wel door de toenmalige kids on tour, maar daar zaten toen wel jongeren in die een stuk ouder waren dan de huidige cast.
Het script van nu is een stuk vereenvoudigd ten opzichte van de eerdere versies, maar of iedereen het begrijpt? Ik waag dat te betwijfelen, ondanks dat op deze vraag van Quinlen in de voorstelling weinig mensen dit durfden toe te geven.

Omdat de laatste voorstelling inmiddels is gespeeld kunnen we het hele verhaal wel vertellen. |De voorstelling begint met een jongen aan een computer, en een stem die zegt: “Merlijn, Arthur heeft het niet gered.” Dan belanden we in de “oude wereld” met trollen, elfen en sprekende bomen; de wereld van Nimuë en Quinlen. Deze oude wereld dreigt te verdwijnen door de oorlogen in de nieuwe wereld. De oude wereld kan alleen bestaan in de hoofden van de mensen daar, en als zij daar met andere dingen bezig zijn, is er geen ruimte meer voor de oude wereld. Er wordt besloten om iemand te creëren die vrede op aarde kan brengen. Deze moet dan op aarde zoeken naar die man, puur van hart, die vrede kan brengen en het zwaard Excalibur kan dragen.  En zo wordt Merlijn door Nimuë geschapen en door Quinlen opgevoed en getraind, onder andere in magie. Dan wordt Merlijn naar de nieuwe wereld gestuurd, en belandt hij in de oorlog tussen Vortigern en Uther. Eerst maakt hij deel uit van kamp Vortigern; later van dat van de winnaar Uther. Uther krijgt Excalibur van Merlijn, maar als hij de vrouw van een van zijn gasten, die daar samen met hun dochter Morgan aanwezig zijn,  begeert, en Merlijn min of meer chanteert hem te helpen om deze begeerte vleselijk te maken weet deze dat Uther niet de juiste persoon is. Hij geeft toe aan het verzoek onder de voorwaarde dat hij Excalibur terugkrijgt, de echtgenoot in kwestie heel laat en de aanstaande zoon (inderdaad, Arthur) mag opvoeden. Het zwaard Excalibur belandt vervolgens in de welbekende steen.
In de tweede akte zien we Arthur (snel) opgroeien, en waar andere ridders falen het zwaard uit de steen te halen lukt het hem wel. In de oude wereld is Nimuë niet blij; zij vindt dat Merlijn Arthur te veel in Christelijke traditie opvoedt en te weinig aandacht besteedt aan andere. Een tribunaal volgt, maar Nimuë krijgt geen gelijk. Gepikeerd verzint ze een actie om Merlijn te dwarsbomen. Ze maakt daarbij dankbaar gebruik van Morgan. Ze vertelt haar dat haar vader is vermoord door Uther, en krijgt haar zo ver dat zij het huwelijk van Arthur gaat saboteren. Ze biedt zich aan als huwelijksgeschenk van de koning van Frankrijk tijdens diens huwelijk met Guinevere. Arthur is zeer content met dit geschenk, biedt haar een kamer naast de koninklijke vertrekken aan en belazert zijn kersverse echtgenote, met als gevolg, bastaardzoon Mordred. Als deze is opgegroeid wordt deel twee van het plan uitgevoerd. Terwijl Mordred de troon gaat opeisen, en zijn vader Arthur als overspelig man onthult, moet Morgan Merlijn afleiden. Zij verleidt de tovenaar om naar de toekomst te gaan om daar iets voor haar mee te nemen, maar ontvreemdt het zakje poeder waarmee deze tijdreis kan worden uitgevoerd, nadat Merlijn eerst een handje voor de heenreis heeft gepakt natuurlijk. Zo zit Merlijn gevangen in de toekomst als de confrontatie tussen Arthur en Mordred in een bloedbad eindigt. Beiden overleven deze strijd niet, en Quinlen en Merlijn hebben dus gefaald.


Een pittig ingewikkeld verhaal voor een familievoorstelling, en ik vrees voor velen ook te ingewikkeld. Verder wordt maar niet duidelijk wat Nimuë wint bij het falen van Merlijn. Hij was juist degene die de oude wereld, haar wereld, moest redden. Het religieuze motief, Arthur zou te christelijk worden opgevoed; is dat zo’n drama dan? Toch zal de persoon die het niet helemaal heeft kunnen volgen een leuke middag of avond hebben gehad, want de karakters zien er weer top uit door prachtige kostuums en uitstekende grime, en, voor een musical ook erg belangrijk, het klinkt erg lekker.
Musicalworld zag de laatste voorstelling van Merlijn, en dat was een matinee. Dat betekent dat geen gebruik kan worden gemaakt van de invallende duisternis met de belichting, en ook andere effecten zijn allemaal net even wat minder. Een bezoek aan een avond-doorloop voor de eerste voorstelling, waar het nog niet allemaal goed was ingeregeld, gaf al wel een mooie indruk. Als bij dit soort voorstellingen de mogelijkheid er is moet je de avondvoorstelling zien.

Lees verder op pagina 2:
Foto’s: Erick Kicken (http://www.kvx.nl)

08 August 2010
Laatste voorstelling
Den Haag
Openluchttheater Zuiderpark
http://www.merlijndemusical.nl
merlijn, nme, kids on tour, donny de koning, jai wowor, maikel de bruin, laura bakker, britt van tooren, nimuë, quinten, arthur, excalibur, open lucht, musical, nederlands musical ensemble, harlekijn

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen